نماینده رشت در مجلس مطرح کرد؛

پرورش نیروی متخصص با ایجاد پژوهشکده مطالعات روستایی در گیلان

نماینده شهرستان رشت در مجلس گفت: با ایجاد پژوهشکده مطالعات روستایی در گیلان نیروی انسانی متخصص و آشنا با معماری و گردشگری منطقه پرورش می‌یابد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و مدیرکل میراث فرهنگی استان روز جمعه از سایت‌موزه میراث روستایی گیلان بازدید و به بررسی راهکار‌های توسعه و نگهداری از این میراث ارزشمند استان پرداختند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در این بازدید از تلاش مجموعه در حفظ و ارتقاء سطح موزه میراث روستایی گیلان به عنوان تنها موزه میراث روستایی کشور تقدیر کرد.

او افزود: ایجاد درآمد‌های ثابت برای این موزه باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا این میراث فرهنگی کشور حفظ شود.

نماینده شهرستان رشت در مجلس تصریح کرد: ایجاد پژوهشکده مطالعات روستایی در استان گیلان ضمن پرورش نیروی متخصص انسانی و آشنا با معماری و گردشگری منطقه می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات این سایت را در طولانی مدت در بخش بودجه‌ریزی برطرف کند.

مسعود حلاج‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این بازدید بر نقش کلیدی این سایت‌موزه در ارتقاء جایگاه گردشگری استان گیلان در سطح کشور تأکید کرد.

او اظهار داشت: این سایت موزه که از مزیت درختان جنگل هیرکانی که قدمت آن‌ها به ۲۵ میلیون سال قبل بر می‌گردد و اخیرا توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به ثبت جهانی نیز رسیده است، بهره می‌برد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: موزه میراث روستایی گیلان در میان ۲۱ موزه برتر کشور در کنار موزه‌هایی نظیر تخت جمشید قرار گرفته و موزه‌ای منحصر به فرد است که بعد از انقلاب اسلامی دائر شده است.

حلاج‌پور با بیان اینکه سایت موزه میراث روستایی گیلان نیازمند انضباط بودجه‌ریزی و توجه بیشتری است، تصریح کرد: به علت هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری ساختمان‌های موجود، توسعه و تکمیل ۴ منطقه از این موزه با تأخیر مواجه شده است.

سایت‌موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت ۲۶۰ هکتار و در جوار پارک جنگلی سراوان واقع شده است.

بنا‌هایی از ۹ روستا به عنوان نماد‌های معماری اصیل گیلان بعد از واچینی و کدگذاری دقیق در محل فعلی این موزه دوباره‌چینی شده‌اند که دیرینگی این بنا‌ها بین ۷۰ تا ۱۸۰ سال تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.