اگر روان‌آب‌ها ذخیره می‌شد، سیل نمی‌آمد

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امکان ذخیره سازی روان‌آب‌های حاصل از بارندگی‌های اخیر در استان بوشهر وجود داشت سیلاب رخ نمی‌داد.

اگر روان‌آب‌ها ذخیره می‌شد، سیل نمی‌آمدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی و ارزیابی آسیب بارندگی‌ها به شهرستان گناوه، بیان کرد: اگر امکان ذخیره سازی روان آب‌های حاصل از بارندگی‌ روز‌های اخیر در استان وجود داشت سیلاب رخ نمی‌داد و سال‌های آینده با کم آبی روبه‌رو نمی‌شدیم.

او افزود: در استان بوشهر میزان روان‌آبی که بدون استفاده به دریا می‌ریزد بیش از آن نیاز مصرفی استان است و اگر به موقع برای مهار آن‌ها اقدام نشود، به تهدید تبدیل می‌شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس یازدهم ادامه داد: بارندگی‌های اخیر شهرستان گناوه، به جای اینکه از آن استفاده شود، آسیب زا شد که علت آن به گذشته برمی‌گردد که زیرساخت‌ها و منابع فراهم و تامین نشده‌است.


بیشتر بخوانید


جمیری عنوان کرد: بخشداران و مدیران گناوه با جمع بندی دقیق، مشکلات مناطق خسارت دیده از سیل را ارزیابی و به فرماندار ارائه کنند.

او گفت: اگر این روند با اولویت‌بندی مشکلات، دنبال شود باتوجه به شرایط موجود کمبود منابع مالی دولتی، بخشی از آن‌ها برطرف خواهد شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگرچه استفاده از مسئولیت‌های اجتماعی بخش نفت و گاز و پتروشیمی حق مردم است و باید نصیبشان شود، اما نباید از منابع و درآمد‌های دیگری که در شهرستان وجود دارد، غافل شد.

فرماندار گناوه  نیز با اشاره به نقش سد چهارروستایی در مهار سیلاب، افزود: در صورت تکمیل شدن این سد، از آبگرفتگی محور جاده ساحلی گناوه به بوشهر و تهدید‌های روستا‌های پایین دست این مسیر پیشگیری خواهد شد.

غلامرضا مهرجو افزود: ساخت این سد کمک موثری به ذخیره‌سازی و جلوگیری از هدررفت آب‌های بالادست خواهد کرد.

او ادامه داد: شهرستان گناوه همه ساله در آذر و فصل زمستان با حادثه سیل روبه‌رو می‌شود و اگر اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد حوادث غیرمترقبه تحقق پیدا کند و پیش بینی لازم برای ایجاد کانال دفع آب‌های سطحی صورت گیرد خسارت‌ها به حداقل خواهد رسید.

فرماندار گناوه عنوان کرد: همچنین اگر طرح‌های کانال‌های دفع آب‌های سطحی، و سازه‌های آبخیزداری و کنترل سیل در این شهرستان اجرا شود از خسارت‌های ناشی از سیل جلوگیری خواهد شد.

مهرجو گفت: مجموع بارش سامانه اخیر در شهرستان گناوه ۲۳۷ میلیمتر ثبت شد که معادل میانگین بارش سالانه منطقه است و خسارت و تلفات جانی دربرنداشت.

او بیان کرد: با توجه به اینکه چندین جاده روستایی به دلیل وجود آب نما براثر بارندگی مسدود شده بود، تبدیل این آب نما‌ها به پل در دستور کار قرار گرفته است و از نماینده مجلس انتظار داریم در این زمینه مساعدت کند.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.