برگزاری نشست راه آبادی در شیراز

پنجمین نشست راه آبادی با موضوع راهکار‌های آموزش چند فرهنگی در روستا‌ها و عشایر با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پنجمین نشست راه آبادی با اشاره به اینکه روستا‌ها از ظرفیت‌های مهم کشور است، گفت: روستا‌ها ظرفیتی پایدار و پویا هستند و اگر خدمات به روستا‌ها برده شود از بسیاری از مشکلات کلانشهر‌ها فاصله می گیریم.

او، بیان کرد: نمی‌شود از این موضوع و تکالیفی که دستگاه‌ها در قبال روستا‌ها دارند گذشت و انتظار داشت که روستا‌ها توسعه یابد و مهاجرت از روستا به شهر انجام نشود.

 رمضانی، تصریح کرد: انسجام در روستا‌ها پایدار و قابل بهره برداری است و عشایر و روستاییان همواره نشان داده اند که در مراحل سرنوشت ساز نیرو‌های وفادار به کشور و انقلاب هستند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تاکید بر اینکه حدود ۲۵ درصد کتابخانه‌های عمومی روستایی است، ادامه داد: از مجموع سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه نهاد کتابخانه‌های عمومی، ۷۶۴ کتابخانه روستایی است که از این میان ۶۶۵ کتابخانه نهادی، ۹۵ کتابخانه مشارکتی و ۴ کتابخانه مستقل در روستا‌ها فعالیت می‌کنند.

او، افزود: از دیگر ظرفیت‌های نهاد در شروع دوره جدید مدیریت نهاد در سال ۱۳۹۲، تعداد ۹ دستگاه کتابخانه سیار بود که امروز به ۳۳ دستگاه رسیده است.

رمضانی با بیان اینکه کتابخانه‌های روستایی جزو کتابخانه‌های موفق نهاد هستند، اضافه کرد: امسال نزدیک به به ۵۸ هزار فعالیت فرهنگی ثبت شده در کتابخانه‌های عمومی برگزار شده که بیش از ۱۲ هزار معادل ۲۱ درصد فعالیت‌ها مربوط به کتابخانه‌های روستایی است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار کرد: در رویداد بزرگ فرهنگی و تأثیرگذار جشنواره کتابخوانی رضوی  یک میلیون و سیصد هزار نفر مشارکت داشته اند و نزدیک به ۲۰۰ هزار شرکت کننده از مناطق روستایی بودند که حدود ۱۵ درصد جشنواره را شامل می‌شود.

او،گفت: کتابخانه‌های روستایی از ظرفیت های مهم، فراگیر و اثرگذار نهاد بوده که وجود این کتابخانه‌ها یک ارزش محسوب می‌شود و برای آن‌ها سرمایه گذاری شده که توسعه کتابخانه‌های عمومی در اولویت قرار دارد.

رمضانی، بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی به تنهایی امکان ایجاد کتابخانه را ندارد اما هر ظرفیتی که به عنوان بهره بردار در اختیار نهاد قرار گرفته به خوبی از آن استفاده شده و در اسرع وقت تجهیز و به بهره برداری رسیده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تصریح کرد: کتابخانه‌های روستایی تنها پایگاه فرهنگی روستا است و مرکز مبادلات اجتماعی محسوب می‌شود که با تغییر رویکردی که در نهاد به وجود آمده و  تبدیل شدن کتابخانه‌های عمومی به پایگاه فرهنگی و اجتماعی، بسیاری از خدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مانند آموزش، سرگرمی و بهره برداری از ظرفیت کتابخانه‌ها برای ایجاد اشتغال در کتابخانه‌های روستایی با محوریت کتاب انجام می شود.

شبکه کتابخانه‌های روستایی در نهاد کتابخانه‌های عمومی ایجاد می‌شود

او، با  تاکید بر اینکه حدد ۹۷ هزار روستا در کشور وجود دارد، ادامه داد: ۹۴ هزار روستا زیر یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارند و  یک هزار و ۶۰۰ روستا با ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر جمعیت که حدود ۱۰۵۰ روستا جمعیت بالای ۲۵۰۰ نفر دارد و  نهاد کتابخانه‌ها بر اساس سیاست‌های مصوب خود در روستا‌هایی که دارای جمعیت بالای ۲۵۰۰ نفر هستند می‌تواند کتابخانه عمومی ایجاد کند.

نشسست‌های ترویج کتابخوانی در روستا‌ها و عشایر و  پنجمین نشست برنامه ملی راه آبادی به میزبانی شهر شیراز و سخنرانی مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسن محمودی توپکانلو  عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان و مشارکت کتابداران، دانشجویان، فعالان و مروج کتابخوانی برگزار شد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار