واکنش موافق و مخالف لایحه FATF؛

آیا FATF مرهمی بر تحریم هاست؟

ایران با پذیرفتن لوایح FATF چگونه مراودات مالی خود را با بانک های جهانی آن هم در تحریم هایی که بیش از حد سختگیرانه است توسعه می بخشد!؟

FATFمرهمی بر زخم تحریم است؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عضویت ایران در سازمان  FATF از موضوعات پر چالش و حاشیه دار در  کشور بوده است. همواره مخالفان و موافقان این طرح دلایل خود را برای پذیرش یا نپذیرفتن قوانین این سازمان بین المللی اذعان کرده اند. اما اخیرا دولت  با مطرح کردن در خواستی مبنی بر اخذ مجوز برای بررسی مجدد این لوایح، این موضوع را به صدر اخبار برگردانده است.

برخی راه مبارزه با پولشویی و فساد مالی را  عضویت در FATF می دانند و برخی پذیرش آن را چالشی جدید در مواجهه با ارکان نظام، اما واقعیت امر  این است که تحریم های کشورمان با تصویب لوایح FATFپایان می پذیرد؟ باشگاه خبرنگاران جوان نیز در مسیرشفاف سازی این موضوع اقدام به برگزاری نشست و نظرسنجی کرده است و مخاطبان می توانند نظر خود را در قسمت نظرسنجی صفحه نخست باشگاه خبرنگاران جوان و همچنین کانال های ارتباطی بیان کنند.

مسئله FATF عضویت نیست بلکه دخالت در تصویب قوانین داخلی است!

فرزان قاسمی کارشناس  و تحلیلگر مسائل اقتصادی در  گفت وگو با خبرنگار اقتصاد وانرژی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح عضویت ایران در  FATF اظهار کرد: مقام معظم رهبری با در خواست دولت برای اخذ مجوز برای بررسی مجدد موافقت کرده است.  در صورتی که ماهیت سازمان FATF به گونه‌ای نیست که عضو پذیری داشته باشد و اینکه گفته می‌شود ٢٠٠ کشور در این سازمان عضو هستند، موافق نیستم، بلکه ٣٩کشور عضو اصلی دارد و ونزوئلا به عنوان عضو ناظر است.

او افزود: مسئله‌ای که ما با این موضوع داریم، موضوع مطابقت استاندارد‌ها و قوانین با رویه‌های بین المللی به این صورت که سازمان FATF یک سری استاندارد‌ها را  درقالب ۴٠ دستورالعمل خود تعیین می‌کند و از کشور‌ها می خواهد قوانین داخلی کشور‌های خود را براساس دستورالعمل‌های این سازمان تنظیم کند پس مسئله عضویت نیست موضوع تصویب قوانین و قواعد است.

وظیفه FATF گردآوری اطلاعات تراکنش ها‌ی مالی است

این کارشناس اقتصادی  در پاسخ به اینکه آیا پذیرفتن لوایح  FATF کمکی به شرایط ایران می‌کند یا خیر؟ گفت: مشکل اصلی ما برای پیشبرد روابط تجاری مان چیست؟ اولین مشکل تحریم‌های فرا سرزمینی یا تحریم‌های ثانویه آمریکاست  همکاری با FATF کمک به خروج ما از شرایط موجود نخواهد کرد یا بیشتر باعث خود تحریمی می‌شود.

قاسمی گفت: یکی از ملزومات پیشبرد تحریم های آمریکا این است که نها‌دهای تحریم کننده بتوانند اطلاعات کاملی از وضعیت تراکنش‌ها حسابداری و همچنین مبداء، مقصد و همه اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های مالی ما داشته باشند. وظیفه FATF گردآوری اطلاعات تراکنش ها‌ی مالی است.

او ادامه داد: در این صورت پذیرفتن استاندارد‌های FATF و اجرای آن‌ها عملا شفافایت مالی خود را برای طرف‌های خارجی فراهم می‌کنیم.

شناسایی منابع مالی، هدف تشکیل FATF 

قاسمی در پاسخ به اینکه چرا FATF به  وجود آمد؟ تصریح کرد: هدف اصلی از تشکیل این سازمان این است که با شناسایی منابع مالی، روش‌های انجام تراکنش‌های بانکی و مسیر‌های آن‌ها فعالیت‌های اقتصادی کشور‌ها را کنترل کنند. بسیاری فعالیت‌هایی که ایران اعم از فعالیت‌های موشکی و فعالیت‌هایی که در زمینه حضور مستشاری در کشور‌های همسایه دارد انجام می‌دهد اگر امکانی را برای FATF فراهم کند تا مشخص شود چه منابع مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر اطلاعات در اختیار دیگران قرار بگیرد می‌توانند از طریق ممانعت از انجام تراکنش‌های مرتبط آن فعالیت‌ها را مختل کنند.از این منظر همکاری با FATF می‌تواند آسیب پذیری کشورمان را بالا ببرد.

FATF خواستار نظارت‌ها و ارزیابی‌های سخت گیرانه‌ به تراکنش‌های مالی ایران

او در پاسخ به این پرسش که به نظر شما عضویت در FATF خدمات بانکی در سطح جهانی قطع خواهد شد؟ افزود: باید بررسی کرد این ادعا از کجا نشأت می‌گیرد. آن اقدامات متقابلی که در قبال کشور‌های غیر همکار و پرریسک دارد در بیانیه تفسیری شماره ١٩خود بیان کرده است. تمام فعالیت‌های این سازمان FATF در این بند تعریف می‌شود. ٩ اقدام است که از کشور‌ها در خواست می‌کند نظارت‌ها و ارزیابی‌های سخت گیرانه‌ای نسبت به تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران داشته باشند و نظارت‌های بیشتری بر شعب بانک‌های ایرانی انجام دهند و محدودیت‌های تراکنشی و در مرحله آخر به صورت موردی از انجام برخی تراکنش‌ها ممانعت کند.

چرا از عضو نشدن در FATF  واهمه داریم؟/ ایران به پیام رسان سوئیفت  دسترسی ندارد

او ادامه داد: ما با تحریم‌های جامع و کامل در حوزه بانکی مواجهیم و سازمان FATF در خواست می‌دهد که سختگیری‌هایی در مقابل تراکنش‌های مالی ایران داشته باشند هرگونه تراکنش مالی و بانکی توسط موسسات ایرانی در سطح جهانی  ممنوع است و وقتی با چنین محدودیتی مواجهیم، چرا باید از عضو نشدن در  FATF واهمه‌ای داشته باشیم. مشکل اصلی ما تحریم است به عنوان مثال بانک مرکزی ایران با چهار برچسب مختلف توسط آمریکا تحریم  شده است وقتی بانک مرکزی کشورمان تحریم است قبول لوایح FATF تاثیری نخواهد داشت.

قاسمی افزود: وزارت خزانه داری آمریکا در اقدام اخیر خود، بانک‌های ایرانی که بیش از این تحریم نبودند که شامل ١٨ بانک و موسسات اعتباری بودند را تحریم کرد. هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانند به صورت آزادانه تراکنش مالی داشته باشند همچنین تمام کارگزاری‌های و موسسات پولی مالی کشور مان تحریم است. ایران حتی در استفاده از پیام رسان‌های مالی نیز تحریم است. ایران به پیام رسان سوئیفت که پرکاربردترین پیام رسان است دسترسی ندارد.

این تحلیلگر اقتصاد کلان ادامه داد: تحریم‌های سرمایه گذاری در ایران اجازه جذب سرمایه گذار خارجی را نمی‌دهد همینطور اگر تراکنش مالی که بخواهیم داشته باشیم وقتی تحریم‌ها صادرات واردات ما را محدود  کردند شبکه بانکی ما با تحریم‌های چند جانبه مواجه است. اینکه FATF بر تراکنش‌های مالی ما نظارت داشته باشد شرایط را سخت‌تر خواهدکرد.

نپیوستن  به FATFبرابر با محاصره کامل اقتصادی

محمدرضا پاسبان، حقوقدان درباره تبعات نپذیرفتن FATF می‌گوید: نپیوستن ما به FATF و خطر حتمی قرار دادن نام کشور در لیست سیاه، حتی یکی دو کشور نسبتا هم‌پیمان ایران را در راستای منافع خود از ایران دور ساخته و عملا ما را در محاصره کامل اقتصادی قرار خواهد داد که این امر حتی شانس سرمایه گذاری خارجی را به صفر خواهد رساند و همچنین فعالیت شرکت‌های ایرانی در خارج کاملا متوقف شده و هیچ بانک و نهاد مالی جرات ایجاد شعبه در ایران یا همکاری با بانک‌های ایرانی را به خود نخواهد داد.

او ادامه می‌دهد: این حقیقت که مقر FATF در پاریس قرار دارد موجب همراهی کامل فرانسه و دیگر کشور‌های اروپای غربی در همراهی با آمریکا به تشدید تحریم‌ها و حتی سازوکار‌های مقابله‌ای دیگر از جمله خروج کامل از برجام خواهد گردید. در صورت نپیوستن به FATF، تقریبا هیچ بانک یا موسسه مالی با ایران همکاری نکرده و هزینه‌های دلالی جابجایی پول بر گرده مردم ایران سنگینی خواهد کرد.

این حقوقدان بیان کرد: البته من راهکاری برای پرهیز از این مشکلات به ذهنم نمی‌رسد و باید از مدافعان نپیوستن به FATF پرسیده شود، چون اتفاقا با توجه به راهکار‌های نه‌گانه دستورالعمل یا توصیه شماره نوزده FATF، فعالیت‌های مالی و معاملات بین المللی ما هم زیر نظر و کنترل سازمان‌های جهانی و نظام‌های قضایی کشور‌ها قرار خواهد گرفت، چرا که «گروه ویژه اقدام مالی» بر اساس بند «B» از راهکار‌های نه‌گانه به همه دولت‌های عضو اعلام کرده تا با نظارت قضایی و به صورت منظم نسبت به ارتقای گزارش دهی در خصوص تمامی تراکنش‌های مالی با ایران اقدام کنند.

امروز سایت باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به برگزاری یک نظرسنجی کرد، نظرات مختلفی در پیامرسان ها برای ما ارسال شد که تعدادی از آن ها را در گزارش بعدی بررسی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: تحریم های ثانویه ، fatf
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
به نفع کشور هست اما به نفع دزدها نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
مشکل اینجاست که تروریسم رو چی تعریف میکنن. قطعا تروریست ها کسانی هستند که منافع کشورهای اروپایی و آمریکایی را در منطقه به خطر می اندازند. در همین fatf،عربستان که به یمن حمله میکنه میشه مدافع حقوق بشر و مردم کشور یمن میشن تروریست. این هم از عجایب fatf است. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را.
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۰۸:۲۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
وقتی تمام کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته و ثروتمند و عیر ثروتمند و با قدرت و کم قدرت انرا پذیرفتند ما چرا بترسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من که مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۰:۱۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
تصویب بشه بلکه نجات پیدا کنیم از همه مشکل واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
مخالف تصویب FATF هستم چون اطلاعات مالی را در اختیار دشمن قرار می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۲۳:۱۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
متاسفانه فقط ایران وکره شمالی نپذیرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
تصویب نمیشه مطمین باشین
Iran (Islamic Republic of)
محمد گودرزی
۲۲:۳۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
با سلام؛ به هیچ عنوان در مورد این موضوع بخودم حق نمیدم و نمیخوام توجیح کنم؛ انقد ارزش نداشتیم؛ حدعقل جلوگیری میکردید
چند سوال دارم باید چیکار کنم بدونه اشاره و احتمال سوال کنم جواب بگیرم؛ تنها سخت بخوایم تصمیم گرفت، با فشارهای که از همه طرف وارد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
یقینا تصویب خواهد شد و بخش عظیمی از مراودات مالی و بانکی مرتفع خواهد شد.انهایی که به منافع ملی بیش از منافع شخصی و حزبی و تشکیلاتی خود توجه دارند قطعا موافق تصویب ان خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
بابا از هرطرف تحریمیم واز داخل کشور جناب اقازادگان درحال غارت هستن پس دلواپسان دلواپس چپاول بیت لمال هستندنه جاسوسی ان از کشور...فقرکمر مردمو شکونده
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد بی شناسنامه
۲۲:۰۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
FATFیعنی:قراردادن تمام اطلاعات مالی و بانکی به دشمن،تروریست دانستن حافظان امنیت کشور،تایید گروهک های تروریستی تکفیری . برجامیان قبلآ خدمات ارزنده!!!!شان را اثبات کرده اند!!!!!. فقط آیا حاضرید اطلاعات مالی و بانکی خودشان را به نزدیکشان بدهند؟؟!!
Netherlands
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
حتما رهبری نظر موافق دارند وگرنه امکان بررسی مجدد نمی داند این اتفاق با احتیاط کامل میشود وارد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
تصویب مساوی است به تضعیف سپاه و سپس حمله به ایران و کلی بدبختی دیگه که حس گفتنش نیست
France
بهلول دیوانه
۲۱:۱۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
انرا که حساب پاک است. از محاکمه چه باک است.
دنیا امروزه یک مجموعه هست. مثل یک کمپانی . باید قوانین بین این مجموعه از طرف همه رعایت شود .
شما در مجموعه خبر نگاران جوان یک تعداد دارید کار می کنید . و باید هر کاری میکنید شفاف و روشن باشه .و گرنه همه چی بهم میریزه .هر وزارت خونه باید کار و هزینه هاش روشن و پاک و به مقام با لاتر یا اگر نماینده مردم یا نماینگان خواستند جواب گو باشه.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۱:۱۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
همانطور که برجام مرهم تحریم ها شد FATF هم مرهم خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
هفتاد درصد این متن درمورد مزایای نپیوستن به FATF و سی درصد انتهایی مربوط به نظری درمورد مزایای پیوستن به آن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
زمانیکه افسانه جومونگ پخش می شد یک قسمت امپراطور از تسویه پرسید توانگر به خواسته های هان پاسخ مثبت بدهی اگراز تو بخواهند بویورا به آنها بدهی چه می‌کنی آیا میدهی.حالا حکایت کشور ماست که از نظر هسته ای خلع سلاح شدیم خواسته بعدی بعدی موشک و حالا fatf فردا لابد میگویند کشورتان ومنابعش را بدهید خودتان هم نوکر و برده ماشوید.!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
چرا از شفاف سازی تراکنش های مالی ترس دارن دولت مردا؟
ما ک میدونیم کارتون درسته
Iran (Islamic Republic of)
Fffff
۲۱:۰۹ ۱۴ دی ۱۳۹۹
Fatf فقط مکمل کننده برجام
Germany
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
آیا FATF مرهمی بر تحریم هاست؟
نه
برجام بعدی با مکانیسم ماشه بعدیست!
Iran (Islamic Republic of)
......
۲۰:۱۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
آقایان لطفا" از ترس مرگ خود کشی نکنید ا ز یک سوراخ چند بار باید گزیده شوید تا راه را از چاه تشخیص دهید و رمز گاو صندوق خزانه داری مملکت را دو دستی تقدیم بیگانه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
اف ای تی اف،خودتحریمی،
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۰۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
من فکر میکنم اینکه ما یک حصار دور خودمون بکشیم یک تفکر ترامپیسم هست ، بدون تعامل با دنیا نمیتونیم زندگی کنیم، منتها جزئیاتش نیاز به کار کارشناسی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۰۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
مشکل مملکت دزدان و اختلاسگران داخلی هست. فرض بر اینکه با FATF هم تحریمها برداشته شد با دزدهای داخلی که خود بانکها سرکردشون هستن و باهاشون همکاری میکنن چه میشه کرد؟
حاکمان میخوان که این مخفی کاریها باشه و مردم ندانند سرمایه ی مملکت کجا میره.
پس به حال مردم فقیر فرقی نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
به نفع کشوره ک عضو بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
تمام کنید این قردادها ننگین را هنوز از کلاهی که برجام برسرمان گذاشت خلاص نشدیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
یک انقلابی برای حل مشکلاتش به دامن دشمنانش پناه نمیبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
تصویب کنید ملت بیچاره هستن هی میگویید تحریم اثر نداره تحریم کمر ملت خم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۴ دی ۱۳۹۹
با پذیرفتن FATFهیچ دردی از اقتصاد دوا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
انشاالله مورد موافقت قرار نخواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
علی۳۱۳
۱۹:۲۹ ۱۴ دی ۱۳۹۹
زمزمه های تصویبش به گوش میرسد
خدا آخر عاقبت این کشور را بخیر کند
وطن فروشی،،،!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۳۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
سلام چرا ایران همیشه می خواهد بر خلاف جریان آب شنا کند همه کشورها قبول کردن ولی ایران نه باید بپرسید چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
رمضانی
۲۱:۳۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
انشالله موافقت شود انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
خدا بداد برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
درسته اقای قاسمی اف ای تی اف برای اینکه ک این سرمایه هنگفت ایران و پول درامد کشور چطور خرج میشود بله باید جواب پس بدین ک چرا با این درامد و منابعی این کشور دارد چرا مردم فقیرن این درامدها کجا میرود
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۱۹:۱۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
کاملا با این طرح استعماری-نفوذی دشمن مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
اصلاح میکنم حقوقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
من با تجربه کمی که دارم فهمیدم که FATF و CFT ساخت آمریکا و انگلیس و...
من فهمیدم آمریکا و اروپایی ها و... قابل اعتماد نیستند و...
مثال برجام ...
ولی بعضی ها که ادعا می کنند که باتجربه هستند هنوز متوجه نشدند...
اکثر مردم ایران تقریبا همه فهمیدند ...
رهبر عزیزمان هزار بار گفتن که آمریکا و اروپایی ها قابل اعتماد نیستند ( در برجام کاملا ثابت شد ) و هزاران بار گفتند به خدا امید ببندید و به جوانان این مملکت اطمینان کنید و از تولید کنندگان ایرانی حمایت کنید و........

ولی بعضی از با تجربه ها...

به چی و به کی امید بستین خدا میدونه...!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
یکی از مسوولین اقتصادی بیاد به مردم توضیح بده با وجود تحریم های اولیه با تصویب fatf بانک مرکزی چطور میتواند رفع تحریم شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۴ دی ۱۳۹۹
هدف تحمیل برجامهای بعدی... است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
خودتان را‌مسخره خاص و عام نکنید
تلاش و خودکفایی و خود اتکایی تنها راه مشکلات کشور مایند.
تمام
Singapore
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
بله هست
تا کی مردم چمشون دنبال قیمت دلار باشه که میاد پایین یا میره بالا؟

آیا میتوان با دنیا قطع رابطه کرد؟ به چه بهایی؟
Singapore
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
بله هست
تا کی مردم چمشون دنبال قیمت دلار باشه که میاد پایین یا میره بالا؟
تا کی دزدای بیت المال اون ور آب با مال مردم زجر کشیده عشق و حال کنند؟
آیا میتوان با دنیا قطع رابطه کرد؟ به چه بهایی؟
آخرین اخبار