پرداخت بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال وام به متقاضیان کشت گلخانه‌ای در یزد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با پرداخت ۳۸۷ میلیارد ریال وام به متقاضیان کشت گلخانه‌ای در استان، زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدحسین ملانوری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با پرداخت ۳۸۷ میلیارد ریال وام از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۵ آذرماه  به ۱۹۳ متقاضی کشت گلخانه‌ای در استان، زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم شده است.

او افزود: با پرداخت این مبلغ وام طرح توسعه کشت گلخانه‌ای در ۶۵ هکتار اراضی استان که بیشتر در شهرستان‌های یزد، اشکدر، خاتم و ابرکوه قرار دارد، اجرا شد.

ملانوری خاطرنشان کرد: با اجرای طرح یاد شده سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به هزار و ۹۰۸ هکتار در استان یزد رسید.

او ادامه داد: در استان یزد تامین و پرداخت منابع مالی به متقاضیان ساخت طرح‌های گلخانه‌ای و کاشت گیاهان دارویی محدودیتی وجود ندارد.

معاون جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: پرداخت وام به کشاورزان و متقاضیان طرح توسعه کشت محصول گلخانه‌ای با سود ۱۲.۵ درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته و در شهر‌های برخوردار با ۱۴.۵ درصد سود با ۶ ماه تنفس و ۶ ماه مشارکت و با باز پرداخت پنج ساله پرداخت می‌شود.

او گفت:  هدف از کشت محصولات گلخانه‌ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر، ۲۲ درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران در یزد تولید می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: سال گذشته از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت، ۵۳۳ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود ۴۰۰ هزار تن (۶۰ درصد) محصول به بازار‌های روسیه و عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شد.

ملانوری با اشاره به لزوم اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازار‌های جهانی، خاطرنشان کرد: به گلخانه داران استان توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند، اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، آن‌ها بتوانند با محصول دیگر زیان وارده را جبران کنند.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار (۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار (۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که از ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است، اختصاص دارد.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی حاصل تلاش حدود حدود ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی، باغی، گلخانه‌ای و دامی استان است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار