٨٠ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف مساجد مشهد افتتاح شد

۸۰ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف مساجد، با حضور جمعی از مدیران قضایی در مشهد افتتاح شد.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در مراسم افتتاح ٨٠ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف مساجد در مشهد، گفت: بخشی از پرونده‌هایی که به دادگستری ارجاع می‌شود، طرفین آن دو نفر یا چند نفر از مردم هستند، بخشی هم پرونده‌هایی هستند که یک طرف مردم و یک طرف دستگاه‌های اجرایی هستند.

او افزود: بیشترین پرونده‌ها مربوط به آن دسته از دعاوی است که طرفین آن مردم هستند و صدور حکم در خصوص این پرونده‌ها منجر به مختومه شدن آن‌ها نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: امروز مردم و اجتماعات ما در معرض اختلافات مختلف هستند که منجر به حکم قضایی می‌شود و گاه این فرایند، آثار مخربی برای فرهنگ و سنت ما به جای می‌گذارد.

صادقی بیان کرد: طبق تاکید رئیس قوه قضائیه، باید صلح و سازش در مقابل قضاوت تقویت شود، اختلاف، جزء لاینفک زندگی اجتماعی است که باید با صلح و سازش به اختلافات خاتمه داد و از ظرفیت‌های موجود در این خصوص استفاده کرد.

او تصریح کرد: توسعه پدیده صلح و سازش از طریق شعب حل اختلاف و همیاران مساجد به خوبی می‌تواند محقق شود و باید به سمت صلح و سازش تغییر رویکرد داد.
بیشتربخوانید


محمود رفسنجانی رئیس شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: مساجد از پایگاه‌های اثرگذار درمقاطع مختلف تاریخی هستند و تشکیل شعب همیاران حل اختلاف مساجد اقدام مهمی بود که از اول مرداد امسال با فعال سازی ۴٠ شعبه همیاران مساجد این مهم در استان اجرایی شد.

او افزود: امروز نیز ٨٠ شعبه دیگر همیاران حل اختلاف مساجد افتتاح می‌شود.

رئیس شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته، ۲ هزار و ۴۳۴ فقره پرونده به شعب همیاران ارجاع شد که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها منجر به سازش شد و فقط ۸۴۶ فقره به دادسرا‌ها ارسال شد.

رفسنجانی بیان کرد: تعامل مساجد با دستگاه قضا منجر به ترویج فرهنگ صلح و سازش و احیای کارکرد‌های فرهنگی مساجد می‌شود.

او تصریح کرد: همبستگی و تعامل میان نهاد‌های مختلف در خراسان رضوی منجر به بروز این گونه اقدامات موثر می‌شود و امیدواریم با این اقدامات از حجم پرونده‌های ورودی به شعب قضایی کاسته شود.

 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.