در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

تشدید برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق/ جلوگیری از قاچاق پوشاک ۸۵۰ میلیون دلار آورده اقتصادی داشت

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا‌ و‌ ارز گفت: از هفته آینده برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق در بازار تشدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار پوشاک درگیر و دار قاچاق بازار‌های مجازی امشب ۴ دی ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شهریاری نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه اقدامات ما برای جلوگیری از قاچاق پوشاک ۸۵۰ میلیون دلار آورده اقتصادی داشت گفت: از هفته آینده برخورد با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق تشدید می‌شود.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه برند‌های ایرانی کت و شلوار مرتّب اقدام به تبلیغات می‌کند افزود: زمانی می‌توان تبلیغ کرد که چرخه تولید و فروش کالا برقرار باشد.


بیشتر بخوانید

صنایع پوشاک از قاچاق ۴۰ درصد ضرر می‌کنند


او ادامه داد: ما به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا از بازرسین صمت استان‌ها مطالبه دادیم، اما چرخه باید به طور کامل برقرار شود، نباید به صورت نقطه‌ای عمل کرد، زیرا موفق نخواهیم بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه فضا برای تولید ایجاد شده است اظهار کرد: از دستگاه‌های دیگر انتظار داریم که به ما کمک کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت کار‌هایی را که بایستی انجام می‌داد را باید تکمیل کند و پیش نویس تبصره ۴ ماده ۱۸ در خصوص پوشاک تدوین شود.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک ۲ و ۶ دهم میلیارد دلار بود گفت: با اقداماتی که صورت پذیرفت در سال ۹۸ میزان قاچاق به یک و هشت دهم میلیارد دلار رسید، با تمامی اقداماتی که صورت گرفت نزدیک به ۸۵۰ میلیون آورده اقتصادی داشتیم یعنی به لطف خدا ریسک قاچاق بالا رفت و فضا در اختیار تولید کننده قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه در کشور به واسطه شیوع کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شدند خاطرنشان کرد: عملاً از اسفند ۹۸ تا کنون با کرونا درگیر هستیم لذا با این وجود ستاد با هماهنگی وزیر کشور مجددا در شهریور ۹۹ در جمع روسای کمیسیون‌ها اعلام و ابلاغ کردند که این مبارزه با قاچاق در سطح عرضه کاهش نیابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: هفته آینده با برند چاپ‌های شناسایی شده برخورد می‌شود، با ابلاغی که به صورت مجدد برای استان‌ها صادر شد تشدید نظارت‌های لازم انجام خواهد شد.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه به دلیل کرونا شرایط تغییر پیدا کرد و تغییر رفتار پیش آمد تصریح کرد: میزان تولید در کشور بالا رفت و این یک واقعیت است و لذا تولیدکنندگان ما نیاز به بازار برای عرضه و فروش دارند، وظیفه ماست که این بازار شب عید را با همکاری دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت تامین کنیم.

او با اشاره به اینکه فقط در سال ۹۹ نزدیک به ۲۱ هزار پرونده پوشاک قاچاق با همکاری ضابطان، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه تشکیل شد ادامه داد: این پرونده‌ها به مرجع قضایی بابت اخذ و محکومیت قطعی ارائه شده است، به غیر از این چهار مورد بسیار مهم داشتیم که وقتی در مرجع قضایی و رسیدگی، حکم قطعی صادر شد آن ها را هم اعلام خواهیم کرد.


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود :با برندهای محرزی که تخلف کرده اند برخورد جدی صورت خواهد گرفت ،برخی از برندهای محرز تغییر رفتار داده اند که با آنها برخورد جدی خواهیم داشت.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه یکی از مطالبات ما این است که وزارت صمت این موضوع را جمع کند گفت: چرا وزارت صنعت پیگیری های لازم را انجام نمی دهد، چرا از گلوگاه هایی که دست خودش است استفاده نمی‌کند ،ما تا کی باید معطل بمانیم که این صنف ها کار خودشان را انجام دهند.

او بیان کرد: قرارگاه مبارزه با قاچاق چند کمیته دارد که یکی از کمیته ها، کمیته عملیات اطلاعات است که یکی از وظایف آنها رصد تارنماهای عرضه کالای قاچاق است .

برخی افراد با مجوز تولید، قاچاق می کنند

شهریاری نائب رئيس اتحاديه پوشاک با اشاره به اینکه برخی افرادی که مجوز توليد دارند قاچاق می کنند افزود: طرحی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا از سال ۹۷ آغاز شد که تا آبان ماه سال ۹۸ ادامه پیدا کرد و اثرات بسیار مثبتی در تولید کشور داشت و باعث شد تا ما بتوانیم سکوهای فروش بسیار خوبی را به دست آوریم.

او اظهار کرد: متاسفانه از آبان‌ماه سال ۹۸ این طرح ادامه پیدا نکرد و استقلال خود را به نوعی از دست داد و این موضوع جای نگرانی برای ما دارد.

نایب رئیس اتحادیه پوشاک گفت: در دوره کرونا رفتار عرضه قاچاق تغییر کرد ،متاسفانه شاهد هستیم که در فضای مجازی به شدت اتفاقاتی در حال وقوع است، ۲۰ درصد از ارزش بازار ما را پوشاک قاچاق تشکیل می دهد.

شهریاری با اشاره به اینکه ۸۰ هزار تولیدکننده صنفی و ۱۳۰۰ تولید کننده صنعتی داریم اظهار کرد: تولیدکنندگان صنعتی ما برند هستند و الان در مراکز تجاری کالا عرضه می کنند و به پای کار آمدند و همه این‌ها شناسه کالا دارند، ما مشکلمان با تولیدکنندگان صنفی است.

نائب رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بر استمرار طرح مبارزه با قاچاق پوشاک تاکید دارند افزود: ما به دنبال استمرار طرح مبارزه با قاچاق پوشاک هستیم، چون در حال حاضر شاهد این هستیم که در بازار‌های ما قاچاقچیان پوشاک در حال بازگشت هستند.

قاچاق کیلویی لباس برند از بندر شارجه

شاهرخ جعفری تولید کننده پوشاک با اشاره به اینکه از بندر شارجه، لباس برند کیلویی یک دلار می‌خرند و به ایران قاچاق می‌کنند اظهار کرد:
عده‌ای هر نوع لباس با برند‌های معتبر می‌توانند وارد کنند که سودش برای فروشنده جذاب است.

او گفت: آیا ستاد مبارزه با قاچاق به تنهایی می‌تواند برخورد کند؟ آیا بدون وزارت کشور، بدون فرماندار و استاندار می‌توان برخوردی انجام داد؟ترسی از یک جریان ایجاد شده  که خودش ذینفع قاچاق است و این ترس را برای تولید کننده ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار