توصیه هواشناسی برای جلوگیری از خسارت جوی

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: کشاورزان مهابادی اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت جوی انجام دهند.

رسول سعیدیان معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: بررسی نقشه های پیش‌بینی هواشناسی بیانگر استقرار سامانه بارشی توام با برف و باران در استان از روز چهارشنبه هفته جاری است که به دنبال آن ریزش هوای سرد از عرض‌های شمالی رخ می دهد.

سعیدیان افزود: بهره برداران بخش کشاورزی تمهیدات و اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از وقوع سرمازدگی و بروز خسارت احتمالی به محصولات زراعی و باغی، دامداری ها، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها و ... به کار گیرند.

او به تجهیز سیستم گرمایشی اشاره و اضافه کرد: کشاورزان گلخانه ها را به سیستم گرمایشی تجهیز و همچنین از کشت زراعتهای پاییزه آبی و دیم ،بستن دریچه های انبارهای نگهداری میوه را برای جلوگیری از یخ زدگی بسته نگه دارند و خودداری کنند.

سعیدیان اذعان داشت: همچنین به منظور جلو گیری از ایجاد خسارت در برابر حیوانات جونده، خودداری از هرس درختان میوه تا پایان فصل سرما، احتیاط در انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی، تنظیم دما و بهبود شرایط تهویه در اماکن دام و طیور در مرغداری‌ها و گاوداری‌ها و تنظیم جیره غذایی در مزارع پرورش ماهی اقدام کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد تصریح کرد: خودداری عشایر از تردد در مناطق مرتفع و برف‌گیر به دلیل سرما و یخبندان از دیگر توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان منطقه است.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.