باشگاه خبرنگار جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

سردار سلیمانی اسطوره‌ای ماندگار در دل تاریخ

سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، از بدو انقلاب اسلامی تا روز شهادت لباس مجاهدت را بر تن داشت و اینک در تاریخ سلحشوری ایران ماندگار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، خبر غیرقابل باور بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، آن را تأیید و اعلام کرد فرمانده نام آشنای ایرانی که یک تنه بار رهبری سپاه قدس ایران را در مبارزه با جریان‌های تکفیری و تروریستی به دوش کشیده بود، در عراق به شهادت رسیده است.

فرمانده‌ای که کوشش بی بدیل او در مبارزه با داعش در عراق و سوریه حتی پای او را به آخرین مقر داعش در سوریه باز کرد تا ثابت شود سردار ایرانی در نبرد با جریان‌های تروریستی، رو در رو جنگیده است.

نقش سردار سلیمانی در نابودی داعش را هرگز فراموش نمی‌کنیم

خردادماه سال ۱۳۹۳ بود که داعش رسما وارد شمال و غرب عراق شد و یکی یکی شهر‌ها را به سمت مرکز اشغال کرد.

قطعا روز‌هایی که داعش در چشم بهم‌زدنی و با استفاده از اصل غافلگیری و البته خیانت برخی افراد به راحتی موصل، ادلب، حمص، الرمادی، دیرالزور، رقه و دیگر شهر‌های عراق و سوریه را اشغال می‌کرد، به این روز خفت و شکست خود نمی‌اندیشید. شواهد نشان می‌دهد که داعش آمده بود که بماند، اما رفتنی شد.

در هر حال داعش و داعشی‌ها امروز مهره‌های سوخته‌ای هستند، درست مثل القاعده، طالبان، منافقین و هزاران تروریست نون به نرخ روز خور دیگر که توسط آمریکا ایجاد شدند و نماندند.


بیشتر بخوانید


با شکست داعش و محروم شدن این گروه از داشتن مرز و نگاهی به جبهه‌بندی‌های کنونی در منطقه باید منتظر نقشه‌های جدید آمریکا در میدان غرب آسیا باشیم؛ نقشه‌هایی که می‌تواند در ایجاد جبهه جدید در تقابل با محور مقاومت به خصوص ایران، زیر سوال بردن عراق واحد، طرح دوستی اعراب با رژیم صهیونیستی، تحرکات معنادار سعودی‌ها و دخالت در امور کشور‌های منطقه درست مثل کاری با سعد الحریری انجام شد، باشد.

پس از آن نیز تا روز‌های آخر فعالیت داعش، این گروه سرکرده‌های متعددی را به خود دید که هر کدام ویژگی خاصی داشتند.

اما در مقابل، ایران با حضور موثر خود به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش توانست نفس‌های این گروهک تروریستی را به شماره بیندازند و آن‌ها را به نابودی بکشاند.

سردار سلیمانی محبوب ملت، الگوی ملی

هرکس را نمی‌توان بدون دارا بودن ویژگی‌ها و صفات بارزِ کاریزماتیک و شخصیت مشعشع آن در عرصه‌های مختلف جامعه به عنوان الگو مورد توجه قرار داد.

سردار سلیمانی

به طور حتم الگوشدن و اسوه بودن، تابع شرایط و ویژگی‌های خاص خود است، انسان‌ها باید سال‌های سال در زمینه‌های گوناگون در میان مردمان خویش از آن چنان نقش محوری و اثر بخش، حضوری وحدت آفرین و خدماتی ماندگار و محبوبیتی مثال زدنی و شخصیتی پرنفوذ برخوردار و توانسته باشند از کوران سخت امتحانات گوناگون سربلند وسرفراز بیرون بیایند تا به عنوان انسانی صاحب نفوذ و شخصیتی قابل تکریم و نمونه مورد توجه دیگران قرار گیرند.

شهید حاج قاسم سلیمانی به لحاظ دارابودن صفات ارزنده و خصیصه‌های نیکو در زمره آن دسته از انسان‌های نادری قرار گرفت که اکنون به الگویی فراملی تبدیل شده است.

اکنون یک سال از شهادت و پرواز ملکوتی شهید سلیمانی سپری می‌شود، سردار سلیمانی از جمله متدین‌ترین و معتقدترین پاسداران انقلاب اسلامی بود که برای حاکمیت موازین دینی و دفاع از ارزش‌های والای دین اسلام قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش کرد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سال‌ها در میدان‌های آتش و خون حضور فعال داشت با وجود ایمان و اعتقاد قلبی به مذهب تشیع و دین مبین اسلام، به افکار و عقاید دینی و مذهبی دیگران احترام می‌گذاشت همان گونه که برای آزادسازی مناطق شیعه نشین تلاش، برنامه ریزی و فداکاری می‌کرد، به همان اندازه برای مناطق سنی، ایزدی و مسیحی نشین از خودگذشتگی و رشادت نشان می‌داد.

حاج قاسم سلیمانی در عرصه داخلی و خارجی سیاستمداری برجسته و به روز بود، دوراندیشی او در سیاست و سیاست ورزی در تعاملات داخلی و فرامنطقه‌ای چنان بود که در بسیاری از مواقع مسوولان سیاست خارجی کشور در دولت‌های مختلف در امور فرامرزی با وی هماهنگی می‌کردند.

شکل گیری دولت پایدار در عراق، جلوگیری از سقوط دولت سوریه، تداوم مقاومت در یمن، پیروزی حزب الله و حماس در جنگ‌های نابرابر با نیرو‌های تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین مدیون تفکرات راهبردی، تدابیر هوشمندانه و طراحی‌ها و عمق رهبری شهید سلیمانی است، امری که دوست و دشمن به آن اذعان داشته و دارند.

ولایتمداری ویژگی بارز سردار سلیمانی

تاریخ همواره شاهد انسان‌های وارسته، مخلص و اثرگذار بوده است که بدون شک یکی از این شخصیت‌های ماندگار سردار رشید اسلام و جبهه مقاومت اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی است.

سردار سلیمانی

این شهید که خود پرورش یافته مکتب امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی است چنان شخصیت ممتازی پیدا کرد که تبدیل به یک مکتب شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مکتب سلیمانی شد و این موضوع مهمی است.

سردار سلیمانی ویژگی‌های منحصر به فرد داشت که او را برجسته کرد که مهمترین آن همان اخلاص بود، انسانی خدا محور و همه کارهایش را برای رضای خدا انجام می‌داد و مردم‌داری از ویژگی‌های دیگر شهید سلیمانی بود.

اگرچه ما شهید سلیمانی را به عنوان فرمانده سپاه قدس می‌شناسیم، اما در حوادثی مثل سیل پارسال حاج قاسم به میدان آمد و با حضور خودش و تجمیع گروه‌های جهادی و مردمی خدمات قابل توجهی را انجام داد و برکات خدمات او فراگیر است.

شهید حاج قاسم سلیمانی روحیه ایثار و فداکاری داشت و در نهایت در همین راه جان عزیزش را تقدیم کرد و شجاعت و بی‌باکی، ولایتمداری و ولایت پذیری و تبعیت از، ولی فقیه ویژگی ممتاز شهید سلیمانی بود که باید این ابعاد برای مردم و جوانان ترسیم شود.

سردار سلیمانی نمونه مکتب تربیتی امام خمینی (ره) است

یزدان جلالی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه والایی از پرورش‌یافتگان مکتب تربیتی امام خمینی (ره) و شاگردی در رکاب، ولی فقیه است.

او افزود: مکتب امام راحل دربرگیرنده سه مولفه علم، ایمان و خودباروی است که شهید سلیمانی در هر سه مقوله به اوج رسید و به الگویی والا برای انسان‌های آزادی‌خواه و پیرو مکتب حق تبدیل شد.

سردار سلیمانی

جلالی ادامه داد: سردار سلیمانی در حالی که در اوج قدرت نظامی قرار داشت و سرآمد نیرو‌های نظامی در منطقه به شمار می‌رفت و دشمن از وی به شدت هراس داشت، اما در برابر دیگران انسانی فروتن، مهربان و رئوف بود که این ویژگی‌های اخلاقی از مشخصه‌های تربیتی مکتب امام خمینی (ره) به شمار می‌رود.

او، تقویت جهان اسلام را از مهمترین آثار حضور سردار سلیمانی در منطقه و پس از شهادت این سردار سرافراز اسلام برشمرد و گفت: مکان و عامل شهادت سردار سلیمانی نشان می‌دهد که این بزرگ مرد تنها تعلق به ایران ندارد بلکه متعلق به جهان اسلام است.

جلالی تصریح کرد: دفاع شهید سلیمانی از مردم مذاهب مختلف اسلام و حتی فراتر از آن، دفاع از ایزدی‌های عراق در برابر داعش نشان دهنده آن است که حاج قاسم یک شخصیت فراملی و فارغ از هر گونه مذهب بود که این موضوع در نزدیک کردن مردم منطقه و مذاهب مختلف در تقویت جبهه مقاومت نقش موثری دارد.

او در ادامه به تبیین نقش راهبردی مقام معظم رهبری در پیروزی جبهه مقاومت پرداخت و افزود: استکبار جهانی سال‌ها است که در جهان اسلام رخنه کرده و دشمنی آمریکا با مردم غرب آسیا که کانون حضور مسلمانان است چهره عریانی به خود گرفته از این رو در مقابل این اقدام دشمن، مقام معظم رهبری استراتژی مقاومت را مطرح کرده‌اند که تاکنون دستاورد‌های قابل توجهی به همراه داشته است.

جلالی خاطر نشان کرد: استراتژی مقاومت به این معنا است که نباید در برابر دشمن تسلیم شویم بلکه باید با تکیه بر قدرت ایمان و امکانات درونی خود در مقابل استکبار مقاومت کرده و مانع تحقق اهداف شوم آن شد.

او، انحطاط از درون رژیم اشغالگر قدس را حاصل استراتژی مقاومت دانست و افزود: با وجود همه کارشکنی‌ها و نفوذ استکبار در منطقه و جنگ‌افروزی‌ها در یمن، لبنان، سوریه و عراق امروز نه تنها به اهداف خود نرسیده است بلکه رژیم اشغالگر قدس به عنوان پیشران سیاست‌های استکباری در منطقه در مرز‌های خود دچار انحطاط شده است.

جلالی تصریح کرد: شهید سلیمانی به خوبی استراتژی مقاومت را در منطقه پیاده کرد و امید است با تاسی از این فرمانده بزرگ، جبهه مقاومت بتواند جایگاه خود را در منطقه تداوم بخشد.

راز محبوبیت حاج قاسم

حاج قاسم از فرماندهان مقتدر و محبوب سپاه اسلام است که بیش از چهار دهه از عمر و زندگی بابرکتش در مبارزه برای نابودی استکبار و حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه و جهان سپری شد.

سردار سلیمانی

سردار سلیمانی اسوه و الگوی راستین پاسداری از دین، ارزش‌ها و کیان اسلام و نمونه یک انسان مومن، بصیر، ولائی، انقلابی، دشمن شناس، شجاع و مجاهد فی سبیل الله بود که از قدرت سازماندهی بالایی برخورداربوده و بر قلوب انسان‌های آزاده فرماندهی می‌کرد. ایشان انسانی متفکر، تیزبین، هوشمند، خلاق، آینده نگر و در عین حال فردی بسیار عاطفی، مهربان، مردمی و متواضع بود.

این سرباز مخلص ولایت به عنوان مصداق بارز «رحماء بینهم و اشداء علی الکفار»، در مسائل داخلی با نگاه فراجناحی به صف بندی‌های سیاسی رایج، قائل نبود و تلاش می‌کرد به عنوان یک چهره ملی، از همه ظرفیت‌ها برای پیشبرد ماموریت‌ها و توسعه گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کند.

رمز محبوبیت بی‌نظیر این فرمانده دوست داشتنی بین اغلب ملت‌ها و مردم اقصی نقاط جهان با مذاهب و نژاد‌های مختلف در طاعت و بندگی خداوند تبارک و تعالی واخلاص است که او را محبوب دل‌ها کرد. حاج قاسم با نگاه محبت آمیز به انسان‌ها می‌نگریست، افراد فارغ از رنگ، نژاد، قومیت در نزد او ارزشمند بودند. عجیب است همانطور که رزمندگان لشکر ثارالله (علیه السلام) و مردم کرمان و ایران سربلند، به ایشان عشق می‌ورزیدند، رزمندگان جبهه مقاومت نیز به او ارادت داشتند و وقتی در میان آن‌ها حاضر می‌شد به مانند فرشته نجات، به او نگاه می‌کردند.

در ابعاد جهانی کمتر شخصیتی را داریم که در جای جای کره خاکی مردم آزاده جهان با شنیدن خبر شهادت و مظلومیت اش او را تحسین کرده و به عظمت وجودی او اقرار کنند.

بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی بالگرد‌های آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهان دیگرشان در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، شهید سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیرو‌های مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت و در همین راه به شهادت رسید.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار