روز دانشجو نماد پیشگامی دانشجویان در عرصه مبارزه با استکبار جهانی

۱۶ آذر، یادآور ایستادگی، بیداری، هوشیاری، مجاهدت و فداکاری جوانان فرهیخته، بزرگوار و شجاعی است که با اهدای خون خود نعمت بزرگ استقلال و آزادی را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آوردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  واژه دانشجو به اندازه کرامت و تقدسش، وسیع و پردامنه است. آن قدر پر افق که هرگاه به هر سوی کرانه اش انگشتی اشاره بریم، نسیمی تازه از معنا می‌یابیم.

۶۷ سال پیش در چنین روزی، دانشگاه سنگر دانشجو شد و خون پاک دانشجویانی که در مقابل شیطان بزرگ سر خم نکردند گواهی سند آزادگی و حق طلبی جوانان ایران شد.

همچنین در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و هر تحول بزرگ و اصلاح گرایانه، سهم و نقش دانشجویان برجسته و ممتاز است.

این روز فرصت مغتنمی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانشجو است، امید که با الگوگیری از روحیه عدالت خواهی و مطالبه‏‌گری شهدای ۱۶ آذر در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب حرکت کنیم.

آنچه روز دانشجو را در تقویم مناسبت‌های انقلاب اسلامی به فراموشی نسپرده، ریشه‌های عمیق این نام گذاری است:

۶۷ سال پیش، در روز شانزدهم آذر سال ۱۳۳۲ هجری شمسی اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به سفر ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا به ایران، باعت کشته شدن سه دانشجو توسط ماموران رژیم شاه شد.

این سفر سه ماه و نیم پس از کودتای آمریکا علیه دولت دکتر مصدق و سرنگون کردن وی، انجام شد.

سفر نیکسون به ایران که به منظور بهره برداری واشنگتن از این کودتا انجام می‌شد، با واکنش تند دانشجویان روبرو شد.

در روز شانزدهم آذر تعدادی از ماموران نیروی ویژه گارد شاهنشاهی رژیم پهلوی وارد دانشگاه تهران شدند و ضمن حمله به دانشجویان، سه تن از آن‌ها را شهید کردند.

تقویم تاریخ؛ از روز دانشجو تا تخریب مسجد بابری

امروز نیز مشارکت جهادگونه دانشجویان در عرصه‌های مختلف به خصوص در مبارزه با ویروس کرونا در کنار تلاش‌های شبانه‌روزی ودلاورانه کادر درمانی کشور و استان برای نجات جان مردم شریف کشورمان، همچنین حضور ایثارگرانه این قشر فعال در تحقیقات مربوط به ویروس کرونا، همگی نشان از نهادینه شدن خودباوری و ازخودگذشتگی جوانان دانشگاهی و دانشجویان فرهیخته کشور دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار