کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

سودجویان و محتکران، سختی و سیاهی دوران کرونا را چند برابر کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در دنیا تبعات بسیاری به همراه داشت.

ویروسی که بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و مناسبات سیاسی و اجتماعی را تغییر داد و تجمعات و دورهمی‌ها را محدود کرد.

بیماری کووید ۱۹ ماه‌های متوالی است که وضعیت شهر‌ها و استان‌های کشور را به رنگ زرد، نارنجی و قرمز درآورد.

سودجویان، محتکران و کم فروشان در عرصه‌های مختلف نیز در این مدت، روزگاری سخت برای مردم و کارنامه‌ای سیاه برای خود رقم زدند.

گرانی، احتکار و قحطی‌های کاذب بیداد می‌کند؛ از احتکار مرغ و روغن و رب گرفته تا ماسک و پوشک بچه و دارو و ...

اغلب سازمان‌های متولی مسئولیت این نابسامانی‌ها را برعهده نمی‌گیرند.

بار‌ها اعلام شده که کمبود کالای اساسی وجود ندارد، اما هر از گاهی شایعه و سودجویی از برنامه ریزی و تدبیر متولیان امر، پیشی می‌گیرد و موضوع کالا‌های اساسی موجب نگرانی مردم می‌شود.

تا وقتی مسئولان رده‌های مختلف از پاسخگویی و چاره اندیشی طفره بروند و توپ را به زمین مردم و دیگران بیندازند، اخلالگران، محتکران و دلال‌ها هم موج سواری می‌کنند.

بررسی آمار‌ها و اخبار پلیس و دستگاه‌ها و نهاد‌های نظارتی از ابتدای آذر ماه تاکنون، تنها گوشه‌ای از مبارزه با اخلالگری در نظام اقتصادی و احتکار اقلام ضروری در سال سخت کرونایی استان سرسبز گیلان را نشان می‌دهد که برخی از این اخبار در ادامه می‌آید:

کشف ۵ میلیارد تومان کالای احتکار شده در گیلان

کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

سردار عزیزاله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان گفت: در راستای مبارزه با اخلالگران نظام اقتصادی و احتکار اقلام اساسی و ضروری، اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی همه جانبه برای شناسایی و برخورد با محتکران کالا در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی گیلان قرار دارد.

او ضمن اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس برای برقراری نظم و امنیت، از اجرای طرح ۳ روزه مبارزه با احتکار در سطح استان خبر داد و افزود: در این طرح ۵۰ میلیارد ریال کالای احتکار شده کشف و ضبط شده است.

فرمانده انتظامی گیلان اظهار داشت: در این طرح بالغ بر ۴ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده، یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت، ۲۵ تن گندم، ۵ هزار و ۷۵۰ عدد ماسک، ۱۶ تن و ۶۸۰ کیلوگرم آرد، ۳ تن و ۶۵۷ کیلوگرم روغن خوراکی، ۲ هزار و ۸۲۷ قلم دارو و ۳ تن مواد غذایی از قبیل شکر، ماکارونی، قند، رب، تن ماهی و حلواشکری احتکاری و ... کشف شد.

سردار ملکی با بیان اینکه کارشناسان ارزش تقریبی اقلام کشف شده را ۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند، تصریح کرد: ۲۳ محتکر در این رابطه دستگیر و با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

کشف انبار احتکار میلیاردی پوشک بچه در رشت

کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

سردار عزیزاله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان همچنین از کشف ۴۸ هزار بسته انواع پوشک بچه احتکار شده به ارزش ۸ میلیارد تومان در رشت خبر داد و گفت: مأموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان از احتکار مقدار زیادی پوشک بچه در شهرستان رشت مطلع شده و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

او افزود: پس از اقدامات اطلاعاتی انجام شده توسط مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی و محرز شدن صحت موضوع، محل احتکار مورد شناسایی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه پس از هماهنگی قضایی مأموران به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از انبار ۴۸ هزار بسته انواع پوشک بچه احتکاری را کشف کردند، اظهار داشت: پوشک‌های کشف شده در بسته‌های ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۲۴، ۳۴، ۳۸ و ۴۴ عددی است.

سردار ملکی ارزش این اقلام را ۸۰ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: متهم ۶۰ ساله این پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

کشف بیش از ۱۶ تن آرد احتکار شده در رضوانشهر

کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

فرمانده انتظامی استان همچنین با اشاره به کشف ۱۶ تن و ۶۴۰ کیلوگرم آرد احتکار شده در رضوانشهر گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از ۵ واحد صنفی در این شهرستان ۱۶ تن و ۶۴۰ کیلوگرم آرد احتکاری کشف کردند.

او افزود: ۵ متهم در این راستا دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی استان گیلان بر برخورد قاطع و بدون اغماض پلیس با محتکران و مخلان نظام اقتصادی تأکید کرد و از شهروندان خواست: در صورت برخورد با هرگونه احتکار و قاچاق کالا، مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کشف بیش از ۶ تن روغن احتکار شده در ۲ شهر گیلان

کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

فرمانده انتظامی استان گیلان همچنین از کشف بیش از ۶ تن روغن خوراکی احتکار شده در شهر‌های منجیل و لنگرود خبر داد و گفت: مأموران ۲ تن و ۸۱۶ کیلوگرم روغن خوراکی احتکاری را  در  یک انبار در شهر منجیل کشف و ضبط کردند.

سردار ملکی با بیان اینکه کارشناسان ارزش روغن‌های کشف شده را ۴۲۰ میلیون ریال برآورد کردند، افزود: متهم ۶۷ ساله‌ای در این رابطه با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

او همچنین با اشاره به کشف ۴ تن و ۳۲۰ کیلوگرم روغن خوراکی احتکار شده در ۲ انبار شهرستان لنگرود گفت: در این رابطه ۲ متهم ۴۷ و ۴۸ ساله با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: کارشناسان ارزش روغن‌های کشف شده را ۶۴۰ میلیون ریال برآورد کردند.

کشف کالا‌های اساسی احتکار شده در رشت

کالا‌های اساسی احتکار شده در خانه‌ای در رشت کشف و ضبط شد.

سرهنگ سید اکبر قاسمی، فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه ناحیه مرکزی و بازرسان اداره صمت رشت ۵ میلیارد ریال کالای اساسی را در یک خانه در یکی از محلات رشت کشف و توقیف کردند.

او افزود: این کالا‌ها شامل اقلام سوپرمارکتی نظیر برنج، رب، پوشک بچه، ماکارونی و تن ماهی بود که برای تعیین تکلیف در اختیار قوه قضاییه قرار داده شد.

فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت تصریح کرد: خانه محل احتکار پلمب و فرد محتکر به مراجع قضایی معرفی شد.

کشف یک انبار روغن احتکار شده در رشت

کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت همچنین از کشف و ضبط ۳ هزار و ۹۳۳ کیلوگرم روغن خوراکی از یک انبار در رشت خبر داد.

سرهنگ قاسمی افزود: در این عملیات ۸۷۰ عدد بطری روغن سرخ کردنی یک و نیم لیتری، ۱۲۹ عدد بطری یک لیتری و ۱۴۷ عدد حلب روغن ۱۷ کیلویی را در بازرسی از انبار کشف و ضبط شد.

او ادامه داد: همچنین چندین جعبه مواد غذایی شامل ماکارونی، قند، شکر، برنج و حبوبات نیز از این انبار کشف شد.

فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت تصریح کرد: ارزش کالا‌های احتکار شده این انبار بیش از ۱۸۰ میلیون تومان برآورد شده است.

کشف مرغ فاقد مجوز حمل در بندر آستارا

سرهنگ محمد نمازی، فرمانده انتظامی بندر آستارا هم از کشف یک هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ فاقد مجوز حمل در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران ایست و بازرسی سه راه قلعه شهرستان آستارا در راستای تداوم و تشدید طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به کنترل محور مواصلاتی آستارا به اردبیل اقدام کردند.

او افزود: ماموران انتظامی در این مسیر به یک دستگاه کامیون خاور حامل بار طیور مشکوک شده و برای بررسی بیشتر آن را متوقف کردند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه در بازرسی از این خودرو، یک هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ فاقد مجوز حمل کشف شد، اظهار داشت: ارزش این محموله برابر نظر کارشناسان ۶۵ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان بندر آستارا با اشاره به معرفی متهم ۳۳ ساله این پرونده به مرجع قضایی تصریح کرد: طرح‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای پلیس همچنان با شدت ادامه دارد.

کشف یک تن گوشت مرغ فاقد مجوز در رودسر

کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی، فرمانده انتظامی رودسر هم گفت: یک تن گوشت مرغ فاقد مجوز در بازرسی از یک دستگاه کامیون در بخش چابکسر کشف شده است.

او افزود: مأموران انتظامی ایست و بازرسی چابکسر حین کنترل خودرو‌های عبوری در محور مواصلاتی به یک دستگاه کامیون مشکوک شده و برای بررسی آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی رودسر با بیان اینکه در بازرسی از این خودرو، یک تن گوشت مرغ فاقد مجوز حمل کشف شد، اظهار داشت: برابر دستور قضایی راننده ۳۸ ساله کامیون به همراه گوشت‌های کشف شده برای سیر مراحل قانونی به قرنطینه دامی چابکسر ارجاع داده شدند.

سرهنگ جوانمردی ادامه داد: کارشناسان ارزش محموله کشف شده را بیش از ۱۸۰ میلیون ریال برآورد کردند.

فرمانده انتظامی رودسر تصریح کرد: حمل فرآورده‌های دامی و بار طیور باید با مجوز مبادی مربوطه انجام شود و نیروی انتظامی با هر گونه اخلال در سلامت غذایی شهروندان با جدیت برخورد می‌کند.

دستگاه قضا مجازاتی سخت برای عوامل گرانی اعمال کند

آمار کشفیات کالا‌های احتکار شده مسئولیت دستگاه قضا، نهاد‌های نظارتی و سازمان‌های اجرایی را در مبارزه با گران فروشی‌ها سنگین‌تر می‌کند.

بازگشت به موقع این کشفیات و کالا‌های احتکاری به چرخه بازار، کنترل گرانی‌ها و آرامش جامعه را به همراه خواهد داشت.

سختی معیشت مانند کرونا مردم را آزار می‌دهد

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان در خطبه‌های نماز جمعه رشت با بیان اینکه متولیان امر قدری هم به فکر خدا و قیامت باشند، گفت: سختی معیشت مانند کرونا مردم را آزار می‌دهد و بعضی‌ها به معنای واقعی توان مالی ندارند در صورتی که مردم در جامعه اسلامی باید عزیز باشند.

او با اشاره به اینکه افزایش روزانه نرخ کالا و قیمت‌ها برای مردم سخت است، افزود: صبر مردم به معنای آن نیست که دستگاه‌های متولی برای مهار گرانی‌ها ورود نکنند.

کرونا می‌رود و روسیاهی به محتکران می‌ماند

امام جمعه رشت ورود دستگاه قضا در برخورد با گرانی‌ها را مطالبه مردم عنوان کرد و اظهار داشت: دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم برای مقابله با گرانی‌ها ورود کرده و مجازات سختی را برای عوامل گرانی اعمال کنند.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه نظارت بر عرضه و توزیع کالا در بازار باید شبانه روزی شود، یادآور شد: سختی معیشت حتی کسانی که وضعیت خوبی دارند را آزار روحی می‌دهد.

او گرانی را سبب بد شدن اخلاق مردم و از بین رفتن امانتداری در جامعه دانست و تصریح کرد: فروشندگان، مغازه داران و بازاریان به فکر خدا و آخرت باشند، زیرا کسی که دل مومن را آزار می‌دهد خداوند نیز از او آزرده می‌شود.

وای بر کم فروشان!

هر قدر که نیکوکاران در این دوران سخت با کار خیر و اهدای بسته‌های حمایتی به آسیب دیدگان کرونا، کمک‌های مومنانه و توزیع بسته‌های کمک معیشتی بین محرومان، اجرای طرح‌هایی چون رزمایش مواسات و همدلی و حمایت از نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از ویروس کرونا نامی نیک از خود بر جای می‌گذارند، سودجویان، محتکران و کم فروشان سختی و سیاهی دوران کرونا را چند برابر می‌کنند.

با این همه باید گفت: بالاخره کرونا می‌رود و روسیاهی به کم فروشان و محتکران می‌ماند.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.