دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی:

اقتصاد ما باید از بانک محوری خارج شود/ بازار پول تامین کننده اصلی مالی اقتصاد ایران است

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: اقتصاد ما باید از بانک محوری خارج شود، زیرا اگر بانک تامین کننده پول باشد، به اقتصاد ضربه می‌زند. ما باید از اعطای تسهیلات خودداری کنیم و به سمت اعطای اعتبار برویم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید صفایی نیکو دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در توضیح اثرگذاری طرح «گام» در بحث تامین نقدینگی گفت: کرونا صنوف را در سطح گسترده‌ای تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از منابع بانکی را به سمت صنوف و بخش خدمات هدایت کرد. البته در بخش صنعت هم تاکنون بیش از پیش بینی مان تسهیلات پرداخت کرده ایم.

او افزود: در مجموع ۱۱۰۰ میلیارد ریال منابع بانکی داریم که حدود ۷۶ درصد آن را صرف کرده‌ایم و این مبلغ در نهایت تا ۹ درصد دیگر می‌تواند افزایش یابد و به ۸۵ درصد برسد، این عدد معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است؛ اما نکته اینجاست که هدف از اجرای طرح گام، جلوگیری از ایجاد نقدینگی است و در واقع، بانک‌ها باید به اعتباردهی از طریق اوراق بپردازند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در توضیح نقش این اوراق در جامعه ادامه داد: ما دارای چهار بازار شامل کالا و خدمات، پول، سرمایه و کار هستیم. بازار پول و بازار سرمایه بخش «اسمی» و بازار کالا و کار بخش «واقعی» اقتصاد هستند. اگر بازار کار و خدمات و کالا پیش‌برد امور را در دست بگیرند و کالا خریدار داشته باشد، روال صحیح است، اما در کشور ما این بخش اسمی است که بخش واقعی را پشتیبانی می‌کند و اساسا بازار پول و سرمایه بخش واقعی را ایجاد می‌نماید.

صفایی نیکو بیان کرد: سهم بازار پول در تامین مالی اقتصاد ایران ۸۹ درصد و بازار سرمایه ۸ درصد است و در گذشته ۳ درصد هم سهم سرمایه گذاری خارجی بود که اکنون این نوع سرمایه گذاری وجود ندارد. بنابراین، بازار پول تامین کننده اصلی مالی اقتصاد ایران است. متولی بازار پول، بانک مرکزی می‌باشد که شامل بانک‌های دولتی و خصوصی، موسسات اعتباری غیربانکی، بازار غیرمتشکل پولی (صندوق‌های قرض الحسنه و تعاونی اعتبارها) و شرکت‌های لیزینگ است. بازار سرمایه هم شامل بورس، شرکت‌های سرمایه گذاری و بازار غیرمتشکل سرمایه می‌باشد.

او تصریح رد: در واقع بازار پول باید تامین کننده کوتاه مدت و بازار سرمایه تامین کننده بلندمدت سرمایه باشد، زیرا اقتصاد بانک محور، باعث تورم و لطمه اقتصادی می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان تاکید کرد: در کشور‌های توسعه یافته تامین مالی از طریق بورس است و مردم پول خود را در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند.

صفایی نیکو با بیان اینکه توقع همه این است که بانک باید پول بدهد، اظهار کرد: حالا اگر واحد تولیدی به جای اینکه این پول را از بانک بگیرد، وارد بورس می‌شد و پول خود را از طریق فروش سهام از مردم اخذ می‌کرد، پول بورس مستقیما به سمت تولید می‌رفت. اینکه می‌گوییم بورس را به شکل واقعی و نه حبابی فعال کنیم به این معناست که شرکت‌ها وارد بورس شوند و نقدینگی مورد نیاز خود را از مردم بگیرند و پول‌ها هدفمند شود وگرنه در شکل کنونی، جز تورم چیزی نخواهیم دید.

او با بیان اینکه در طرح «گام» هیچ پولی وارد نقدینگی نمی‌شود و حجم آن افزایش نمی‌یابد، افزود: با این روش، از طریق ارائه اوراق عمل می‌کنیم. این اقدام به خاطر تورم است. ما در ایران در حال حاضر افزایش تقاضا نداریم و آنچه باعث تورم شده، افزایش هزینه‌های تولید شامل دستمزد و مواد اولیه است. ما امروز پول‌های سرگردانی در کشور داریم که هرجایی وارد شود، صدمه می‌زند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی ادامه داد: نقدینگی بخش خصوصی در کشور ما شامل سپرده قرض الحسنه جاری و اسکناس و نیکل نزد مردم است و این همان پولی است که باعث گردش کالا در کشور ما می‌شود.

صفایی نیکو بیان کرد: اقتصاد ما باید از بانک محوری خارج شود، زیرا اگر بانک تامین کننده پول باشد، به اقتصاد ضربه می‌زند. ما باید از اعطای تسهیلات خودداری کنیم و به سمت اعطای اعتبار برویم یعنی پولی ندهیم، ولی گردش مالی اتفاق بیفتد، مثل ارائه ال سی که پولی را از بانک خارج نمی‌کند، خلق نقدینگی نیست و در نتیجه تورم زا هم نخواهد بود.

اوراق «گام» با رویکرد بازارمحوری

او در توضیح طرح «گام» تصریح کرد: اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازار‌های پول و سرمایه است که تسهیلات جدیدی را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان برمبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسیده کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی تاکید کرد: در اوراق گام ارتباطی بین بازار پول و بازار سرمایه برقرار می‌شود و بدین ترتیب، محور تامین کننده منابع مالی، تنها بانک نیست بلکه بورس هم تامین کننده است. در واقع این اوراق کمک می‌کند تا مردم به سمت بورس بروند و لازم نباشد برای تامین مالی حتما به بانک مراجعه کنند.

صفایی نیکو اظهار کرد: فرد به عنوان تولیدکننده‌ی نیازمند مواد خام و اولیه، از بانک طلب مبلغی از اوراق می‌کند. بانک نیز به وسیله سامانه خود، اعتبارسنجی فرد را انجام داده و وضعیت واحد تولیدی را بررسی می‌کند. همچنین، صورت‌های مالی و وثایق فرد بررسی می‌شود و براساس اعتبار، میزان اوراقی که می‌توان ارائه داد، مشخص می‌گردد. پس از تعیین شدن میزان اعتبار و اوراق، فرد باید فروشنده مواد اولیه را انتخاب کند و فاکتوری برای خرید مواد اولیه از او بگیرد و نزد بانک بیاورد تا اوراق صادر گردد و به فروشنده برسد. بدین ترتیب، فرد می‌تواند مواد اولیه مورد نیازش را دریافت کند. فرد با این اوراق تا مدت مشخص سررسید می‌تواند خرید مواد اولیه را انجام دهد؛ در غیر این صورت باید از طریق بورس، اوراق خود را بفروشد.

او تصریح کرد: اساسا با این روش چرخه‌ای از تولید اتفاق نیفتاده و نقدینگی هم وارد نشده و بازار بورس هم فعال شده است.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.