صدای زندگی در۵۲ تالاب ایران پیچید+فیلم

باران هفته‌های اخیر، جان تازه به یک سوم تالاب‌های کشور بخشید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، پرآب شدن تالاب‌ها و آبگیری سد‌ها به‌ دنبال بارش‌های خوب در چند هفته اخیر، بخشی از خبر‌های خوشی هستند که این روز‌ها به گوش می‌رسد.

در چند روز اخیر با بارش باران ۵۲ تالاب نیمه خشک ایران احیا شد.بارش‌های متعدد پاییزی شرایط را برای ورود مهاجران زمستان گذران عرض‌های شمالی جهان در ایران مهیا کرد.

جریان‌های بارشی که در هفته‌های اخیر رخ داد، عمدتا بر ۲ محور استوار بود؛ نخست از جنوب غرب به سمت شمال غرب رفت و دیگری از شمال غرب به شرق کشور منتهی شد، این جریان توانست برای آبگیری ۵۲ تالاب کشوردر این مسیر‌ها مفید واقع شود.

در این مسیر، تالاب‌های موجود در استان‌های خوزستان (۱۸ تالاب)، چهارمحال‌وبختیاری (۶ تالاب)، لرستان (۵ تالاب) و بخشی از اصفهان (۲ تالاب) و تهران (۳ تالاب)، توانسته‌اند از منابع آبی بارش‌ها بهره‌مند شوند.

در جلگه شمالی کشور نیز تالاب‌ها جان دوباره یافته‌اند

این جریان بارشی حتی برای استان‌های آذربایجان‌غربی (۸ تالاب)، آذربایجان شرقی (۳ تالاب)، اردبیل (۶ تالاب)

و کردستان تالاب زریوارنیز سودمند بود و تالاب‌ها را پر آب کرد

در کنار بهبود وضعیت و احیای تالاب‌ها، تالاب هامون و جازموریان به علت عدم برخورداری از بارش‌ها از شرایط مفید بارشی کم بهره بودند.


خوشبختانه به واسطه بارندگی‌هایی که اتفاق افتاده، تالاب‌ها وضعیت نسبتاً مناسبی پیدا کرده‌اند؛ مسئولان از بهبود تراز دریاچه ارومیه، پرآب شدن تالاب‌هایی همچون هامون، جازموریان، هورالعظیم و گمیشان خبر می‌دهند.

این درحالی است که در سال‌های اخیر بحران خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، توجه به تالاب‌ها که در پایین‌دست رودخانه‌ها قرار داشتند را به حداقل رسانده بود؛ این اکوسیستم‌های طبیعی، چون در پایین‌دست قرار دارند، توجهی به سهم یا به عبارتی حق‌آبه‌شان نمی‌شود؛ اما بارندگی‌هایی که این مدت اتفاق افتاده ورق را برگرداند تا شاهد بهبود وضعیتشان باشیم. ازسوی دیگر به گفته مسئولان ذخیره آبی کشورهم با بارش‌های کنونی بهتر شده، اما همچنان کمبود آب جبران نشده و بارش‌های امسال تنها ۳ درصد از برداشت‌های آبی زیرزمینی را جبران کرده است.




 
انتهای پیام / ش ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.