تظاهرات سودانی‌ها علیه شورای انتقالی این کشور

همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد سقوط عمر البشیر، سودانی‌ها خواستار تسریع روند اصلاحات در این کشور شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، هزاران معترض سودانی روز شنبه به خیابان‌های خارطوم پایتخت این کشور  رفتند و خواستار تسریع روند اصلاحات در دومین سالگرد سقوط عمر البشیر شدند.

عمر البشیر پس از ماه‌ها اعتراض گسترده علیه شرایط نامناسب اقتصادی، پس از حدود سه دهه در آوریل ۲۰۱۹ در کودتایی از سوی ارتش برکنار شد.

بسیاری از سودانی‌ها از بی‌تفاوتی دولت انتقالی در رفع بحران اقتصادی این کشور ناراضی هستند.

دولت بر اساس توافق نامه سه ساله تقسیم قدرت بین ارتش و گروه‌های غیرنظامی تشکیل شده است. بر این اساس قرار است انتخابات عادلانه ریاست جمهوری و پارلمان برگزار شود.

تلویزیون دولتی سودان تصاویری از هزاران معترض را که در خارج از مقر ریاست جمهوری در خارطوم تجمع کردند را پخش کرده است.

یکی از معترضان درباره علت نارضایتی مردم سودان از شرایط کنونی گفت: «ما امروز بیرون آمده‌ایم، نه برای بزرگداشت سالگرد آغاز اعتراضات و نه برای تبریک به دولت انتقالی. متأسفانه این دولت طی دو سال گذشته هیچ پیشرفتی در پرونده قصاص شهدای ما نداشته است».

صد‌ها غیرنظامی سودانی در اعتراضات این کشور که منجبر به سرنگونی رئیس جمهور سابق شد، کشته شدند.

روز شنبه همچنین هزاران معترض دیگر در مقابل ساختمان متروکه پارلمان در شهر «ام‌درمان» تجمع کردند. رسانه‌های دولتی گفتند که اعتراض‌های کوچک در شهر‌های دیگر کشور هم برگزار شده است.

اقتصاد سودان پس از برکناری بشیر بدتر شده و دولت انتقالی نتوانسته وعده‌های خود را عملی کند. یک معترض دیگر به تلویزیون دولتی گفت: «مردم سودان امیدوار بودند که انقلاب آن‌ها موجب اصلاح کشور شود و به موفقیت‌هایی دست یابند، اما امروز مردم سودان در صف‌های نان ایستاده اند».

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی در توییتر و در واکنش به اعتراضات مردم این کشور مدعی شد که ارتش «ضامن و محافظ انقلاب و دستاورد‌های آن» خواهد ماند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌هایی را از آتش زدن لاستیک توسط معترضین و شلیک گاز اشک آور توسط نیرو‌های امنیتی به اشتراک گذاشتند.

در حالی که سودانی‌ها به ایجاد شرایط بهتر اقتصاد امیدوار بودند، مقامات شورای انتقالی اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کردند. این اقدام موجب عصبانیت مردم این کشور و برگزاری تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار