عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

اشعه سی تی اسکن ریه خطری برای جنین ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اشعه سی تی اسکن ریه برای جنین مضر نسیت و میزان تابش اشعه در این سی تی اسکن به حدی است که خطری مادر و جنین را تهدید نمی کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سلمه دادگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بارداری‌های مادران کرونایی بدون هیچ گونه مداخله‌ای به سرانجام مطلوب می‌رسد و مادر دوران بیماری خفیف تا متوسط را تجربه می‌کند، گفت:عکس برداری از قفسه سینه خطری برای جنین ایجاد نمی‌کند و در شرایطی که جنین مراحل رشد ماه‌های آخر را داشته باشد روی شکم مادر پوشیده می‌شود از همین رو مادران باردار نباید نگران اشعه باشند، زیرا میزان تابش اشعه در سی تی اسکن ریه به حدی است که خطری برای جنین ندارد.

او با بیان اینکه مهم‌ترین دستور العمل‌های پیشگیرانه برای مادران مبتلا به کرونا رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی مداوم دست ها، عدم حضور در مکان‌های پر ازدحام، استفاده از ماسک دو یا سه لایه است، افزود: اگر سایر افراد خانواده نیز موارد پیشگیرانه را رعایت نکنند احتمال اینکه ناقل باشند و برای مادر باردار ایجاد خطر کنند وجود دارد.

احتمال ناقل بدون علامت بودن در کودکان زیر دو سال

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کودکان زیر دو سال هم می‌توانند ناقلین بدون علامت باشند بنابراین باید کل خانواده مادر باردار رعایت دستور العمل‌های بهداشتی را سرلوحه کار خود قرار دهند، ادامه داد: ۳ تا ۱۴ روز دوره کمون بیماری کرونا است و در مراحل اولیه بیماری احتمال انتقال بسیار بیشتر است از همین رو باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

بیشتر بخوانید

دادگر با اشاره به اینکه علایم بیماری کرونا در مادران باردار مانند سایرین است، بیان کرد: اختلال در حس بویایی و چشایی، درد قفسه سینه، سردرد، تب، لرز نیز علائم بیماری کرونا در مادران است؛ بنابراین مادر باردار در صورت علائم بیماری حتما باید تست کرونا انجام دهد و آزمایش‌هایی که مشخص کننده شدت بیماری است را نیز به پزشک ارائه دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری کرونا در مادران باردار مثل سایرین می تواند عوارض قلبی، ریوی، کلیوی و گوارشی ایجاد کند، تاکید کرد: در سه ماه اول بارداری اگر مادر مبتلا به کرونا دچار تب شدید شد باید تب وی سریعا کنترل شود، زیرا تب در سه ماه اول بر روی جنین عوارضی را ایجاد می‌کند.

دادگر با بیان اینکه انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین وجود دارد، اظهار کرد: میزان انتقال بیماری از مادر به جنین زیاد نیست و براساس شرایط مادر از حال عمومی خوب تا شرایط وخیم بیماری دستور العمل ویژه‌ای برای درمان ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به قرنطینه شدن در منزل یا بستری شدن در بیمارستان و یا آی سی یو اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه مادران بارداری که در منزل قرنطینه می‌شوند باید تعداد ضربان قلب و تنفس خود را شمارش کنند و در حاملگی‌های بعد از ۲۶ هفته حرکات جنین نیز بررسی شود، افزود: مصرف دارو و مکمل باید با نظر متخصصین انجام شود و زمانی که بیماری مادر شدید بود جنین باید به لحاظ رشد بررسی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در شرایطی که حال مادر رو به سمت وخامت می‌رود تصمیم گیری در باره ادامه بارداری و یا ختم بارداری به صورت تیمی با حضور متخصصین عفونی، داخلی، طب اورژانس، مراقبت‌های ویژه، متخصص ریه انجام می‌شود و و روش زایمان نیز بسته به شرایط جنین و مادر متفاوت است حتی در برخی از مواقع سزارین می‌تواند وضعیت مادر را وخیم‌تر کند.


مادران مراقبت‌های بهداشتی و غربالگری خود را به تعویق نیندازند


دادگر با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مادران باردار مراقبت‌های بهداشتی خود را در شرایط پاندمی به تاخیر می‌اندازند وبا یک مشکل به پزشک مراجعه می‌کنند، بیان کرد: تعداد مراقبت‌های مادر باردار به دلیل پاندمی کرونا کاهش یافته و سعی می‌شود تمام مراقبت‌های ضروری در چند نوبت محدود انجام شود از همین رو مادران باردار باید آگاه باشند با به تاخیر انداختن مراقبت‌ها سلامتی خود و جنین را به خطر نیندازند.

او تصریح کرد: مصرف مکمل‌های به خصوص ویتامین دی در مادران باردار نباید بیش از حد انجام شود و برای مادر باردار دوزی پایین‌تر از سایرین تجویز می‌شود از همین رو مصرف مکمل‌ها با تایید و نظر پزشک معالج باید انجام شود.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار