آیا قانون حق تنبیه فرزند را به پدر داده است؟

یک کارشناس حقوقی در رابطه با تنبیه فرزندان از نظر قانون توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد فرزادی، کارشناس حقوقی در برنامه صبحی دیگر، در رابطه با تربیت و تنبیه فرزندان اظهار کرد:  آیا منظور از تنبیه، کتک زدن یا ضرب است؟ قانونگذار به والدین حق تنبیه داده است، اما برای تربیت فرزند. تربیت چیست؟ آیا این تنبیه به معنای تنبیه بدنی است؟ که باید گفت کلیت قانون این واژه را قید کرده است که والدین برای تربیت حق تنبیه دارند، اما تنبیه به معنای ضربی که موجب آزار شود و یک آثار روانی برای فرزند به جای بگذارد، نیست و چنین حقی را پدر ندارد چرا که در اینجا تربیت به معنای آزار و شکنجه محسوب می‌شود. بدین معنی که پدر این حق را ندارد، چون کتک زدن آزار دادن و شکنجه است.
 
وی بیان کرد: پدر می‌تواند در حدی این کار را انجام دهد به نحوی که فردی می‌گفت بالاترین تنبیه ما بی اعتنایی پدر بود و وی تا مدتی با ما حرف نمی‌زد و نگاهش را از ما برمی‌گرداند و به چهره ما نگاه نمی‌کرد و این بزرگترین تنبیه ما بود که با این کار متوجه می‌شدیم والدین از ما ناراحت هستند و در حقیقت، پدر و مادر بچه را کتک نمی‌زدند که آثار روانی برای بچه داشته باشد.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: تمام روانشناسان تا حدی، تنبیه بدنی را می‌پذیرند، اما نه تنبیه به معنای ضرب و شکنجه که از نظر قانونگذار این تنبیه نیست. چراکه برای فرزند آثار روانی دارد و باعث می‌شود کودکان عقده‌ای بار بیایند و همچنین، تبعات دیگری نیز دارد.

فرزادی گفت: تنبیه به معنای پروراندن است. یعنی کسی چیزی را به طرف مقابل می‌آموزد و والدین هم وظیفه دارند برای تربیت فرزند خود اقدام کنند و نباید فرزند را مهمل بگذارند یعنی او را در حالتی بگذارند که بلاتکلیف باشد.

وی ادامه داد: تکلیف پدر و مادر تربیت است، اما پدر چه روشی و مادر نیز چه روشی را باید برای تربیت انتخاب کنند؟

قانونگذار در اینجا روش را در ید پدر و مادر قرار داده است. طبق ماده ۱۱۷۹ قانون مدنی پدر مجاز به تربیت فرزند خود است تا جایی که شکنجه و آزار محسوب نشود، اما جا‌هایی که نرمی و درشتی در هم دریده است، باید توجه داشت که معنای درشتی زدن نیست.

این کارشناس حقوقی افزود: برخی مواقع، حضانت با تربیت متفاوت است. حضانت به معنای نگه‌داری جسم است و تربیت به معنای پرورش روح و روان افراد است لذا پدر حقِ زدن ندارد چراکه این کار آثار مخربی برای بچه‌ها به همراه دارد.

فرزادی تاکید کرد: برخی از افراد با اصول روانشناسی عجین شده و یاد گرفته‌اند، اما برخی دیگر متوجه نیستند و فکر می‎کنند تربیت کردن به معنای زیر گوش فرزند زدن است و در حقیقت نمی‌دانند که فرزند با این تنبیه بدنی همه چیز را تا آخر عمر به ذهن می‌سپارد و چه زیباست برخی از فرزندان هیچ وقت به یاد ندارند که والدینشان آن‌ها را تنبیه کرده باشد.

وی بیان کرد: ممکن است مادر فرزند را از چیزی محروم کرده و فرزندش را دعوا کند، اما این موارد بر اساس اصول روانشناسی هستند و نمی‌دانیم که چرا ما اصرار بر این داریم که بیشتر از دیگران می‌‎فهمیم.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: علم روانشناسی که علم روز است می‌گوید که والدین این حق را ندارند، اما قانونگذار تنبیه را تا حدی که به معنای کبود کردن نباشد را اجازه داده است و دیده می‌شود که اگر والدین تنبیه کردن را از حد بگذرانند ممکن است حضانت فرزند را از آن‌ها بگیرند.

وی با اشاره به حقوق زن گفت: زن می‌تواند به لحاظ سوءمعاشرت مرد دادخواست طلاق بدهد و تمام حقوق مالی خود را دریافت کند. چرا که این مرد سوءمعاشرت داشته است و در برخی مواقع، معاشرت به اخلاق و رفتار بازمی‌گردد.

فرزادی ادامه داد: آیا مردان اجازه دارند زن را کتک بزنند؟ الرجال قوامون علی النساء به معنای این نیست که هر قدرتی مرد دارد به زن تحمیل کند. این جمله به معنای ریاست است. در خانواده مدیر لازم است و مرد مدیریتی در منزل دارد و این مدیریت به معنای این نیست که مرد اراده ملوکانه داشته باشد و آنچه که مرد اراده کرد، باید اتفاق بیفتد و اگر آن اتفاق نیفتاد دست خود را به روی زن و بچه خود بلند کند.

وی تاکید کرد: اگر کتک زدن بعد از عصبانیت اتفاق بیفتد، یک بار درست است و می‌گوییم عیبی ندارد و زوجین نباید به سراغ طلاق بروند، چون طلاق آثار بدتری دارد، اما نباید این کار به عادت تبدیل شود چراکه این اتفاق حتی یک بار هم جرم است و زن می‌تواند شکایت کیفری کند به انضمام این که ممکن است مرد با وجود کتک زدن زن خود، از او توقع داشته باشد که زن به او عشق بورزد.

این کارشناس حقوقی اذعان کرد: مردان لاف عشق می‌زنند و بعد از کتک زدن زن خود مدعی هستند که در زندگیشان عشق جاری نیست و مصیبت، خود مردان هستند و وقتی مردان نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند لذا نباید توقع داشته باشند و از این شوره‌زاری که خودشان درست کرده‌اند، گل و بلبل بیرون نمی‌آید.


بیشتر خوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اینکه هم قانوناوشرعاکار تنبیه فرزندسهل انگاروبی توجه به حجاب به آقایون واگذارشده تادرصورت آن ناگزیربودن بدون تحقیرو توهین کلامی وهمراه با احترام تنبیه بدنی توخونه روانجام بدهند،حکمتی و یادلیلی داشته؟یامطابق قوانین اسلامی-ایرانی کشورمون بوده؟
Netherlands
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اینکه هم قانوناوشرعاکار تنبیه فرزندسهل انگاروبی توجه به حجاب به آقایون واگذارشده تادرصورت آن ناگزیربودن تنبیه بدنی رو توخونه انجامش بدهندآیا حکمتی ویادلیلی داشته؟ یامطابق قوانین اسلامی ایرانی کشورمون هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
من پسری ۱۷ ساله هستم من کتک از پدرم زیاد خوردم تا حد مرگ این انصاف نیست ازکودکی همیشه میزد تا اینکه یه روز تشنج کردم شب بود مرا با مادرم رساند بیمارستان دکتر گفت دوام نمی آورد وبه مرگ نزدیک است من کاملا مرده بودم که خدا نجاتم داد ای کاهش جانم را گرفته بود واین زجر را نمی کشیدم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خدا کمکت کنه ان شاء الله ، منم خیلی زندگی سختی داشتم ، متوسل شو به خواندن سوره توحید ، خدا نجاتت میده صبح که از خواب پا میشی یازده بار توحید رو بخون اگر بعد از نماز صبحت بخونی که خیلی بهتره ، اذان مغرب رو هم که میگه بازم یازده بار سوره توحید رو بخون ، خدا خیلی کمکت می کنه کلا تو زندگیت ، هم در رابطه با پدرت و هم در همه ی عرصه های زندگیت خدا حفظت می کنه ان شاء الله به برکت خواندن سوره توحید ، فقط مداومت کن و خسته نشو پسرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
جوامع درتربیت بچه ها خیلی فرق باهمدیگردارندولی کارشناسان ما روش تربیت جوامع دیگررابرای تربیت فرزندان توصیه میکنندکه کاملاغلط است اینجا فرهنگ وآداب ورسوم وقوانین منحصربه ایران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مشكل اصلي اينه كه والدين لجبازي هاي بچه رو به حساب بدجنسي اش ميذارن در حالي كه اون داره با اونا تمرين ميكنه تا ياد بگيره آستانه تحملش رو بايد بالا ببره
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۵۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
کاش مادران قدیمی هم حقوق خودشون خب میدونستن و زودتر خودشون از چنگ بد اخلاقی شوهر رها میکردن

واقعا سخت است زیر سقف با پدر بد اخلاق زندگی کردن به ویژه با مادری که تخت بد رفتاری و کتک همچین شوهر باشه قوز بالای قوز میشه برای فرزندان
چون مادر هم نتیجه بدرفتاری شوهرشون دوباره ب فرزندان اعمال میکنن
بیچاره بچه هم از پدر کتک میخوره هم از مادر
ازطرفی زبان بین بچه ها میشه کتک و از همدیگه کتک میخوره
یعنی کتک اندر کتک

چون خودم کاملا تجربه ش کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
من رو باید به جرم پدر ازاری دستگیر کنند چون بابام از من میترسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
کسی طرف پدرهارو نمگیره از صب سگ تا بوق شب کار کن بعد هم همه ازت طلب کارن، بگو خودشون از صب تا شب چیکار کردن
Netherlands
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
زمانه فرزندسالاری اصلا پدرآزاری هم چیزعجیبی نیست بااین روش تربیت کردن ونازپروردگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
به فرزندانم یادمیدم هیچکس حق ظلم وزورگویی واهانت رو نداره حتی پدرومادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بزار بچه دار بشی بعد بیا راجع به ظلم و زورگویی حرف بزن
Netherlands
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
به معنای ریاست است اما اگه زن ریاست مرد رو قبول نداشته باشه چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
منفی ها قشنگ نشون دهنده اینه که زنها ریاست مرد رو قبول ندارند
Netherlands
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مرداگه مثل کوه پشتت در بیادومتعهدبه زندگی پایبند به اخلاق باشه به نظرمن هیچ اشکالی نداره برای خبط وخطاها،تاحدی که آسیب روحی وجسمی به همراه نداشته باشه،کتک بزنه وتنبیه کنه
Netherlands
ک
۱۰:۳۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
درمورداین مطلب وبرپایه روانشناسی غربی تنبیه از درهرشرایطی ممنوعه که توجیه گرهست تاارائه راه درست درهرزمینه باشه!و نتیجه اینکه جوامع انسان روبه انحطاط وناهنجاری می رسونه بااین دیدگاه!
Netherlands
ک
۱۰:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
دانشمندبزرگ ایرانی این موردروبه شرط رعایتهاو بایدونبایدش تأییدمی کنه که تنبیه جنبه هدایتی باید داشته باشه ودرنظرگرفته شدن غروروشخصیت آن که درجمع نبایدتنبیه کنیم وصدمه نزدن به سلامتی جسم وبدن دانش آموزیا فرزند
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۱۰:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
این کارشناس سطح تحصیلاتشون چیه خیلی گل و بلبله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
هرروز اصول ومواد قانون اساسی ما دررسانه خوانده میشه که هنوز درکشور اعمال نشده!؟! "، ومردم ندیدند وحس نکردند!؟! یعنی قوانینی که جنبه صوری داشته!؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
به زبان ساده تر ای پدرومادرگرامی اگرباتنبیه بدنی و شلاق کسی ادم میشد الان تمام خرها و گاو ها تاحالا ادم شده بودند پس برای تربیت فرزندان خودراه ادیان الاهی راپیش بگیرید اگر عاقلید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
به زبان ساده تر خرها و گاوها دارای عقل و شعور نیستند که تربیت بشوند با این حال در سیرک ها می توانید حیواناتی مختلفی مانند ( شیر با خلق درندگی ) را ببینید که با شلاق چگونه تربیت شده اند . در ضمن کلیه ادیان الهی برای تربیت انسانها مجازات جهنم و یا عقوبت دنیوی را در نظر گرفتند که دردش از شلاق شدیدتر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
بیشتر مردها نمک نشناس و پرتوقع و فحاش و کتک زن و پررو هستن ،نمونش پدر و برادر م،لعنت به چنین مردهایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
الان شما خوبی که اومدی همه چیز به پدر و برادرت نسبت میدی؟
Canada
ناشناس
۰۷:۳۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
رفتار و اخلاق پدر بهترین الگوی برای فرزندشان است
فرزندان با فقر خواهند ساخت ولی با بی اخلاقی نه
سعی کنید خوش اخلاق باشید در خانه
در عیر اینصورت باعث فراری زن و بچه میشوید
در قران امده .هر کس اخلاق ندارد
دین هم ندارد
Netherlands
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
قانون حق قتل فرزند رو هم به پدر داده
آخرین اخبار