طرح اصلاح ساختار بودجه، اعتبارات بوشهر را به آخرین رده‌ها تنزل می‌دهد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: طرح اصلاح ساختار بودجه می‌تواند جایگاه اعتباری استان بوشهر را از رده‌های بالا به آخرین رده‌ها در سطح کشور تنزل دهد که انتظار داریم در این زمینه تجدید نظر شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علی درویشی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر با اشاره به ساختار بودجه ۱۴۰۰ در حوزه عمرانی و هزینه‌ای استان بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات حوزه هزینه‌ای در بودجه سال آینده حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است و تملک دارایی سرمایه‌ای ۲.۷ برابر نسبت به امسال افزایش دارد.

او  با اشاره به تصویب طرح اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، افزود: در این زمینه، شاخص‌هایی مد نظر نمایندگان قرار گرفته که بر مبنای آن، اعتبارات کل کشور باید بر اساس جمعیت، مساحت، محرومیت، و معکوس درآمد سرانه باید بین استان‌ها توزیع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر ۶ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را مربوط به استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: وقتی این میزان بر جمعیت استان بوشهر که ۱.۵ درصد کل جمعیت کشور است تقسیم شود، استان بوشهر در درآمد سرانه  رتبه نخست را به دست می‌آورد.

درویشی گفت: مبنای نمایندگان مجلس در اصلاح ساختار لایحه بودجه این بود که به استان‌هایی که رتبه سرانه بالایی دارند بودجه کم‌تری اختصاص داده شود در صورتی‌که درآمد سرانه بالای استان بوشهر ناشی از فعالیت‌های نفت و گاز است و سرریز آن بر درآمد‌ خانوار‌ها تاثیرگذار نیست، پس استفاده از شاخص معکوس در درآمد سرانه، معیار درستی نیست زیرا باعث می‌شود استان‌های کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته بیشترین آسیب را در تخصیص اعتبارات ببینند.


بیشتر بخوانید


او، با اشاره به اینکه در این مدل، اعتبارات سال آینده برخی استان‌ها تا ۵ برابر افزایش می‌یابد، بیان کرد: طبق این مدل، اعتبارات استان تهران که ۲ درصد بوده به ۱۰ درصد می‌رسد و اعتبارات استان بوشهر از ۳.۸ درصد به ۱.۴۸ درصد کاهش می‌یابد.

او، با بیان اینکه با تصویب اصلاح ساختار بودجه اعتبارات استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ درصد کم می‌شود، افزود: این مدل بودجه‌ای برای توزیع اعتبارات در سطح ملی نامطلوب و ناکارآمد است. این طرح می‌تواند جایگاه اعتباری استان بوشهر را از رده‌های بالا به آخرین رده‌ها در سطح کشور تنزل دهد که انتظار داریم در این زمینه تجدید نظر شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر تاکید کرد: انتظار است شورای نگهبان به لحاظ تناقض با برخی از قوانینی که در سنوات گذشته به تصویب رسیده است، طرح اصلاح ساختار بودجه را رد کند، چون خلاف عدالتی است که در کشور به دنبال آن هستیم.

درویشی، با اشاره به بودجه استان بوشهر در لایحه ۱۴۰۰، گفت: استان بوشهر از نظر درآمد‌ها باید پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در استان وصول کند که افزون بر ۹۰ درصد آن از طریق مالیات و عمده آن بر فعالیت‌های مربوط به حوزه نفت و گاز متمرکز است.

او ادامه داد: در مقابل آن معادل ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بیش از مبلغی که به خزانه واریز می‌شود به استان بوشهر برمی‌گردد که بخش زیادی از آن صرف حقوق و مزایای کارمندان دستگاه‌های اجرایی و بخشی هم صرف اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر ادامه داد: در مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان بوشهر نسبت به پارسال ۲.۷ برابر و اعتبارات هزینه‌ای و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان هم ۶۰ درصد افزایش یافته و نوید دهنده شرایط مطلوب‌تری در سال ۱۴۰۰ است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.