۲۵ کارگاه مرمت آثار تاریخی در سیستان و بلوچستان فعال شد

معاون میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۵ کارگاه مرمت آثار تاریخی در شهرستان‌های زابل، زاهدان، خاش و قصرقند از ابتدای امسال تا کنون فعال شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، منصوره ملاالهی معاون میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان به مهمترین کارگاه‌ها مرمت در سیستان و بلوچستان شامل قلعه بلقیس و خانه امیرشهریار خمکی زابل، قلعه حیدرآباد خاش، گاراژ ملک زاهدان، قلعه قصرقند اشاره کرد و اظهارداشت: این کارگاه‌ها با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال فعال شدند.

او  افزود: در ۹ ماهه امسال تعداد هشت اثر ناملموس، ۲ اثر طبیعی و سه اثر غیرمنقول از سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در این مدت ۱۵ پرونده ثبتی غیرمنقول، پنج پرونده آثار طبیعی،۱۳ پرونده آثار منقول فرهنگی-تاریخی و پنج پرونده آثار ناملموس نیز تکمیل و به مرحله ارسال به معاونت میراث ‌فرهنگی وزارت رسیده است.

او  اظهارداشت: از ابتدای سال تاکنون یکهزار و ۵۰۰ اثر از استان سیستان و بلوچستان در سامانه جامع ثبت شده است.

ملاالهی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال مرمت سه نسخه‌ خطی با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال انجام شده است افزود: مرمت ۸۰ سکه مربوط به مخزن موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور نیز انجام شده است.

او  خاطرنشان کرد: اجرای پروژه موزه سبز شهرسوخته، موزه مردم‌شناسی سیستان و موزه منطقه‌ای جنوب شرق و نیز مرمت آبنمای موزه بزرگ زاهدان از اقدامات دیگر حوزه میراث‌فرهنگی در ۹ ماهه امسال است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار