تولید محلول طبیعی جهت حذف تمام سموم از میوه و سبزیجات در مشهد

موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی همزمان با هفته پژوهش و فناوری از محلول ضدعفونی و حذف کننده باقی مانده سموم و آلاینده‌های شیمیایی از میوه و سبزیجات در مشهد رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با شناخت چالش‌های پیش روی سلامت جامعه و در نتیجه مصرف بی رویه سموم در تولیدات کشاورزی و آلاینده‌های شیمیایی، همزمان با هفته پژوهش و فناوری از محلول ضد عفونی و حذف کننده باقی مانده سموم و آلاینده‌های شیمیایی در مشهد رونمایی کرد.

این شوینده میوه و سبزی که بر پایه مواد طبیعی فرموله شده است، ضمن حذف بیش از ۹۰ درصد باقی مانده سموم و آلاینده‌های شیمیایی قابلیت ضدعفونی میوه و سبزی را در برابر میکروب، ویروس، مخمر و کپک‌ها دارد.

ابراهیم فولادی عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: بر خلاف محلول‌های شوینده موجود در بازار، در تولید این ترکیب هیچ گونه رنگ مصنوعی، سفید کننده، صابون، الکل یا مواد نگهدارنده استفاده نشده و به گونه‌ای فرموله شده است که هیچ تاثیری در طعم و بوی میوه و سبزی ایجاد نمی‌کند.
 

بیشتر بخوانید

 
او افزود: بر اساس تحقیقات و مشاهدات انجام شده با استفاده از این محلول برای شست و شوی میوه و سبزی، ضمن حفظ آنتی اکسیدان و مواد طبیعی موجب تازه ماندن این محصولات به مدت طولانی‌تر می‌شود.

مجری این طرح پژوهشی در مورد اهمیت نتایج به دست آمده در اجرای این طرح ادامه داد: سطح سبزیجات و میوه‌های تازه می‌تواند به آفت کش ها، کودها، مواد نگهدارنده و میکرو ارگانیسم‌ها و سایر آلاینده‌های محیطی آلوده شود که با شست و شوی معمولی حذف نمی‌شوند.

فولادی با اشاره به اینکه متولیان ایمنی و کنترل کیفیت محصولات کشاورزی در سطح دنیا استفاده از شوینده‌های طبیعی را پیشنهاد می کنند، بیان کرد: این روش علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی بر اساس استاندارد‌های جهانی می‌تواند نقش بسزایی در سلامت جامعه داشته باشد.

او  با بیان اینکه شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌های طبیعی با توانایی حذف میکرو ارگانیسم‌ها در شرایط شیوع بیماری‌های واگیردار از اهمیت بالایی در کنترل این بیماری‌ها برخوردار هستند، تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی پایش و کنترل کیفیت مواد غذایی و شناسایی آلاینده‌های محصولات خام کشاورزی برای ممانعت از انتقال آلودگی از مزرعه به سفره است.
 
عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تاکید کرد: بر این اساس در این پژوهش تولید یک شوینده خوراکی و طبیعی در دستور کار قرار گرفت که پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های علمی، آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی و با در نظر گرفتن معایب شوینده‌های موجود در بازار، این محصول ویژه برای حفاظت از سلامت جامعه و ایمنی محصولات کشاورزی، تولید و برای مصرف خانوار به بازار معرفی شده است.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.