رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها:

قرار گرفتن دانشگاه در کنار حوزه باعث خدمت رسانی بهتر می‌شود

رستمی گفت: در واقع دانشگاه محل کسب علم است و اگر در کنار حوزه قرار بگیرد خدمت رسانی به بشر بهتر انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: در آستانه ۲۷ آذر یعنی سالروز درگذشت شهید مفتح هستیم و ایشان روحانی بر آمده از حوزه و استاد دانشگاهی بودند که در مقابل سردر دانشکده الهیات دانشگاه تهران در اوایل انقلاب به شهادت رسیدند.

او افزود: در ظاهر دو نهاد علمی در دانشگاه‌ها داریم که وظایف و کارکرد‌های خود را دارند، اما در واقع مجموعه فعالیت‌هایی که در حوزه دانش انجام می‌شود ناشی از کنجکاوی بشر برای دانستن و تلاش برای بهتر زیستن است.

رستمی تصریح کرد: تمام فعالیت‌هایی که در حوزه دانش انجام می‌شود برای این است که بشر به وضعیت مطلوب تری در زندگی دست یابد، برای مثال پزشکی به منظور طول عمر بیشتر و مهندسی به منظور ساخت و ساز‌های بهتر است و اگر دانش ما قرین با یک موضوع و مفهموم غیر از آن باشد، مشکلاتی جبران ناپذیری ایجاد خواهد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: در هر موضوعی اگر مفهمومی با عنوان اخلاق و باور متعالی ضمیمه حرکت نشود صد در صد حرکت خطرناک‌ خواهد شد. در واقع دانشگاه محل کسب علم است و اگر در کنار حوزه قرار بگیرد خدمت رسانی به بشر بهتر انجام خواهد شد و دانشگاه محلی برای آموزش بهتر زیستن افراد است.

او افزود: تلاش می‌شد تا بین مفهموم وحدت دانشگاه با حوزه در زمان پهلوی‌ها فاصله بیفتد، یعنی به حوزه ای‌ها می‌گفتند که دانشگاه یک محل بی دین و به دور از فرهنگ‌های ملی است و به دانشگاه‌ها هم گفته می‌شد که حوزه یک محل خشک برای جلوگیری از رشد علمی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در پژوهش‌های دانشگاهی فاصله زیادی با نیاز‌های جامعه وجود دارد و بسیاری از پژوهش‌ها حتی در علوم کاربردی هم بی تاثیر است، در حالی که بر مسئله محور بودن آن بسیار تاکید شده است، اما این موضوع دیده نمی‌شود.

رستمی ادامه داد: امروزه رشد و رتبه خوب تولیدات علمی به واسطه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها رخ داده است،. زمانی تهدید تحریم بنزین در جامعه خطر روانی حساب می‌شد، اما هم اکنون قرار گرفتن فضای دانشگاهی در کنار مدیریت جهادی باعث شده است تا افراد با توان و مهندسی داخلی خود بتوانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را راه اندازی کرده و باعث جلوگیری از بروز چنین اتفاقات خطرناکی شوند و تهدیدات را بر طرف کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه امروزه محیط‌های علمی را نمی‌توان از محیط‌های دانشگاهی جدا کرد، گفت: بعد از انقلاب با وجود تحریم‌ها باید گفت که دستاورد‌های افتخارآمیزی در این زمینه کسب کرده ایم.

رستمی تصریح کرد: سال گذشته رتبه چهارم را از نظر شتاب علمی کسب کرده ایم و امروزه در زمینه تولید مقالات رتبه ۱۴ را کسب کرده ایم. در زمینه تولید علم به فرآورده و محصول هم اقدامات خوبی در حال انجام است، اما با آنچه که باید باشیم فاصله زیادی داریم.

او اظهار کرد: ماموریت نهاد در فضای دانشگاهی با عنوان رهبری در دانشگاه‌ها برای پیگیری بخشی از مطالباتی است که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود، برای مثال مسئولیت اثرگذاری بر سبک زندگی دانشجویی را برای جریان علمی بهتر کشور به خوبی انجام می‌دهیم.

رستمی تاکید کرد: تلاش برای رقم زدن ازدواج آسان و ارتباط جوانان با روحانیان فاضل، ارائه دروس عمومی و معارف و ... بر عهده نهاد رهبری در دانشگاه هاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
مشكل دانشگاه و حوزه بنياديه
حوزه ايا دانشگاهيا رو داخل آدم حساب نميكنن و خودشونو برتر از اونا ميدونن و دانشگاهيام حوزه ايا رو يه پاپاسي قبول ندارن و خودشونو سرتر از اونا حساب ميكنن
حوزه ايا بايد پا پيش بذارن و به اشتباهات عظيم خودشون كه باعث شده هزار سال تو علم و دانش از غرب عقب بيافتيم اقرار كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اشتباه می کند یک اتوبان یکطرفه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
جناب حاج ]قا حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، چرا کنترلی بر دانشگاه آزاد ندارید ؟ مگه میشه یکنفر همزمان رییس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی باشه و همزمان مشاورو رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی و از هردوجا حقوق دریافت کنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
چرا ؟
آخرین اخبار