یک مقام مسئول:

فاصله گذاری ۶۰ درصدی ناوگان هوایی در هیچ کشوری اجرا نمی‌شود

معاون عملیات ایران ایر گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در ایران هم وجود دارد رعایت می‌شود اما در هیچ کدام از آنها فاصله گذاری ۶۰ درصدی اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خلبان میری روشن معاون عملیات ایران ایر در روز جهانی هواپیمایی با حضور در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه من ۴۵ سال در کادر پروازی ایران ایر فعالیت کرده‌ام، گفت : ۲۷ روز دیگر از این خدمت پروازی من باقی مانده و بیش از نیم قرن است که در حوزه هوایی کشور به ویژه هما فعالیت می‌کنم.

او با بیان اینکه پنج سال بیشترین تحریم ها توسط افرادی که ادعای حقوق بشر دارند بر صنعت هوایی کشور وارد شده است، افزود: بسیاری از این مدعیان حقوق بشر از جمله کشورهای اروپایی به صنعت هوای ایران سوخت ندادند و هم اکنون هم به ناوگان هوایی ایران سوخت نمی‌دهند و ما مجبور هستیم در بسیاری از مسیرهای پروازی یک تیکاف اضافه تر انجام دهیم و در فرودگاه‌های برخی از کشورها سوخت‌گیری کنیم.

هیچ یک از کشورهای اروپایی به ناوگان هوایی ایران سوخت نمی‌دهند

معاون عملیات ایران ایر توضیح داد: در بسیاری از موارد با هماهنگی سفارتخانه‌ها در یک فرودگاه سوخت گیری می‌کنیم و همین تیکاف های اضافه علاوه بر اینکه از عمر هواپیما می‌کاهد باعث به خطر افتادن ایمنی پروازها می‌شود.

میری روشن اظهار کرد: در سال‌های گذشته برخی از کشورها در اروپای شرقی سوخت می‌دادند اما هیچ کدام از کشورها در اروپای غربی به ایران سوخت نداده‌اند و همین باعث خسته شدن گروه کرو پروازی و کاهش ایمنی آنها می‌شود .

معاون عملیات هما بیان کرد: در بسیاری از موارد ما حتی نیاز به تعویض لاستیک هواپیما داشتیم اما بسیاری از این فرودگاه‌ها در کشورهای اروپایی لاستیک و جک ندادند و آنها به دلیل تحریم‌ها هیچ کمکی به ناوگان هوایی ایران نکردند.

او با بیان اینکه بسیاری از تحریم‌های فنی و همچنین تحریم‌های سیاسی به ویژه تحریم‌های سیاسی فشار بسیار زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده و شرکت‌ها از تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های سیاسی رنج بسیار زیادی می‌برند، گفت: شرکت‌های هواپیمایی از نبود قطعه در عذاب هستند و با وجود آنکه تلاش همکاران ما در بخش مهندسی به عملیات پرواز برای تامین تمام قطعات بسیار تحسین برانگیز بوده اما برخی از قطعات باید توسط شرکت‌های سازنده تامین شود.

معاون عملیات ایران ایر اظهار کرد: خوشبختانه با وجود تحریم‌ها ما در حوزه قطعات سبک به خودکفایی رسیده‌ایم اما با این وجود برخی از قطعات حساس باید از شرکت‌های سازنده وارد شوند.

میری روشن با بیان اینکه یک خلبان بسته به نوع هواپیما و مسیری که انجام می‌دهد باید ۲ تا ۳ ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشد افزود: خلبان باید از اطلاعات پروازی و همچنین سلامت هواپیما مطمئن شود و و بنابراین بسته به نوع هواپیما پرواز را انجام می‌دهد همچنین به طور مثال یک خلبان در پرواز تهران-فرانکفورت ۱۵ تا ۱۶ ساعت علاوه بر آنکه در هواپیما حضور دارد چند ساعت قبل از پرواز هم باید مسیر پروازی را مطالعه کند.

او ادامه داد: خلبان گزارش و مشکلات را در خطوط پروازی بررسی می‌کند و بسیاری از مسافران تنها خلبان‌ها و کادر پروازی که در مقابل دید مسافران هستند مشاهده می‌کنند اما بخش عمده‌ای از کادر پروازی در سایر بخش‌ها حضور دارند.

میری روشن بیان کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی حدود شش دهه است که سرپا است و امیدواریم چندین دهه دیگر هم بتواند با مقاومت ایستادگی کند.

معاون عملیات ایران ایر با بیان اینکه به عنوان یک خلبان در هما پیش از انقلاب برای دوره‌های آموزش کامل به آمریکا فرستاده شدم تا آموزش‌های کامل را در آنجا ببینم، گفت: برگشت خلبانان ایران ایر در اوایل انقلاب و در آستانه جنگ و حمله عراق به ایران بود و در آن دوره نیروی هوایی برای جابه‌جایی و خدمات نیاز به خلبان ایران ایر داشت که بسیاری از همکاران ما در آن دوره اقدامات لازم  را برای جابه‌جایی مسافران و مواد مورد نیاز دفاع مقدس انجام دادند.

او درباره بهترین رخداد زندگی خود گفت: در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ در المپیک آتن و لندن من وظیفه جابه‌جایی ورزشکاران و معلولان را داشتم که در آن سفر ۱۵۳ انسان ویژه که دارای نقص عضو بودند را جابه‌جا کردیم و من در آن پرواز دو یا چند نفر از این ورزشکاران را بر دوش گرفتم و جابه‌جا کردم.

حقوق خلبانانی که از ایران مهاجرت کردند ۳۰ برابر خلبانان ایرانی است

میری روشن همچنین درباره مهاجرت خلبانان ایرانی هم گفت: به دلیل شرایط کرونا که در تمامی کشورهای دنیا حاکم است هم اکنون تعداد مهاجرت خلبانان کم شده اما پیش از این در بسیاری از کشورهای اقماری خلبانان ما برای جابه‌جایی سبک ترین هواپیما ۱۳ تا ۱۴ هزار دلار حقوق می‌گرفتند که در مقایسه با حقوق ایران ۲۰ و ۳۰ برابر است.

معاون عملیات هما اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها هواپیمایی تعدیل نیرو کرده‌اند و حدود ۳۴ تا ۳۵ نفر از خلبانان که در کشورهای هند و مالزی پرواز می‌کردند هم اکنون به ایران بازگشتند و ما  این خلبانان را مجددا برای پرواز استفاده کردیم.

در هیچ ناوگان هوایی فاصله  گذاری اجتماعی وجود ندارد

میری روشن با بیان اینکه تعداد مسافران کم شده ولی محدودیت هایی که از طرف وزارت بهداشت و ستاد کرونا وارد شده باعث شده تا شرکت‌های هواپیمایی با زیان‌های بسیار زیادی مواجه شوند، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در ایران هم وجود دارد رعایت می شود اما در هیچ کدام از آنها فاصله گذاری ۶۰ درصدی اجرا نمی شود چرا که در بسیاری از ناوگان هوایی فیلتری که در داخل کابین وجود دارد به صورت کامل باعث تهویه هوا می‌شود و من اعلام می‌کنم که هوای داخل هواپیما بسیار تمیز است و من اطمینان می دهم که هیچ مشکلی وجود ندارد.

او اظهار کرد: فاصله گذاری اجتماعی باعث افزایش هزینه‌های بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی شده چرا که هزینه‌های آنها ارزی است ولی پولی که دریافت می‌کنند ریال است .

دولت به موقع به داد اولاد خود در هما برسد

میری روشن با بیان اینکه شرکت هواپیمای ایران ایر تحت نظر دولت هستند و ما نگاهی به سود و یا زیان درآمدها نداریم اما باید به موقع به داد ایران ایر برسند، گفت: ایران ایر شرایط اقتصادی و وضعیت نامناسبی دارد و از تمامی دولتمردان به ویژه رئیس‌جمهور و رئیس مجلس درخواست می‌کنم که به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند ما هم‌اکنون اولاد دولت هستیم و باید هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند.

میری روشن در پایان بیان کرد: هم اکنون نیاز به هواپیمای پهن پیکر داریم و ۲ تا ۳ فروند هواپیما که بعد از برجام وارد ایران شدن، بهترین استفاده را از آنها می‌بریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار