غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عراقچی باید با گارد بسته در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام حاضر شود

کارشناس مسائل اروپا گفت: عراقچی باید با گارد بسته در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام حاضر شود، چراکه هرگونه سیگنالی که در این نشست به طرف مقابل دهیم مبنایی برای خواسته‌های بعدی طرف مقابل می‌شود.

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست کمیسیون مشترک برجام که چهارشنبه ۲۶ آذر ماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، گفت: نشست جدید و آتی کمیته مشترک برجام تحت تاثیر تحولات داخلی ایالات متحده آمریکا قرار خواهد گرفت، اتفاق خاصی که از زمان برگزاری نشست قبلی کمیته مشترک تا الان افتاده، حذف ترامپ از معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن و ایالات متحده بوده است.

او افزود: جو بایدن و تیم سیاست خارجی او به ویژه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه منتخب و جک سالیوان مشاور امنیت ملی منتخب بایدن، رایزنی‌های آشکار و پنهانی با سران سه کشور اروپایی در زمینه برجام انجام دادند که در این خصوص ما شاهد هم افزایی استراتژیک و تاکتیکی واشنگتن و تروئیکای اروپایی هستیم.

غفاری ادامه داد: در چنین شرایطی احتمالا در جلسه پیش روی برجام،  اتحادیه اروپا سعی خواهد کرد، تاکتیک‌ها و مدل‌های جدید مذاکره با ایران را تشریح کند، این موضوع در مواضع مقامات اروپایی تاکنون به صورت کج دار و مریز دیده می‌شد، مانند اظهاراتی که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در مورد برجام بیان کرد که البته با واکنش وزارت خارجه ما هم رو به رو شد، اما در این جلسه کمیته مشترک برجام این پیشنهادات به صورت رسمی و در قالب پیشنهاد تروئیکای اروپایی به نیابت از آمریکا ارائه خواهد شد.

بایدن به تروئیکای اروپایی ماموریت داده تا زمینه را برای مذاکرات جدید با ایران آماده کنند

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: پیشنهاد سه کشور اروپایی همان پیشنهاد آمریکاست و در نشست پیش روی کمیته مشترک برجام، بازیگران اروپایی بر اساس هماهنگی که با دولت جدید واشنگتن و مقامات این کشور انجام دادند، این اقدام را عملی خواهند کرد، علاوه بر این دولت بایدن به تروئیکای اروپایی ماموریت داده است که تا ۲۰ ژانویه از کاخ سفید کنار می‌رود، زمینه را برای مذاکرات جدید آماده کنند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که سه کشور اروپایی در نشست پیش روی کمیته مشترک برجام از مواضع کج‌دار و مریز و مواضع متزلزل سال‌های اخیر فاصله خواهند گرفت و صریح‌تر موضع خود را اعلام خواهند کرد. این مسئله اتفاق جدیدی نیست و تروئیکای اروپایی سابقه داشتند که به نمایندگی از آمریکا موضعی را در قبال ایران اعلام کنند و در نشست کمیته مشترک برجام طرح و پیشنهادی را روی میز بگذارند.


بیشتر بخوانید


غفاری تصریح کرد: نمی‌توان لزوما موضع اروپا و  این تحول را مثبت خواند، چراکه موضع مشترک دولت بایدن و سه کشور اروپایی مهار حداکثری ایران قدرتمند است و این استراتژی در دوران ترامپ وجود داشت، لذا در دوران بایدن هم ادامه خواهد یافت، اما در بحث مدل‌ها، شکل‌ها و تاکتیک احتمالا شاهد ارائه پیشنهادی از سمت طرف اروپایی خواهیم بود.

 ایران باید پیام روشنی را در قبال استراتژی‌های خود در نشست برجام به طرف مقابل ارائه کند

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: با توجه به تحولی که در آمریکا به وجود آمده است، نمایندگان چین و روسیه هم در نشست کمیته مشترک برجام  مواضعی را اتخاذ خواهند کرد، از جمله اینکه روسیه در استراتژی‌هایی که قبلا هم از آن‌ها حمایت کرده است، پافشاری خواهد کرد از جمله حفظ قطعی برجام و اینکه تغییری در توافق هسته‌ای به وجود نیاید و مذاکرات جدیدی هم ناظر بر برجام صورت نمی‌گیرد، بلکه آمریکا صرفا به توافق هسته‌ای برگردد، لذا این نکاتی بود که این نشست کمیته مشترک برجام را با نشست قبلی متمایز می‌کند.

او افزود: مذاکره کننده کشورمان که در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام شرکت می‌کند، باید با گارد بسته در این نشست حاضر شود، چراکه هرگونه سیگنالی که در این نشست به طرف مقابل دهیم به مبنایی برای مذاکرات، اهداف و خواسته‌های بعدی طرف مقابل تبدیل می‌شود، لذا جمهوری اسلامی ایران باید پیام روشنی را در قبال استراتژی‌ها خود در این نشست حساس و مهم به طرف مقابل ارائه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد-ر
۱۴:۳۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
نباید تیم سابق دوباره مامور گفتگو دربرجام شوند. اینها امتحان خودرا به بدترین نحو ممکن داده اند. حتما باید تیمی متخصص تر و محکم تر از لحاظ تفکر ورویه رفتاری انتخاب شوند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۵۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
فقط یه مورد دیگه
احتمالا اگر یکی از خانم های جلسه اشک در چشم هایش حلقه زد و گفت مذاکرات با شما خیلی سخت است. خواهشا دل رحمی نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
تعجب ازاین است که دولت ما که خواسته دشمن را می داند باچه چیزی می خواهد برود ودرجلسه آنها شرکت کند ؟خیلی ذلیلانه است عملکرد این دولت باج دادن تا کی ؟مردیم ازباج شما نمی دانم خودتان می فهمید یا نه ؟
آخرین اخبار