رئیس سازمان بهزیستی کشور:

محل زندگی افراد دارای معلولیت برای امدادرسانی در سوانح شناسایی می‌شود

قبادی دانا گفت: محل زندگی مددجویان مستمری بگیر بر روی نقشه مشخص شده تا بتوانیم پیشگیرانه در سوانح به آن‌ها کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر دو دستگاهی هستند که در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی از سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی و توانبخشی و از جمعیت هلال احمر در حوزه امدادی نام برده شده است.

وی افزود: همکاری نزدیک دو دستگاه می‌تواند باعث هم افزایی در زمینه ارتقای کیفیت خدمات به جامعه هدف هر دو مجموعه شود.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی طبق قانون برنامه ششم توسعه متولی سلامت اجتماعی است، گفت: بهزیستی در حوزه‌های سلامت اجتماعی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است؛ بیش از ۳۰۰۰ مرکز مشاوره و روانشناسی این ظرفیت را می‌دهد که سازمان بهزیستی بتواند در سوانح و بلایا به کمک جمعیت هلال احمر بیاید و مجموعه تیم‌های مهم که در بلایا فعال می‌شوند، بتوانند نقش آفرینی کنند کما اینکه در سال‌های اخیر این همکاری بوده و امید است که منسجم‌تر و قوی‌تر ادامه یابد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم و در سطح وزارت بهداشت،  این مشکل حس می‌شود در حوزه توانبخشی است که هر دو دستگاه بهزیستی و وزارت بهداشت در این حوزه فعالیت‌ها و سابقه خوبی دارند. جمعیت هلال احمر در ارتباط با اندام مصنوعی و فعالیت‌های توانبخشی سابقه دیرینه‌ای دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  تصریح کرد: جمعیت هلال احمر با توجه به سابقه خوبی که در سوانح و بلایا داشته می‌تواند در حوزه توانبخشی در سطح کشور کمک کند. سازمان بهزیستی نیز بیش از ۲۵۰۰ مرکز توانبخشی به صورت مراکز روزانه و شبانه روزی دارد و فعالیت‌هایی را در زمینه ارتقای وضعیت جسمانی افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی در دستور کار داشته و دارد که می‌تواند این هم افزایی کمک بیشتری را برای مجموعه افرادی که نیازمند به خدمات توانبخشی در کشور هستند در کنار وزارت بهداشت ایفا کند.


بیشتر بخوانید


قبادی دانا با اشاره به اینکه یکی از اهداف هر دو مجموعه جلب مشارکت‌های اجتماعی و ارتقای مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه است که می‌تواند منجر به افزایش سرمایه اجتماعی در کشور شود، اضافه کرد: مجموعه‌هایی که در هر دو دستگاه فعال هستند می‌توانند در این زمینه مشارکت خوبی داشته باشند. در سیلی که سال گذشته در ۲۴ استان اتفاق افتاد، همکاری نزدیکی را بین این دو مجموعه شاهد بودیم و مواردی از این دست نشان می‌دهد که همکاری نزدیک این دو دستگاه می‌تواند منشأ خیر باشد.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت یکی از گروه‌های در اولویت امدادرسانی در سوانح و بلایا هستند، بیان کرد: اقدامی که انجام دادیم این است که محل زندگی تمامی مددجویان مستمری بگیر بر روی نقشه براساس GPS مشخص شده که این امکان را می‌دهد که بتوانیم پیشگیرانه در سوانح و بلایا به آن‌ها کمک کنیم و یا در زمان حادثه بتوانیم به صورت هدفمند و نقطه‌ای به آن‌ها مراجعه داشته و مشکلات آن‌ها را در وهله اول رفع کنیم و این مهم می‌تواند در دستور کار دو دستگاه قرار گیرد. همان طور که در سال گذشته این مکان یابی را برای بیش از ۴۰ هزار مرکز مختلفی که تحت پوشش سازمان است، داشتیم و با پیشرفت سیل، به صورت پیشگیرانه مراکز توانبخشی و نگهداری فرزندان دارای سرپرست غیرموثر و شیرخوارگاه‌ها را می‌توانستیم جا به جا کنیم و این جابه جایی باعث می‌شد بتوانیم از آسیب احتمالی برای مددجویان که در مراکز بودند پیشگیری کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین NGO جهانی باتوجه به ارتباطی که با فدراسیون جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ در دنیا دارد، می‌تواند از این ظرفیت برای کمک به جامعه هدف بهزیستی گام بردارد، گفت: در تجربه کرونا شاهد این همکاری نزدیک بین جمعیت هلال احمر و سازمان بهزیستی در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان بودیم که امید است این موضوع به صورت سازمان یافته‌تر ارتقا یابد و از این ظرفیت بتوانیم در جهت خدمت رسانی به جامعه استفاده کنیم.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر در دو سال اخیر مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به جامعه هدف سازمان بهزیستی کمک کرده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خواهشمند است شهریه معلولان فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد را پرداخت کنید چون با قول و قرار بهزیستی در پرداخت شهریه ادامه تحصیل داده اند.
آخرین اخبار