رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

رشد ۱۵درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت؛ بارش چندانی طی ۲ هفته آتی پیش رو نیست

وظیفه گفت: مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۵۱ میلیمتر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۱۵ درصد رشد داشته است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۱۶ آذر مجموع بارش کشور ۵۱ میلیمتر بوده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۴۷.۵ میلیمتر و در بلندمدت ۴۴ میلیمتر بوده است.

او با اشاره به اینکه بارش کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۱۵ درصد رشد داشته است، افزود: با اتمام بارندگی‌ تا پایان هفته، بارش چندانی طی ۲ هفته پیش رو نخواهیم داشت که با این وجود شرایط به نرمال و حتی کمتر از نرمال تغییر می‌کند.


بیشتر بخوانید


وظیفه با بیان اینکه امکان برآورد بارش تا پایان فصل وجود ندارد، گفت: برآوردهای بارش فصلی و تخمینی است و در تمامی دنیا با درصد خطا و اشتباه روبه‌روست و به طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

این‌مقام‌مسئول ادامه داد: با وجود آنکه زمان زیادی از شروع سال آبی نگذشته است، از این رو نمی‌توان برآورد دقیقی مبنی بر سال پربارش یا کم بارش داشت، اما مدل‌های عددی، کم بارشی نسبی را پیش‌بینی کرده است.

او درباره آینده بارش در کشور بیان کرد: اغلب مدل‌های جهانی برای نیمه دوم آذر و زمستان کم بارشی پیش‌بینی کرده‌اند، اما تاکنون با توجه به آنچه رخ داده به شرایط نامطلوب پیش‌بینی شده نرسیدیم.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به اینکه وضعیت دمای کنونی به علت بارندگی‌های اخیر کماکان نرمال است، تصریح کرد: مدل‌ها نشان می‌دهند که دما در نیمه شرقی کمتر از نرمال و در نیمه غربی بالای نرمال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار