کاهش ۲۰ درصدی میزان ابتلا به بیماری سالک در آران و بیدگل

رییس شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: امسال میزان ابتلا به بیماری سالک در مقایسه با سال گذشته در شهرستان آران و بیدگل ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اعظم باقری رییس شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل افزود: در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۲۵۰ مورد ابتلا به سالک در آران و بیدگل ثبت شد، در حالی که این آمار در سال گذشته ۳۱۱ نفر ثبت شده بود.

او ادامه داد: اولویت‌های مبارزه با بیماری سالک، مقابله با عوامل ایجادکننده بیماری، بر هم زدن محیط مناسب برای تکثیر و افزایش جمعیت مخزن‌ها و ناقلان، بیماریابی سریع و صحیح با پوشش ۱۰۰ درصدی، درمان سریع و صحیح به منظور پیشگیری از بیماری است.

رییس شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل اضافه کرد: در این راستا شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل باوجود درگیری با ویروس کرونا، در سال جاری ۶ مرحله مبارزه با مخزن تولید سالک انجام داده است.

باقری اظهار داشت: با توجه به اینکه سالک جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و دارای ناقل (پشه خاکی) و مخزن غیرانسانی (جوندگان و سگ) است، از این رو بهسازی محیط از مهم‌ترین برنامه‌های کنترل این بیماری است و تعامل با شهرداری و دهیاری‌ها برای حذف کانون‌های نخاله و زباله، دیوارکشی زمین‌های بایر و ساختمان‌های مخروبه از محیط مسکونی شهرستان در دستور کار کمیته سالک آران و بیدگل قرار داشته است.

اوخاطر نشان کرد: استفاده از پشه‌بند در تابستان، نصب توری در مقابل درب و پنجره‌ها، استفاده از لباس‌های آستین بلند هنگام غروب در فصل گرما و در طول شب و استفاده از پماد‌های دورکننده حشرات در مصون نگه داشتن انسان از نیش پشه ناقل بیماری سالک موثر است.

سالک نوعی بیماری پوستی محسوب می‌شود که بر اثر گزش جوندگان یا جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان سرایت می‌کند و عامل آن انگلی به نام لیشمانیا است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.