گبه بوشهر فرشی از جنس طبیعت+ فیلم

تاروپود گبه در دست زنان استان بوشهر جان می‌گیرد و نقش می‌پذیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، گبه جلوه گر طبیعت و آداب و رسوم مردم این دیار است و قدمت چند صد ساله اش شادابی طرح و رنگش را از بین نبرده است.

بافنده گبه پشم گوسفند و گاه شتر را با رنگ‌های گیاهی به رنگ‌های دلخواه که مانند طبیعت روشن و چشم نواز است در می‌آورد.

دستان هنرمند بافنده گبه آن چنان با ذهنش هماهنگ است که او را از داشتن نقشه بی نیاز کرده است. او نقش و نگار گبه را که نمادی از محل زندگی اوست از نیاکانش آموخته، هر چند در سال‌های اخیر سفارش بازرگانان در نقش گبه تغییراتی ایجاد کرده است.

گبه استان بوشهر با بیش از ۳۰۰ سال قدمت به علت استفاده از رنگ طبیعی و پشم خالص از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا مشتری‌های پر و پا قرص آن هستند.

زنان مناطق روستایی شهرستان‌های دشتستان وگناوه به بافت گبه مشغولند و هریک بنا به ویژگی‌های منطقه خود نقش می‌زنند. به طور مثال در گبه زنان روستا‌های گناوه نقش سماور بز و لوزی را می‌توان دید و در دست بافته زنان روستا‌های دشتستان، چون در نزدیکی کوه زندگی می‌کنند نقش ببر پلنگ آهو و بزکوهی مشاهده می‌شود.

گبه یکی از سوغاتی‌های زیبا و ارزشمند استان بوشهر است. ارمغانی که می‌تواند همیشه در خانه مسافران به عنوان یادگاری از این استان خودنمایی کند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.