امام جمعه بوشهر:

روحانیون بوشهر در همه عرصه‌ها مشغول خدمتند

امام جمعه بوشهر گفت: روحانیت استان تنها اهل علم نیستند و در همه عرصه‌ها مشغول به خدمت هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر امروز در مراسم ششمین کنگره علامه بلادی بوشهری (ره) که به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: خواص مهمترین شاخص بالندگی جامعه و مقابله با تهاجم بیگانگان هستند و مهمترین گروهی به شمار می‌روند که مردم از آن‌ها حرف شنوی دارند.

او، با بیان اینکه روحانیت استان همواره دارای جایگاه بالایی بوده است، افزود: روحانیان این استان در تمامی عرصه‌ها با بصیرت عمل کرده و کارنامه درخشانی از خود در طول تاریخ برجای گذاشته اند. روحانیت استان تنها اهل علم نیستند و در همه عرصه‌ها مشغول به خدمت هستند.

روحانیون بوشهر در همه عرصه‌ها مشغول خدمتند

امام جمعه بوشهر، با اشاره به تالیف اثر جدید خود با عنوان «اعلام العلما» یا همان دانشنامه روحانیت استان بوشهر ادامه داد: در راه تالیف این کتاب به خدمات روحانیت در عرصه‌های مختلف بیش از پیش پی برده شد و که از جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از موقوفات استان ازآنِ روحانیت است.

صفایی بوشهری، برگزاری کنگره علامه بلادی را برای ششمین سال پیاپی موجب رشد علمی طلاب و روحانیون در این عرصه عنوان کرد و گفت: اگر این پژوهش‌ها جمع آوری شود می‌توان آن را به کتاب تبدیل کرد.

روحانیون بوشهر در همه عرصه‌ها مشغول خدمتند

دبیر ششمین کنگره علامه بلادی بوشهری (ره) نیز با اشاره به استقبال خوب طلاب، روحانیون و دانشجویان از این کنگره بیان کرد:۴۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره فرستاده شد که پس از بررسی و داوری این آثار، ۳۲ اثر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

حجت الاسلام یوسف جمالی افزود:علوم معارف، علوم اسلامی و انسانی مرتبط با حوزه دین مانند فلسفه و کلام، اخلاق و تربیت، ادبیات عرب، تاریخ اسلام و تشیع، علوم قرآنی، شعار سال، گام دوم انقلاب و همچنین زندگی‌نامه علمای استان بوشهر از موضوعات کنگره بود.

روحانیون بوشهر در همه عرصه‌ها مشغول خدمتند

او، مهم‌ترین هدف از برگزاری کنگره علامه بلادی بوشهری را تشویق پژوهشگران، طلاب و دانشجویان به ورود در حوزه پژوهش و شناخت روحانیون و فضلای استان بوشهر برشمرد و گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا ششمین کنگره علامه بلادی بوشهری (ره) به صورت مجازی برگزار شد.

در حاشیه این مراسم از پوستر کتاب «اعلام العلما» دانشنامه روحانیت استان بوشهر اثر جدید آیت الله صفایی بوشهری رونمایی شد.

همچنین چهار نفر از برگزیدگان ششمین کنگره علامه بلادی بوشهری (ره) به صورت خلاصه مقاله خود را ارائه کردند.

روحانیون بوشهر در همه عرصه‌ها مشغول خدمتند

علاوه بر این در این مراسم از تلاش‌های هنرمند فقید محمود صادقی از اعضای دبیرخانه این کنگره تجلیل و به فرزند او لوح تقدیر یادبود و آثارمتبرک شده آستان قدس رضوی اهدا شد.

آیت الله حاج سید عبدالله بلادی درسال ۱۲۹۱ هجری قمری در بوشهر متولد شد و در سال ۱۳۳۱ درگذشت. پیکر او در قبرستان وادی‌الاسلام در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

اندیشه­ های ضد استعماری و ضداستبدادی آیت‌الله بلادی در خیزش عمومی مردم جنوب به‌ ویژه بوشهر علیه انگلیس چشمگیر است و از علمایی بود که رئیسعلی دلواری در قیام دلیران تنگستان علیه استعمار انگلیس از وی دستور می‌گرفت.

این عالم ۵۷ اثر در حوزه‌های مختلف از جمله فقه، اصول، تفسیر، اخلاق و دعا، رد شبهات، نجوم، سیاسی و انتقادی، و حتی شعر و ادبیات، به رشته تحریر در آورد.

ردودالسته (رد کتاب ابن تیمیه)، زلال المعین فی شرح احادیث الاربعین، کشکول، کشف الاسرار، لوایح و سوانح (مشتمل بر سخنرانی ها، نامه‌ها و تلگراف‌های ایشان در ایام جنگ بین الملل اول و قیام دلیران تنگستان، ایقاظ‌الحبیب فی مظالم‌الصلیب (افشای جنایات استعمارگران مسیحی) از جمله کتاب‌های آیت الله بلادی بوشهری است.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.