معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

علوم انسانی جایگاه علمی ما را پایین آورده است

رحیمی شعرباف گفت: رشته‌های علوم انسانی در زمینه مقالات خیلی عقب افتاده و جایگاه علمی ما را پایین آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ویبنار «الگو‌های نوین در ارتباط پژوهش‌های علوم انسانی با نیاز‌های جامعه و صنعت» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: علوم انسانی و جایگاه آن در حل مشکلات جامعه با سایر رشته‌های دیگر متفاوت نیست، اما موضوع آن متفاوت است.

او افزود: در همه علوم، مسائل، روش‌ها و ضروریاتی دارند که باهم مشترک هستند اما در جزئیات تفاوت‌هایی بین رشته‌های مختلف وجود دارد.

رحیمی شعرباف با بیان اینکه الگوی پژوهش‌های علوم انسانی باید مشخص شود، ادامه داد: علوم انسانی از نظر انعکاس نتایج تحقیقات در بستر‌های علمی و بین المللی با سایر علوم هیچ تفاوتی ندارند، البته با مشکل ضعف چاپ مقالات ملی و بین المللی حوزه علوم انسانی رو به رو هستیم که ناشی از برخی فضا سازی‌ها بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: پژوهش‌های علوم انسانی و ارتباط آن‌ها با نیاز‌های جامعه و صنعت خیلی مهم است. تا دو سال پیش همیشه علوم انسانی را کنار می‌گذاشتند. در ارتباط دانشگاه با جامعه تا دو سال پیش فقط صنعت دیده می‌شد و سایر مسائل کنار گذاشته شده بود.

 رحیمی شعرباف ادامه داد: تمام رشته‌های دانشگاهی باید با جامعه ارتباط داشته باشند. علوم انسانی از نظر ارتباط با جامعه و صنعت و اثر بخش بودن و همچنین ارتباط با سایر رشته‌ها خیلی ضعیف است و هیچ ارتباطی ندارند.

او افزود: در حوزه علوم انسانی و هنر در سال‌های گذشته گام‌های خوبی برداشته شده تا علوم انسانی و هنر به حوزه فناوری وارد شوند. پارک‌های علم و فناوری در حال اختصاص دادن مرکزی به علوم انسانی هستند، ولی هنوز وارد مراکز تخصصی علوم انسانی و پردیس‌های دانشگاهی نشده ایم. مراکز رشد می‌تواند علوم انسانی و هنر را به جامعه و صنعت ارتباط دهند.

رشته‌های علوم انسانی در زمینه مقالات خیلی عقب افتاده اند

معاون وزیر علوم ادامه داد: در حال شتابدهی در سایر علوم هستیم، ولی در حوزه علوم انسانی این شتابدهی پایین است. باید الگو‌های جدیدی برای حوزه علوم انسانی تعریف شود. رشته‌های علوم انسانی در زمینه مقالات خیلی عقب افتاده و جایگاه علمی ما را پایین آورده است. مشکل اصلی ما در عدم پیشرفت علمی در حوزه علوم انسانی و هنر است. این علوم باید با شتاب بیشتری نسبت به سایرین حرکت کنند. بیش از ۴۰ درصد دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی حرکت می‌کنند اگر این ۴۰ درصد در حوزه علم و فناوری شرکت کنند، دچار جهش و پیشرفت علمی خواهیم شد.

رحیمی شعرباف گفت: حوزه صنایع خلاق به صورت کلی به علوم انسانی و هنر اختصاص پیدا کرده است. مجموعه علوم انسانی در زمینه اثر گذاری و ارتباط با جامعه و صنعت و پاسخگویی به نیاز‌های جامعه و صنعت هیچ تفاوتی با سایر رشته‌ها ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبادالله
۱۴:۴۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سلام. ایشان بروند سیاست‌های سال‌های گذشته خودشان مبنی بر عدم نیاز به تعامل و تبادل دانشجو با خارج از کشور در حوزه علوم انسانی را مرور فرمایند آنگاه از فارع التحصیلان این رشته مطالبه مقاله بین المللی بفرمایند.
آخرین اخبار