باند فیشینگ اطلاعات حساب بانکی در دام پلیس فتای بوشهر/ مالباختگان ساکن استان‌های مختلف هستند

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: باند چهار نفره فیشینگ اطلاعات حساب بانکی که با ساخت و انتشار لینک‌های جعلی کلاهبرداری کرده‌اند، دستگیر شدند.

باند فیشینگ اطلاعات حساب بانکی در دام پلیس فتای بوشهر/ مال‌باختگان ساکن استان‌های مختلف هستندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر بیان کرد: با تلاش و اقدامات ویژه افسران و کارشناسان سایبری در پلیس فتا شهرستان دشتستان و مرکز استان، اعضای یک باند چهار نفره فیشینگ اطلاعات حساب بانکی شناسایی شدند.

او افزود: این افراد با ساخت و انتشار لینک‌های جعلی صفحات متعدد با موضوعاتی مانند فروش شارژ نیم بهای اپراتور‌های تلفن همراه، ثبت نام سهام عدالت، ارائه بسته‌های دیتای اینترنت ارزان قیمت، آگهی دروغین فروش در سایت‌های دیوار و شیپور و جمع آوری کمک برای سیل زدگان اخیر از حساب‌های بانکی مردم در سراسر کشور به صورت میلیاردی کلاهبرداری کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا بوشهر ادامه داد: اعضای این باند مجرمانه با هدایت کاربران متقاضی به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی، اطلاعات حساب آنان را کپی و در ادامه به شیوه‌های مختلف نظیر انتقال موجودی حساب مالباختگان به حساب‌های در اختیار خود و دیگران، خرید کالا‌های مختلف از فروشگاه‌های اینترنتی با اطلاعات حساب و موجودی حساب مالباختگان، تبدیل به ارز دیجیتال و ذخیره در حساب ارزی، و استفاده از اجناس یا فروش دوباره آن‌ها در فضای مجازی و روش‌های دیگر، تمامی وجوه موجود در این حساب‌ها را به سرقت می‌بردند.


بیشتر بخوانید


قاسمی ادامه داد: افسران کارشناس سایبری پلیس فتا هویت متهمان و محل سکونت آنان را شناسایی کردند و با هماهنگی مراجع قضائی در چند مرحله عملیات پلیسی، یکی از متهمان را در استان بوشهر و سه نفر دیگر در یکی از استان‌های همجوار دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

او عنوان کرد: هنگام دستگیری، پنج دستگاه رایانه و لپ تاپ، چندین دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند و سیم کارت‌های متعدد، از اعضای این باند کشف شد که از آن‌ها برای ارتکاب جرایم خود استفاده می‌کردند.

رئیس پلیس فتا بوشهر گفت: متهمان همگی در یک کانال تلگرامی عضو بوده‌اند و از این طریق با یکدیگر آشنا شده بودند، و حتی تا زمان دستگیری از هویت واقعی همدیگر مطلع نبودند و دیدار و ملاقات حضوری نداشتند.

قاسمی افزود: این افراد، پس از ارتباط اینترنتی و ایجاد اعتماد، به صورت دسته جمعی تصمیم به راه اندازی یک کانال تلگرامی مشترک می‌گیرند و از این طریق اقدامات مجرمانه خود را برنامه ریزی می‌کنند.

او ادامه داد: سردسته این باند که خارج از استان بوشهر سکونت داشته، با طراحی درگاه جعلی، با کمک سایر اعضا در قالب لینک‌های جعلی به مشخصات حساب کاربران دسترسی می‌یافت و درصدی از درآمد حاصل از این اقدامات مجرمانه خود را به سایر اعضای باند تخصیص می‌داد.

رئیس پلیس فتا بوشهر افزود: یکی از اعضای باند مشخصات کارت حساب بانکی اعضای خانواده و نزدیکانش را در اختیار سردسته باند قرار داده بود که در عملیات پولشویی از آن‌ها استفاده می‌کردند.

قاسمی تاکید کرد: بیش‌تر اعضای این باند که نوجوان وجوان هستند، سابقه کیفری قبلی ندارند و در منزل و به دور از چشم والدین مرتکب جرایم سایبری می‌شدند. هیچ‌کدام از این متهمان تحصیلات مرتبط با رایانه ندارند و به صورت تجربه یا پرسه زدن در اینترنت و وبگردی با شیوه‌های ارتکاب جایم آشنا شده بودند و گاه با درآمد نامشروع حاصل از شرط بندی و قمار آنلاین نیز فعالیت می‌کردند که درصد بالایی از درآمد کاذب خود را در این مسیر باخته و از دست داده اند.

او با اشاره به گستردگی فعالیت این افراد گفت: مشخص شدن زوایای کامل موضوع و تعداد مالباختگان که به طور قطع از استان‌های مختلف هستند، نیازمند بررسی دقیق‌تر آزمایشگاهی است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر بیان کرد: طبق نظر کارشناسان پلیس فتا و اعترافات متهمان تا کنون حدود ۲۰ میلیارد ریال از این طریق، کلاهبرداری شده است.

قاسمی عنوان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که خانواده متهمان بر رفتار فرزندان خود در منزل، نظارت نداشته و تصور می‌کرده‌اند به صرف حضور آن‌ها در محیط خانه، امکان آسیب پذیری آن‌ها از بین می‌رود، در حالی که اعضای این باند در محیط منزل نیز مرتکب اعمال مجرمانه شده‌اند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.