اصلاح شیوه زندگی برای داشتن کلیه‌های سالم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت روز ملی کلیه، خواستار توجه بیشتر مردم به سلامت کلیه‌ها شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، گفت:  پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که امروزه از هر ۹ فرد به ظاهر سالم، یک نفر برخی از نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی (CKD) را داراست.

او، بیان کرد: در حال حاضر، نزدیک به ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، بیماری‌های مزمن کلیوی تا سال ۲۰۴۰ میلادی، پنجمین علت مرگ و میر در جهان خواهند بود.

همتی، تصریح کرد: کلیه ها، اندام‌هایی حیاتی در بدن هستند که وظیفه فیلتر کردن خون و دفع سموم بدن را بر عهده دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ادامه داد: چنانچه در اثر عواملی مانند ابتلا به فشارخون بالا، دیابت و یا در پیش گرفتن سبک زندگی نامناسب مانند تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی نامناسب یا استعمال دخانیات، عملکرد مطلوب خود را از دست بدهند، کیفیت زندگی فرد دچار نقصان می شود.

او، افزود: مهم‌ترین عوامل این بیماری فشارخون و دیابت است و اگر این دو بیماری توام یا همراه با افزایش چربی یا بیماری قلبی عروقی باشد، سبب آسیب بیشتر کلیه می‌شود، پس باید فشارخون، قندخون و کلسترول خون افراد به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد.

همتی، اضافه کرد: علاوه بر اینکه سالانه افراد بسیاری در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما هنوز بسیاری از مردم درباره این بیماری اطلاعات کافی ندارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، اظهار کرد: این بیماری به عنوان یک بیماری خاموش زمانی بروز پیدا می‌کند که عملکرد کلیه‌ها کاهش پیدا کرده و یا متوقف شده باشد که در این مرحله بیماری پیشرفت شدیدی کرده است و بیمار با مشکلات عدیده‌ای از جمله درد و رنج ناشی از درمان‌های جایگزین شامل همودیالیز یا دیالیز صفاقی و پیوند کلیه و نیز هزینه‌های زیاد این درمان‌ها مواجه می‌شود.

او، گفت: به همین دلیل باید با آگاه کردن مردم درباره این بیماری به ویژه راه‌های پیشگیری از آن یعنی اصلاح شیوه زندگی، شانس مقابله با ناتوانی کلیوی را افزایش و احتمال مرگ در اثر این اختلالات را تا حد امکان کاهش داد.

همتی، بیان کرد: از آن جا که رسالت وزارت بهداشت و به تبع آن، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارتقای سطح سلامت جامعه است، و با توجه به اهمیت سلامت کلیه‌ها و نیز بحران پاندمی کرونا که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای از جمله نارسایی کلیوی را هدف قرار می‌دهد، هفدهم دی ماه به عنوان روز ملی کلیه فرصتی مغتنم برای دستیابی به هدف برگزاری برنامه‌های آموزشی و ارتقای سطح آگاهی مردم در رابطه با اهمیت کلیه‌ها و بیماری مزمن کلیه و خطرات و عوارض جدی آن و در نتیجه کاهش رفتار‌های خطر آفرین است.

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.