اشرف غنی: «بایدن» بر اساس منافع مشترک آمریکا و افغانستان به پیش برود/ روند صلح باید کاملا با مالکیت دولت و مردم افغانستان باشد

رئیس جمهور افغانستان گفت: بایدن باید بر اساس منافع مشترک آمریکا و افغانستان به پیش برود و در بیرون کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان باید هر دو طرف توافق داشته باشند.

 

اشرف غنی: «بایدن» بر اساس منافع مشترک آمریکا و افغانستان به پیش برودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که روی کار آمدن دولت جدید امریکا به رهبری جوبایدن یک فرصت است و چهار نکته باید در‌ همکاری‌های آمریکا با افغانستان روشن شو‌د.

اشرف غنی در گفتگویی با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» آن چهار نکته را چنین خلاصه کرد: اول، باید این تعریف شود، که منافع امنیتی امریکا در افغانستان و منطقه چیست؟ هیچ‌کسی ردپای دوباره هراس افکنان را نمی‌خواهد. دوم: برای پایان جنگ چهل ساله در افغانستان به یک توافق با تضمین منطقه و جامعهٔ جهانی نیاز است. سوم اینکه روند صلح باید کاملا با مالکیت دولت و مردم افغانستان باشد. و چهارم، چگونگی حضور و شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تعریف شود و از همه مهمتر اینکه ما باید دو موضوع بیرون شدن مشروط و زمان بندی شده را باهم تطابق دهیم.

اشرف غنی افزود: پس از سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۸ آمریکایی در افغانستان کشته شدند، اما شمار کشته شدگان نظامیان و غیرنظامیان افغانستان در این مدت کم و بیش به ۴۰ هزار می‌رسد و افغان ها در خط مقدم جنگ قرار دارند.

رئیس جمهور افغانستان بیان داشت که بایدن باید بر اساس منافع مشترک آمریکا و افغانستان به پیش برود و در بیرون کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان باید هر دو طرف توافق داشته باشند.

وی افزود: «هرگاه آمریکا می‌خواهد بیرون شود این یک روند سنجیده شده است که باید هر دوطرف روی آن توافق کرده باشند.»

اشرف غنی اضافه کرد: «امن این افتخار را داشتم که روند انتقال قدرت را رهبری کنم روندی که در نتیجه آن بیش از یکصد هزار آمریکایی در چهار سال افغانستان را ترک کردند و شمار حضور آمریکایی ها در افغانستان تا پانزدهم جنوری امسال به ۲۵۰۰ تن کاهش میابد. جو بایدن در این مورد باید تصمیم بگیرد، پس از آن ما نقشه ای را می سازیم که منافع همه جانبه هر دو طرف در آن تامین باشد.»

محمد اشرف غنی همچنین گفت که هرگاه طالبان بخواهند غلبه کنند، افغان ها صلح گور را نمی‌خواهند و این نتایج منفی را به همراه خواهد داشت؛ افغان ها به عقب نمی‌روند بلکه صلح مثبت می خواهند.

رئیس جمهور افغانستان در این گفتگو یک بار دیگر تاکید کرد که قدرت را با اراده مردم به جانشین منتخب بعدی تسلیم خواهد کرد.

محمد اشرف غنی اضافه کرد که مرحله نخست مذاکرات صلح مهم بود، اما کند بود؛ مرحله دوم گفتگوها در صورتی مهم است که روی مواردی توافق شود که منطقه وجهان آن را قبول دارند و آن یک افغانستان متحد، آزاد و مردم سالار است.

به گفته وی، هرگاه این هدف تقیب شود، این روند به پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.