در گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد؛

صنایع پتروشیمی متضرر از دلالی مواد اولیه/ سامانه بهین‌یاب، رانت توزیع می‌کند؟

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: دلالی در مواد اولیه صنایع پتروشیمی ۷۰۰ میلیون دلار به صادرات ما ضرر زده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مشکلات توزیع مواد اولیه پتروشیمی و نواقص سامانه بهین یاب امشب ۲۳ آذرماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و مهدوی ابهری دبیرکل انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه دلالی در مواد اولیه صنایع ۷۰۰ میلیون دلار به صادرات ما ضرر زده است گفت: در کشور مشکل کمبود مواد اولیه نداریم، آنچه که باعث این کمبود‌ها می‌شود، عدم توزیع مناسب است و اینکه ما نمی‌توانیم کالا را به دست مصرف کننده واقعی برسانیم.

او ادامه داد: یک سری از افرادی که پول‌هایی دستشان است و نقدینگی زیادی دارند نگاه می‌کنند که هر جا در آنجا سود است به آن سمت و سو سوق پیدا می‌کنند و می‌خواهند از رانت استفاده کنند لذا آن‌ها باعث می‌شوند تا در ظاهر احساس کنیم که کمبود کالا داریم.

مهدوی ابهری خاطرنشان کرد: در طول هشت ماه گذشته ۳ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۷۰۳ تن عرضه مواد اولیه پتروشیمی صورت گرفته است که نسبت به سال قبل ۷۰۰ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه ما برای واردات مشکلی نداریم اظهار کرد: تجار می‌توانند اقدام به واردات کنند. ما کمبود نداریم اما توزیع دچار مشکل است. علت، رانت گپ ارزی است  و عده‌ای مصرف کننده واقعی نیستند.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه کالا یا در انبار‌ها نگهداری می‌شود، یا اینکه به آن‌هایی که در بورس، کالا را خریداری نمی‌کنند با قیمت بالاتر اقدام به فروش می‌کنند و یا اینکه به صورت قاچاق صادرات صورت می‌گیرد گفت: کالا باید به دست تولید‌کننده واقعی برسد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه شکاف ارزی نباشد، مواد اولیه به دست تولیدکننده می‌رسد تصریح کرد: تولید و عرضه تقریباً در مرز قرار دارند، تا پالایشگاه اراک برای اورهال می‌رود. یک ماه است که پروپلین نداریم که تبدیل به پلی پروپلین کنیم.

او با اشاره به اینکه باید بهینه توزیع کنیم افزود: در ۸ ماه گذشته محصولات پلیمری سه میلیون و ۷۲۰ هزار تن بوده که چهار میلیون و ۷۹ هزار تن عرضه شده است لذا ۹ درصد عرضه بیشتر از آن چیزی بوده که تعیین شده است.

مهدوی ابهری عنوان کرد: تندگویان واحدی است که واقعا مثل ساعت کار می‌کند و در حال تولید است، در آخر سال ۹۸، ۱۲۵ هزار تن پی جی در انبار‌های تندگویان می‌ماند و بیابان‌ها پر می‌شود و از وزارت صمت برای صادرات اجازه می‌گیرد و البته قسمتی را هم به صورت اعتباری می‌فروشند تا مردم اقدام به خریداری کنند، چه اتفاقی در سال ۹۹ افتاده است که ما یک دفعه می‌گوییم کمبودی نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: یک عده خریدار، شاخک هایشان تیز است، لذا هر جا منافع بود اقدام به خریداری می‌کنند، اگر سامانه بهین یاب درست کار کند و وصل به مالیات، برق و بیمه شود اوضاع بهتر می‌شود.

 

صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه واردات ممنوع نبوده است گفت: سال‌های سال است که تعرفه محصولات پتروشیمی ۵ درصد است و این کالا‌ها جزء مزیت‌های رقابتی کشور است و لذا واردات در سال‌های مختلف اتفاق افتاده است تا کسری نیاز تامین شود.

مواد اولیه ای که کمبود داریم را وارد می کنیم


او عنوان کرد: سالیان سال است که پ پ ( پلی پروپیلن) به کشور وارد می‌شود که جزو کالا‌هایی است که ما در آن کمبود داریم و جزو طرح‌های جهشی پتروشیمی محسوب می‌شود، در کالا‌هایی که کمبود داریم باید واردات داشته باشیم.

صادقی نیارکی با طرح این سوال که کالایی که تولید می‌شود کجا مصرف می‌شود و ۷۰۰ هزار تن کجا رفته است اظهار کرد: ‏pvc در تیر ماه جزو کالا‌های ملتهب بود، اما امروز به مچینگ می‌رود. در بهین یاب اصلاح انجام دادیم و کالا‌های اضافی به مچینگ می‌رود. در بورس کالا آقایان کمبود عرضه دارند، لذا کالا‌ها غیر بهین یابی فروخته می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در حدود ۱۲۰ گرید در پلیمری‌ها معامله صورت می‌گیرد، در حدود ۴۰ گرید رقابت می‌شود، ۵۰ گرید رقابت نمی‌شود و الباقی معامله نمی‌شود. برای همین در کمیته پتروشیمی که زیر مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی است اجازه داده شده که برخی به صورت سه ماهه خریداری کنند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه بالای ۱۵ میلیون تن پروانه بهره برداری داریم افزود: کالایی که کمبود دارد هر جور که بخواهیم آن را توزیع کنیم اگر به اندازه نیاز آن را تولید نکنیم و به بازار عرضه نکنیم حاشیه بازار پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه در پ پ کمبود داریم گفت: طرح ۴۰۰ هزار تنی در این زمینه در حال اجرا است.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه این چه رانت نرخ ارز است که pvc به طور متوسط ۱۳ درصد و در بالاترین حد آن ۳۵ درصد رقابت کرده است؟ اظهار کرد: نساجی از ابتدای سال ۱۷ درصد و در بالاترین حد ۵۰ درصد رقابت داشته است. به صورت خود اظهاری بنگاه‌ها،  حامل های انرژی ، گاز و برق را اعلام می‌کنند ، به طوری که معاونت طرح و برنامه ما با تامین اجتماعی پیگیری های لازم را انجام داده است تا لیست بیمه آنلاین باشد .

او تصریح کرد: سهمیه ها را بر اساس متوسط خرید سال گذشته واقعی کرده ایم، اگر کسی بیشتر تولید کرده به صورت معکوس عمل کردیم و به آن‌ها گفته ایم که مستندات ارائه کنند و صورت های مالی حسابرسی خود را باید بیاورند. اگر مقدار مواد با همان عددی که در آمار تولیدشده برابر بود، سهمیه را بر می گردانیم. فردا حتما درخواست هایی که به سازمان امور مالیاتی واصل شده تا اطلاعات را در اختیار سامانه بهین یاب قرار دهند را منتشر خواهیم کرد.

هادی خانی معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از برنامه افزود: برای سامانه بهین یاب درخواستی در سوابق دیده نشده است که وزارت صنعت از ما برای این سامانه درخواست اطلاعات کرده باشد.

او ادامه داد: ما تا به امروز مصوبه مشخصی در خصوص سامانه بهین یاب نداشتیم ، در صورتی که این مصوبه ابلاغ شود ما همکاری‌های لازم را انجام خواهیم داد .

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در ادامه برنامه اظهار کرد: بین شرکت توانیر و زیر مجموعه وزارت صمت از طریق شبکه ملی اطلاعات، در حال حاضر اطلاعاتی رد و بدل می‌شود .در بخش برق در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از اطلاعات مصرف را امکان جابجایی داریم و تنها ۱۰ درصد باقی می ماند که اگر وزارت صمت بتواند زیرساخت خودش را کامل‌تر کند این هماهنگی ها بیشتر می‌شود.

او گفت: اطلاعات کل شبکه برق ایران را داریم و وضعیت صنعت کاملاً مشخص است ، از طریق کنتورهای هوشمند کار دنبال و قرائت می شود. در تهران بزرگ و برق اصفهان ، دو شرکت از ۵۶ شرکت به دلیل نحوه کدینگ امکان برقراری ارتباط نبوده است، هماهنگی‌ها بین دو طرف صورت گرفته است، ما به طور کامل اطلاعات را داریم .

سامانه بهین یاب نقص دارد ولی کیفیت آن بهتر شده است

محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه در برخی کالا‌ها کمبود داریم و در برخی کالا‌ها هیچ کمبودی نداریم، گفت: اکنون التهاب بازار بر طرف شده است. در برخی از کالا‌های پتروشیمی کمبود داریم و این کمبود ناشی از کمی تولید است.

او اضافه کرد: در پلی پروپیلن کمبود ذاتی داریم و تولید ما در این ماده کمتر از نیاز داخلی است و این موضوع موجب التهاب شده است.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در ۸ ماه اخیر ۳۰ هزار تن پلی پروپیلن وارد شده است.

محتشمی پور ادامه داد: در بعضی از محصولات با مسئله انحراف از توزیع مواجهیم و این به معنی اشکال در شرکت تولید کننده نیست.

او  افزود: سامانه ”بهین یاب“ ممکن است نقص و خطا داشته باشد، ولی کیفیت آن در مقایسه با گذشته بهتر شده است، اما مشکل نظارت هنوز وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار