کتابی برای تغییر افکار شما؛ اگر ناامید و بی هدف هستید، این کتاب را بخوانید

کتاب «انسان در جستجوی معنا» به یافتن ارزش و هدف زندگی شما کمک می‌کند و اختلال عاطفی را حاصل عدم توانایی فرد در یافتن معنا برای زندگی می‌داند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تا به حال از خودتان پرسیده اید که چطور برخی انسانها در مقابل مشکلات کم می‌آورند و برخی دیگر جا نمی زنند؟ پاسخ سوال شما در مفهوم تاب آوری است که ویکتور فرانکل در کتاب «انسان در جستجوی معنا»، به آن پاسخ می‌دهد.

دکتر فرانکل در شرایط سخت و غیر انسانی اردوگاه نازی که شرایط پر استرسی بود، مقاوم ماند؛ در شرایطی که امکانات اولیه زندگی نظیر حمام کردن، خوابیدن و حتی خوردن یک غذای کم برای او و دیگران فراهم نبود. فرانکل روانشناس در کتاب «انسان در جستجوی معنا» خاطرات سه سال زندگی خود را در اردوگاه کار اجباری نازی شرح می‌دهد. او شخصی بود که توانست برای رنج هایی که در آن اردوگاه کشیده است، معنایی بیابد.

ارزش زندگی شما به چیست؟

کتاب «انسان در جستجوی معنا» از سه بخش تشکیل شده است؛ بخش اول در مورد ۳ سال از زندگی ویکتور فرانکل اتریشی در اردوگاه کار اجباری آلمان‌هاست که در نهایت با آزادی او تموم می‌شود. بخش دوم، در مورد انسان و معنای زندگی و آزادی و اختیاری است که به انسان داده شده که فوق العاده‌ترین بخش کتاب است. بخش سوم هم کمی تخصصی‌تر و روانشناسانه و در مورد علم لوگوتراپی و روش‌های درمان و مثال‌های واقعی درباره بیماران است که به ترتیب بخش دوم، بخش اول و بخش سوم هر سه ارزش خواندن را دارند.

ارزش زندگی شما به چیست؟ چگونه پیداکردن معنای زندگی باعث تحمل رنج‌ها می‌شود؟

نویسنده در آن اردوگاه نازی فقط بدنش را داشت و هیچ چیز دیگری نداشت و حتی همه اعضای خانواده اش را در کوره‌های آدم سوزی از دست داده بود. در این کتاب آمده است که «زندگی یعنی رنج بردن و زنده ماندن؛ یعنی یافتن معنا در رنج‌هایی که می‌بریم اگر در زندگیمان معنا وجود داشته باشد پس باید معنایی در رنج کشیدن و مردن هم وجود داشته باشد، اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید که آن معنا چیست؟ هرکس باید خودش معنای زندگی را پیدا کند و مسئولیت آن را بپذیرد. اگر در این امر موفق شود با وجود همه تحقیر‌ها باز هم رشد خواهد کرد. فرانکل به این گفته نیچه علاقه خاصی دارد «کسی که چرایی برای زندگی کردن دارد، از عهده چگونگی آن بر خواهد آمد.»

ارزش زندگی شما به چیست؟ چگونه پیداکردن معنای زندگی باعث تحمل رنج‌ها می‌شود؟

‌می‌دانید معنای جمله بالا چه بود؟ یعنی اگر در دل تمامی مشکلات و سختی‌ها به جای ناراحتی و شکایت، به دنبال معنای آن اتفاق در زندگی خود بگردید، آسان‌تر می‌توانید این مشکل را پشت سر بگذارید و دیگر ترسی از مشکلات نخواهید داشت. شما با خواندن این کتاب، لحظه به لحظه با فرانکل در اردوگاه آشویتس زندگی و دردهای فرانکل را با همه وجودتان حس می‌کنید. وقتی با رنج های نویسنده کتاب و هم بندی های زندانش آشنا می شوید، می فهمید که برای زنده ماندن در آن شرایط سخت نیازمند غنی بودن روحتان هستید. 

ارزش زندگی شما به چیست؟ چگونه پیداکردن معنای زندگی باعث تحمل رنج‌ها می‌شود؟

آیا شما دلیل رنج هایتان در دنیای امروز را می‌دانید؟ تفاوت بین من آرمانی و من فعلی باعث رنج بردن شما در زندگیتان می‌شود. گاهی در زندگی بسته به شرایط باید ارزش‌های ما تغییر کند. تا کی می‌خواهید بجنگید؟ چقدر از عمر خود را قرار است صرف رسیدن به چیزی هدر دهید که آخرش روزی برایتان تکراری شود. سعی کنید زندگی خود را تا حدودی که می‌شود تغییر دهید، اما ما بقی آن را رها کنید و ارزش‌های خودتان را تغییر دهید تا بتوانید از زندگی خود لذت ببرید. تغییر خودمان به معنای تسلیم شدن و گول زدن خودمان در زندگی نیست بلکه به این مفهوم است که ببینیم قرار است به کجا برسیم. آیا کاری که می‌خواهیم خودمان را فدایش کنیم ارزشش را دارد یا خیر؟!

اگر علاقه‌مند به بقیه بحث‌هایی که در این کتاب مطرح می‌شود هستید، بهتر است کتاب «انسان در جستجوی معنا» را که در ۱۸۶ صفحه است بخرید و از خواندن آن لذت ببرید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار