دوحه از پیشرفت مذاکرات پایان محاصره قطر خبر داد

وزیر امور خارجه قطر از پیشرفت رایزنی‌ها در حل بحران خلیج فارس خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز (جمعه) در بیانیه‌ای از پیشرفت رایزنی‌ها در حل بحران خلیج فارس خبر داد.

او در اظهارات خود گفت: «تحرکاتی در راستای حل اختلافات خلیج فارس صورت گرفته که همسایگان این حوزه را مقابل یکدیگر قرار داده است».

این مقام کشور قطر در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «نمی‌تواند پیش‌بینی کند که دستیابی موفقیت امری نزدیک است و تمامی مشکلات را حل خواهد کرد.»

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) عربستان، بحرین، امارات و مصر، قطر را به اتهام اقدامات تروریستی از نظر دیپلماتیکی، تجاری و مسافرتی تحریم کردند.

از آن زمان قطر بار‌ها این اتهامات را رد کرده و آمادگی خود برای مذاکره را اعلام کرده است.

اکنون آل ثانی می‌گوید: «اقداماتی صورت گرفته که به نظر می‌آید این بحران به پایان خواهد رسید. از نظر ما پایان این بحران برای امنیت منطقه ومردم حائز اهمیت است. این بحران باید با احترام و رعایت حقوق مردم حوزه خلیج فارس حل شود.»

به گفته این مقام: «قطر برای هیچ یک از کشور‌ها تمایزی قائل نیست. امیدواریم همه مسائل در مسیری درست پیش رود. اما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم آیا این مسئله به زودی اتفاق می‌افتد یا در زمانی کوتاه حل خواهد شد.»

او همچنین افزود: «هیچ کشوری در جایگاهی نیست که برای دیگری تعین تکلیف کرده یا خواسته‌های دیگری را مطرح کند. اختلافاتی وجود دارد و باید برطرف شود.»

آل ثانی همچنین تاکید داشت اگر اختلافاتی وجود دارد باید با رایزنی حل شود و «باید روابط بر پایه احترام متقابل باشد.»

این در حالیست که ماه گذشته «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان، نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که کشورش به دنبال خاتمه اختلاف سه ساله با قطر است.

اما در آن زمان «یوسف العتیبا» سفیر امارات متحده عربی در آمریکا به رسانه‌های اسرائیلی گفت معتقد است که این قطعنامه قریب الوقوع نیست.

شکاف میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس از سال ۲۰۱۷ یعنی زمانی که امارات، عربستان، بحرین و مصر، قطر را تحریم و روابط دیپلماتیک خود را با آن قطع کردند، شروع شد. آن‌ها قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند که البته این کشور همه اتهامات را رد کرد.

انتهای یپام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار