رئیس جمعیت هلال احمر مطرح کرد؛

افزایش امکانات جمعیت هلال احمر از زلزله بم تاکنون

همتی گفت: زلزله بم یکی از مهیب‌ترین زلزله‌ها در طول چند سال اخیر بود و امکانات هلال احمر در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در دومین نشست خبری خود که صبح امر‌وز (یکشنبه ۷ دی ماه) برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر اقدامات خوب و ارزشمندی را با همراهان همیشگی، امدادگران و نجاتگران و داوطلبان انجام داده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخابات جمعیت هلال احمر بود، عزیزانی که چشم داشتی به جز خدمت رسانی ندارند.

او با اشاره به اینکه خدمت در هلال احمر، داوطلبانه است، گفت: روز جمعه مصادف بود با زلزله بم در سال ۸۲ که در اثر این حادثه ۳۵ هزار هموطن خود را از دست دادیم و ۱۴ هزار نفر زخمی داشتیم و می‌توان گفت بیش از ۱۴ هزار نفر از این منطقه کوچ کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: مثل همه بحران‌ها باید یاد آن ایام را گرامی بداریم و نقاط ضعف آن را برطرف کنیم، زلزله بم یکی از مهیب‌ترین زلزله‌ها در طول چند سال اخیر بود و این نشان می‌دهد که یک زلزله چگونه یک منطقه را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.

همتی تشریح کرد: مرحوم بیژن دفتری، پدر امداد و نجات ایران در ساعت ۷:۳۰ صبح روز وقوع زلزله بم بی آن که هنوز کانون دقیق زلزله مشخص باشد به کرمان سفر کرد، نکته‌ این موضوع، نبود مکان‌یابی دقیق در زلزله بم بود که حالا با گذشت زمان و پیشرفت علم موضوع مکان‌یابی و سایر امکانات به روز شده است.

او گفت: در مانوری که به همین مناسبت در روز جمعه برگزار کردیم، همین ارتباطات رادیویی در جمعیت هلال‌ احمر را تست کردیم که خوشبختانه با کیفیت بالا این امکان هم در سازمان امداد و نجات و هم در سایر قسمت‌های جمعیت وجود دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: به طور کلی برگزاری مانور‌ها درس آموخته دارد که همه سازمان‌های مربوطه با استفاده از همین آموخته‌ها با همدلی می‌توانند در بحران‌ها اقدام کنند.

همتی با اشاره به مشکلاتی که در زلزله بم وجود داشت، گفت: در زلزله بم با مشکلات متعددی از جمله توزیع اقلام و استفاده از کمک‌های بین المللی مواجه بودیم، اما در این میان فرودگاهی در این شهر وجود داشت که خیلی آسیب ندیده بود و همین موضوع کمک کرد تا بتوانیم از کمک‌های بین المللی بهره‌مند شویم.

او با بیان اینکه ما باید بتوانیم به هنگام وقوع بحران با یکدیگر هماهنگ عمل کنیم، تصریح کرد: خوب است که قبل از بحران‌ها با نیرو‌های انتظامی و ... در کنار همدیگر باشیم تا به هنگام وقوع بحران مشکلی نداشته باشیم، چراکه این همدلی باعث آرامش مردم می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در بحران‌ها بسیار مهم است، لذا امروزه انتشار اخبار آرامش‌بخش و صحیح از سوی سخنگوی هلال احمر و در ادامه انتشار آن‌ها در فضا‌ی مجازی هلال‌ احمر به محقق شدن این موضوع کمک فراوانی کرده است.

همتی با اشاره به ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که بر اساس آن وظایفی به جمعیت هلال احمر سپرده شده است، گفت: در بند الف این قانون بحث آموزش همگانی مطرح است که جمعیت هلال احمر در این زمینه به خوبی کار کرده و از زلزله بم تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نفر شاید آموزش دیده باشند، البته می‌دانیم این آموزش کفایت نمی‌کند، اما اگر در هر خانواده یک نفر آموزش دیده باشد؛ این آمار قابل قبول است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در حال حاضر و در مقایسه با سال‌های گذشته امکانات جمعیت هلال احمر افزایش پیدا کرده‌ است، عنوان کرد: در زلزله بم دو بالگرد داشتیم و اکنون ۲۴ فروند بالگرد در جمعیت هلال احمر داریم؛ توان لجستیک و انبار‌های ما نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه هم اکنون موجودی انبار‌ها کمی کاهش داشته است، تصریح کرد: به دلیل بحران‌های پی در پی و کاهش توان انبار‌ها رئیس جمهور دستور داده است تا در شارژ انبار‌ها به جمعیت هلال احمر کمک شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تهران یک مشکل جدی در زمینه نجات به هنگام وقوع بحران دارد، گفت: ما به دلیل سازه‌های عظیم بتونی مشکل جدی در زمینه نجات داریم.

او با بیان اینکه وضع اعتبارات جمعیت در سال ۹۹ خوش نیست، تصریح کرد: جمعیت هلال‌ احمر ۶ هزار میلیارد ریال فقط برای تکالیف محوله کسری دارد؛ اگر سیل، زلزله یا هر بحرانی رخ دهد و بتوانیم خوب مدیریت کنیم افتخارش برای نظام و کشور است، بنابراین امیدوارم که برای اختصاص بودجه و اعتبارات به جمعیت تجدیدنظر شود.

همتی با اشاره به خدمات رسانی نیروهای هلال احمر در امر مقابله با ویروس کرونا گفت: همه دوستان ما در کنار مردم بوده و در طرح شهید سلیمانی در ورودی و خروجی شهر‌ها به مردم خدمات رسانی کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به پاکسازی منطقه هرندی از ویروس کرونا گفت: نیرو‌های ما در منطقه هرندی حضور پیدا کردند و هم اکنون این مطنقه در بحث کرونا پاک است.

او با اشاره به حادثه جان باختن تعدادی از کوهنوردان بر اثر وقوع بهمن در ارتفاعات تهران افزود: در حادثه سقوط بهمن ارتفاعات شمال تهران ۱۴ نفر از کوهنوردان نجات پیدا کردند و بر اساس آخرین آمارها تا صبح امروز، ۹ نفر از هموطنان فوت شدند که یک نفر در آهار، ۷ نفر در کلکچال و یک نفر هم در بیمارستان جان خود را از دست دادند، اما همچنان دو نفر در دارآباد مفقود هستند.

همتی گفت: ۱۰۰ نفر در قالب ۲۰ تیم به همراه انجام ۹ سورتی پرواز با بالاترین توان این حادثه را پوشش دادند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به آخرین وضعیت کرونا تصریح کرد: ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا از طریق خیرین کشور‌های غربی قرار است به کشورمان اهدا شود که امیدواریم تا پایان این ماه وارد کشور شود، همچنین وارد کردن یک میلیون دوز واکسن کرونا توسط هلال احمر به صورت جدی در حال پیگیری است.

او با اشاره به ایجاد ۳۷ هزار و ۱۱۸ خانه هلال در دهیاری‌های سراسر کشور بیان کرد: خانه‌های هلال باری بر دوش دولت نیست، بودجه زیادی نیازی ندارد و داوطلب محور است. امکانات امدادی و همچنین آموزش برای مردم وجود دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در واقع خانه‌های هلال یک هلال احمر کوچک در دورترین مناطق و محروم‌ترین محله‌ها هستند.

همتی درباره جذب امدادگران با درجه ایثار گفت: تا پایان دی‌ماه ۸۰۰ نفر به صورت ساعتی با هلال‌احمر قرارداد خواهند بست، امیدوار هستیم تا پایان سال کار جذب هزار نفری که پیش‌تر اعلام کرده بودیم، انجام شود.

او در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال احمر در خارج از کشور گفت: امروز بیمارستان‌های هلال احمر در کشور‌های امارات متحده عربی و غنا به سوددهی رسیده اند و تلاش می‌شود تا این روند ادامه پیدا کند.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ما از منابع داخلی برای ساخت بیمارستان‌های خارج از کشور استفاده نمی‌کنیم، گفت: برای هزینه‌های این بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال احمر تا کنون یک ریال از وزارت بهداشت اخذ نشده و در عراق و شهر نجف اشرف نیز بیمارستانی برای خدمات رسانی به زائران احداث شده و آماده بهره برداری است.

همتی در رابطه با مشکلات توزیع انسولین در داروخانه‌های هلال احمر تصریح کرد: توزیع انسولین در داروخانه‌های ما و داروخانه‌های منتخب دانشگاه مشکل دارد؛ البته مشکل در تعداد درخواست‌ها است و مشکلاتی هم در واردات انسولین وجود داشت که واردات آن انجام شد و توزیع در حال انجام است.

او بیان کرد: همچنین در مورد واکسن آنفلوآنزا نیز به هیچ شکل اجازه ورود نمی‌دادند و از ما می‌خواستند که پول بدون ضمانت به آن‌ها بدهیم، اما کانال‌هایی که برای واکسن کرونا پیدا شده‌اند این مشکلات را ندارند؛ البته تحریم‌ها برای ورود واکسن کرونا وجود دارد. آرزو می‌کنیم که این بار مشکلاتی که برای واکسن آنفلوآنزا وجود داشت، نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار