ضرورت تخصیص ویژه اعتبار برای مهار آب‌های سطحی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تصویب کلیات برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان در نشست کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: این استان با یک درصد مساحت کشور، ۱۰ درصد آب کشور را دارا است.

حسین کلانتری حجم بارش کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری را ۱۱ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: باتوجه به اینکه برای ایجاد اشتغال پایدار نیاز به بهره برداری مناسب از آب در حوزه صنعت و کشاورزی وجود دارد انتظار می‌رود دولت در طرح‌های احداث مهار آب سد‌های تنگ سرخ و آبریز نگاه ویژه‌ای به استان داشته باشد.

او بیان کرد: آب شهر یاسوج به عنوان مرکز استان در تابستان با مشکل رو به رو بود و آبرسانی به مردم به وسیله تانکر انجام می‌شد.
 
کلانتری گفت: بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی این وضعیت مناسب این مردم نیست.
 
او بیان کرد: می‌طلبد این بار نیز دولت با هدف اشتغال پایدار، توسعه صنایع و مهار آب به صورت ویژه اعتباری در این خصوص اختصاص دهد.

در این نشست اعضای کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی کشور به بحث و بررسی برنامه پیشنهادی پرداخته و پس از طرح مسائل فنی کلیات برنامه سازگاری با کم آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید و مقرر شد برنامه ارایه شده برای تصویب نهایی و تهیه سند سازگاری با کم آبی استان به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور که با حضور وزراو استاندار استان برگزار می‌شود، ارسال شود.

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب نیز در این نشست با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست عامل توسعه پایدار است، گفت: با مدیریت صحیح منابع آن زمینه اشتغال پایدار نیز در منطقه ایجاد می‌شود.
 
قاسم تقی زاده خامسی استان کهگیلویه و بویراحمد را از استان‌های با بارش بالا دانست و افزود: این استان که سومین استان پربارش در کشور است باید با مهار روان آبها، ذخیره آب را برای مقابله با کم آبی در پیش بگیرد.
 
معاون وزیر نیرو ظرفیت‌های آبی استان را کم نظیر دانست و گفت: با برنامه ریزی و مهار روان آب‌ها باید در دراز مدت یه فکر ذخیره منابع آبی در استان باشیم.

عباس کشاورز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست به استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی، اصلاح شبکه‌های آبیاری سنتی به نوین و منشور زمین اشاره کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی پر آب بخش عمده‌ای از آب کشور را تامین می‌کند.
 
او با تاکید بر اینکه کشت و توسعه گیاهان دارویی بستر ساز اشتغال است، افزود: اصلاح شبکه آبیاری در اولویت کاری مسئولان استان باشد.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.