حسینی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازگشت ۱۲۴ نفر از بی‌سرپناهان به آغوش خانواده/ افزایش ۱۰۰ درصدی در حوزه گرمخانه‌های زنان

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت گرمخانه‌های استان تهران توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع فصل زمستان، طبیعتا انسان‌هایی هستند که زیر آسمان خدا با سرمای جانسوز این فصل دست و پنجه نرم کنند و همچون من و شما خانه‌ای امن برای پناه خود نداشته باشند.

اما این تنها شروع ماجرا نیست و اگر پای درد و دل هرکدام از این افراد لحظاتی را سپری کنیم، متوجه می‌شویم که خواسته‌ای جزء نیاز‌های اولیه ندارند و صرفا آرزویشان سقفی محکم است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم که با مسئول این حوزه گفت و گویی داشته باشیم.

روز گذشته با سیدمالک حسینی مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران قرار ملاقاتی گذاشتیم تا جویای وضعیت بی سرپناهان پایتخت شویم.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

ساماندهی هزار و ۹۵۰ بی سرپناه توسط شهرداری تهران

باشگاه خبرنگاران جوان: اقدامات شهرداری برای بی‌سرپناهان پایتخت تا به امروز به چه صورت بوده است؟

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران: بیشتر با رویکرد مسئولیت اجتماعی و نگه داشت اجتماعى شهر بــا گروه‌های خاص همچون متکدیان حرفه‌ای برخورد می‌کند و وظیفه ساماندهی ان‌ها بــا شهرداری و البته همراهی نهاد‌های دیگر اســـت.

ما بــا شعار اینکه دَر کلانشهر تهران هیچ فرد بی خانمانی از بی سرپناهی و یا تغذیه دَر معرض خطرجانی قرار نگیرد، خدمات بسیار وسیع و متنوعی را به این قشر ارائه می‌دهیم که دَر نوع خود، خدمات قابل ملاحظه‌ای اســـت.

دَر حال حاضر دَر ٢٢ مرکز ساماندهی، هزار و ٩٥٠ نفر را مورد پوشش قرار دادیم، دَر فصل سرد سال دَر واقع پیک مراجعه به گرمخانه‌ها اســـت و تقریبا دَر این ایام از حدود ٢ هزار نفر دَر روز دَر گرمخانه‌ها بــا تمام خدمات به طور شبانه روزی پذیرایی می‌کنیم؛ البته بــا کمک خیرین خدمات پزشکی هم ارائه خواهیم داد.

اختصاص ۴ گرمخانه برای زنان در پایتخت

باشگاه خبرنگاران جوان: گرمخانه‌های پایتخت در کدام مناطق برقرار هستند؟

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران: ما دَر ٤ منطقه شهر تهران فعلا گرمخانه‌ای نداریم و دَر حال مکان یابی هستیم، دَر ١٨ منطقه دیگر تهران مجموعا ٢٠ گرمخانه داریم؛ همچنین دَر ٢ منطقه ١٢ و ٥ ما ٢ گرمخانه و دَر مناطق دیگر یک گرمخانه داریم.

از طریق تماس شهروندان عزیز بــا سامانه ١٣٧ یا ٥٥٥٢٢٣٢٢ این افراد را جمع اوری می‌کنیم، گشت فوریت اجتماعی خدمت دیگر شهرداری اســـت که ارائه می‌دهد و فعالیت ان‌ها ٢٤ ساعته است، از مردم خواستارم که موضوع را جدی بگیرند و دَر صورت مشاهده افراد بی سرپناه با سامانه ما تماس بگیرند زیرا گاهی اوقات بــا یک تماس جان انسانی از معرض خطر به دور می‌ماند، دَر طول روز ما بیش از ٣٥ واحد گشت شبانه روزی داریم.

خوشبختانه از سال گذشته ما زیرساخت‌های مناسبی را برای حوزه زنان ایجاد کردیم، دَر حال حاضر ٤ گرمخانه ویژه زنان دَر آستان تهران وجود دارد که نسبت به سال قبل افزایش ١٠٠ درصدی داشته اســـت، یک سلمان سرا هم برای زنان بــا شرایط خاص که دارای اختلال حواس هستند آماده کردیم.

بازگشت ۱۲۴ نفر از بی‌خانمان‌ها به آغوش خانواده

باشگاه خبرنگاران جوان: وضعیت گرمخانه‌های سیار به چه صورت است؟

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران:گرمخانه‌های سیار شهرداری تهران تجربه بسیار موفقی بود که از چندسال قبل ایجاد شد و ما سعی کردیم خدمات ان را بیشتر کنیم، دَر سال گذشته این ٥ گرمخانه به ٢ هزار و ٢٤ نفر خدمت دادند، دَر ورودی میدان شوش، میدان ازادی، میدان تجریش و... گرمخانه‌های اتوبوسی حضور پیدا می‌کنند و تا صبح به خدمت می‌پردازند.

شهروندان عزیزی که دَر تهران بی سرپناه ماندند برای استفاده از گرمخانه‌های دائمی شهرداری وجهی پرداخت نمی‌کنند، خدمات رایگان برای ان‌ها انجام می‌شود و هیچ محدودیتی نداریم، ما افرادی را داریم که سالیان سال دَر این گرمخانه‌ها زندگی کردند و حتی زنانی که فرزند خود را دَر انجا به دنیا آوردند.

خوشبختانه از سال گذشته با کمک شهردار تهران تمام گرمخانه‌های تهران را شبانه روزی کردیم و خبر خوبی که داریم این اســـت که دَر ٩ ماه گذشته ١٢٤ نفر از افراد بی خانمان را به اغوش خانواده دعوت کردیم و به چرخه زندگی برگشتند.


بیشتتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار