تعارض‌های بین فردی فرصت هستند یا تهدید؟/ چگونه آنها را در زندگی مشترک مدیریت کنیم؟

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، تعارض‌های بین فردی در روابط زوجین و چگونگی برخورد با آن‌ها را تشریح کرد.

مریم مسکین کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ارتباط و روابط بین فردی از جمله مواردی هستند که ما انسان‌ها به آن‌ها نیاز داریم و ناگزیر هستیم که در تعاملات اجتماعی حضور داشته باشیم، البته داشتن مهارت‌هایی که ما را در برقراری ارتباط موثر و درست راهنمایی کند، نقش مهمی دارد.

او افزود: هر فرد به هر میزان که به اصول ارتباطی واقف باشد، گاهی در گفتگو‌ها و ارتباطات دچار مشکلات و تعارض‌هایی می‌شود و برخی افراد از این مسئله شکایت دارند که علیرغم داشتن روابط عمومی بالا، ارتباطات و تعاملات اجتماعی مطلوب، متقاعد کردن دیگران در بحث‌ها و ارتباطات کلامی و...، اما در زندگی شخصی و ارتباط با همسر دچار مشکل هستند.

مسکین با بیان اینکه احتمال بروز تعارض در هر ارتباطی امری طبیعی محسوب می‌شود، اظهار کرد: دلیل این اتفاق این است که ما انسان‌ها طرز تفکر متفاوتی با یکدیگر داریم و هر فرد ایده آل‌های موردپسند خود را در نظر می‌گیرد، ضمن اینکه علیرغم تفاوت‌ها و نزدیکی به یکدیگر، اما در تفسیر رفتار‌ها و ترجیح‌های رفتاری متفاوت عمل کرده و انتخاب می‌کنیم.

تعارض‌های بین فردی، هم فرصت و هم تهدید

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت بیان داشت: حتی دو نفری هم که فکر می‌کنند از هر لحاظ با هم تفاهم دارند و حرف یکدیگر را متوجه می‌شوند، در مواردی دچار مشکل شده و تعارض‌هایی بین آن‌ها به وجود می‌آید، اما باید به اینکه نکته توجه کرد تعارض‌های بین فردی برای همه ما هم فرصت هستند و هم تهدید، اما باید بدانیم که چه زمانی فرصت و چه زمانی تهدید محسوب می‌شوند.

او مدیریت تعارض‌های بین فردی را امری مهم تلقی کرد و ادامه داد: زمانی که ما بتوانیم این تعارض‌ها را مدیریت کنیم و به شکل موثر و سازنده برخورد کنیم، تبدیل به یک فرصت می‌شوند، به عبارتی دیگر شاید حرف‌ها، خواسته‌ها و ناگفته‌هایی داشته باشیم که بر روی ذهن و روان ما انباشته شده اند و به ظاهر از آن‌ها غافل شده ایم، ولی در اصل به شکلی دیگر رفتار و افکار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مسکین تصریح کرد: در این حالت برای حل تعارض‌ها باید با شیوه‌ای صحیح آن‌ها را از ضمیر ناهشیار به هشیار خود انتقال داده و بار روانی منفی آن‌ها را کم کنیم تا بتوانیم روابط بهتری را شکل دهیم، اما اگر نتوانیم تعارض و مشکل را به شیوه برد-برد حل کنیم، به تهدید تبدیل می‌شوند.

چگونه با تعارض‌های بین فردی برخورد کنیم؟

او با تاکید بر توجه به چند اصل هنگام برخورد با تعارض‌ها اظهار داشت: باید به این باور برسیم که تعارض در روابط بین فردی امری اجتناب ناپذیر است، به این معنا که حتی در صورت تسلط به اصول ارتباطی، خواسته یا ناخواسته تعارض ایجاد می‌شود، چون انسان‌ها در دنیای پدیداری خود باهم تفاوت دارد، همچنین انسان‌ها طرحواره‌های متفاوتی دارند، یعنی هر کدام از ما براساس تجربه‌های گذشته به خود، دیگران و دنیای اطراف نگاه می‌کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و مشاور خانواده گفت: طرحواره‌ها باعث می‌شوند ما دنیای اطراف را متفاوت از دیگران ببینیم و لمس کنیم و همین امر سبب هدایت انتخاب‌ها و ترجیح‌های رفتاری ما شده و برداشت‌های ذهنی و تفسیر‌های شناختی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، در مورد سایر افراد جامعه نیز اینگونه است و هر فردی دنیای خود با دید و عقاید خود نگاه کرده و اتفاقات آن را تجربه می‌کند.

مریم مسکین اظهار داشت: نکته دیگری که در روابط بین فردی باید مدر نظر باشد و به آن احترام بگذاریم این است که نظام ارزشی افراد مختلف با هم متفاوت است، به این معنا که برای هر فرد مقوله و موضوعی اهمیت دارد، مثلا برخی افراد پول را برای حفظ آرامش و رابطه مهم می‌دانند و برای برخی دیگر منافعی که از یک رابطه عاید او می‌شود، اهمیت دارد.

تفاوت در اولویت بندی نظام ارزشی علت بروز تعارض‌های بین فردی

او با بیان اینکه اولویت بندی در نظام ارزشی هم متفاوت است، بیان کرد: ۲ نفر در زندگی مشترک صداقت، فداکاری، عدالت، اخلاق، نظم، مذهب، پول اهمیت داشته و به دلیل داشتن نظام ارزشی یکسان، تفاهم زیادی با یکدیگر دارند، اما علیرغم شباهت‌های اخلاقی و اعتقادی، باز هم دچار اختلاف در زندگی می‌شوند.

مسکین دلیل بروز اختلافات علیرغم تفاهم‌های بسیار بین ۲ نفر را اولویت بندی متفاوت ارزش‌های یکسان عنوان کرد و افزود: اولویت اول یکی از طرفین مذهب است و صداقت، فداکاری و ... در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند، اما این اولویت بندی برای طرف مقابل اینگونه نیست و باید به نکته توجه داشت که رفتار‌های ما بر اساس اولویت نظام ارزشی ما هستند.

او بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که این ارزش‌ها در زمان‌ها و دوران‌های مختلف با هم متفاوت هستند، مثلاً در ۲۰ سالگی ممکن است تحصیلات برای ما ارزش بیشتری داشته باشد و در ۳۰ سالگی پیشرفت، به عبارت دیگر بر اساس تغییر نقش‌ها اولویت بندی‌های ارزشی ما نیز تغییر می‌کنند، چراکه هر انسانی در هر سنی تعریفی متفاوت از ارزش دارد، مثلاً در ۲۰ سالگی مسئولیت‌پذیری را ما در درس خواندن می‌دانیم، اما در ۳۰ سالگی مسئولیت‌پذیری را در مسئولیت خانوادگی می‌بینیم، پس با همه این تفاوت‌ها تعارض در روابط امری اجتناب‌ناپذیره است.

مسکین اظهار داشت: اگر این نکات را قبول کردیم و این اصول را پذیرفتیم خیلی راحت‌تر می‌توانیم با تفاوت ها، اختلاف نظر‌ها و سلیقه‌ها روبرو شویم، اما باید به این نکته توجه کنیم که هر چقدر روابط به سمت صمیمیت بیشتر حرکت می‌کند، تعارض‌ها نیز شدیدتر می‌شود، البته پذیرفتن این موضوع اندکی سخت است، ولی حقیقت بوده و با صمیمیت بیشتر انتظارات از فرد مقابل نیز افزایش می‌یابد.

به گفته کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، بیشترین تعارض‌ها در رابطه با همسر شکل می‌گیرد و بعد از آن در رابطه با فرزند ایجاد می‌شود و دلیل آن هم این است که با نزدیک‌تر شدن روابط، تکالیف فرد نیز دشوارتر خواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.