۸ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد + تصاویر

در این مطلب می‌خواهیم شما را با ۸ فیلم ایرانی با موضوع جاسوسی-امنیتی آشنا کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زندگی و کار ماموران امنیتی و اطلاعاتی به دلیل آشکار نشدن عملیات‌هایی که انجام می‌دهند، غالبا برای مردم جذاب و رمزآلود است.

پرورش و تربیت چنین نیرو‌هایی برای هر کشوری یکی از سخت‌ترین کار‌هایی است که باید در بهترین شکل آن انجام شود تا در حین اجرای عملیات، کمترین خطای ممکن صورت پذیرد.

دنیای هنر به خصوص سینما و تلویزیون در همه جای دنیا در خدمت این امر آمده تا قهرمان‌های ناشناخته خود را برای همه معرفی کند و قدرت امنیتی و اطلاعاتی کشور خود را به رخ همگان بکشد و جای هیچ تعجبی باقی نمی‌ماند که هالیوود پیشتاز این صنعت، با ساخت فیلم‌های جاسوسی اطلاعاتی تمام تلاش خود را معطوف این کار کرده تا همیشه دست برتر نیرو‌های اطلاعاتی آمریکا (سازمان سیا) را در فیلم‌های خود نشان داده و آن‌ها را قهرمان‌هایی فداکار برای امنیت آمریکا معرفی کند.

صدا و سیما با تهیه و ساخت چنین سریال‌هایی نه تنها از تلاش شبانه روزی نیرو‌های اطلاعاتی و عملیاتی معروف به سربازان گمنام امام زمان (عج) تقدیر می‌کند بلکه با زبان هنر قهرمانان خاموش، گمنام و واقعی این مرز و بوم را به عنوان الگو برای فرزندان این مرز و خاک معرفی کرده تا آن‌ها نیز قدردان روز‌ها و شب‌های امن این کشور باشند.

به بهانه پخش سریال «خانه امن» که این شب‌ها از شبکه اول سیما، مخاطبان فراوانی را پای تلویزیون نشانده، به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی مهمی که در این خصوص ساخته شده اشاره کرده ایم. بدون شک در این خصوص لیست بلند بالایی می‌توان به نگارش درآورد، ولی در این گزارش سعی کردیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

ترور خاموش

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

«ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی که این شب‌ها «خانه امن» او در حال نمایش است، فعالیت کشور‌های غربی برای رسیدن به تئوری «اروپای پاک و خاورمیانه آلوده» را به تصویر کشید و نشان داد نیرو‌های امنیتی چگونه به مقابله با این تئوری برخاسته اند. در این سریال، چگونگی آلوده شدن دانش آموزان و دانشجویان به مواد مخدر نشان داده شد و مبنای قصه‌های سریال، پرونده‌های واقعی و نیز تخیل نویسنده‌ها بود.

گاندو

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

پیش از پخش «خانه امن» که به صورت مستقیم به عملیات‌های اطلاعاتی امنیتی پرداخته، بدون شک سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار نمایش جذابی از عملیات‌های جاسوسی و اطلاعاتی را به تصویر کشید و توانست با باز کردن پرونده جاسوسی به نام جیسون رضاییان و حواشی حضور او در ایران، سر و صدای زیادی به پا کند تا با فشار برخی مسئولین دولتی، بار‌ها و بار‌ها بخشی از سریال به سانسور کشیده شد.

سارق روح

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

باز هم نام احمد معظمی در مقام کارگردان و سریالی دیگر با موضوع عملیات‌های نیرو‌های اطلاعاتی و این بار با موضوع گروه‌های شبه عرفانی و حلقه‌های نوظهور شبه دینی که برخی از مردم را گرفتار دروغ‌های خود کرده بودند. قصه‌هایی که در سریال مطرح می‌شدند، حاصل تحقیقات شخصیتی به نام نادر عابدی استاد دانشگاه و بازنشسته وزارت اطلاعات بود. نقش عابدی را دانیال حکیمی بازی می‌کرد و هر بار سرنوشت یکی از شخصیت‌ها در قصه باز می‌شد.

تعبیر وارونه یک رویا

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

خط کلی سریال «تعبیر وارونه یک رویا» ترور دانشمندان هسته‌ای است. فریدون جیرانی به عنوان کارگردان در این سریال تلاش ماموران برای محافظت از دانشمندان را به تصویر می‌کشد. علاوه بر این، «تعبیر وارونه یک رویا» پروژه نفوذ جاسوسان از طریق مختلف به کشورمان را به نمایش می‌گذارد. جیرانی قصه اش را با جذابیت تعریف کرد و بخاطر ورود یک خط عشقی، توانست مخاطب بیشتری را پای سریالش بنشاند.

روز صفر

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

اولین ساخته بلند سینمایی سعید ملکان که به دلیل کرونا، هنوز رنگ اکران به خود ندیده، درباره دستگیری «عبدالمالک ریگی» تروریست معروفی است که به شکلی ماهرانه توسط نیر‌های امنیتی دستگیر می‌شود و با وجود دانستن همه ماجرا، مهارت ملکان در کارگردانی این فیلم و بازی زیبای امیر جدیدی در نقش سرتیم نیرو‌های عملیاتی، سینمایی جذابی برای مخاطبان به تصویر کشیده است.

ماجرای نیمروز

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

دومین ساخته محمدحسین مهدویان یکی دیگر از فیلم‌هایی است که به مساله امنیت ورود می‌کند، اما از نگاه تاریخی؛ ترور‌های سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین دستمایه اصلی این فیلم است. در ماجرای نیمروز مهدویان ارتباط بین ماموران اطلاعات، کمیته و منافقان را با پرداختی منطقی برای مخاطب دلنشین می‌کند. شخصیت‌های باورپذیر و دوست‌داشتنی خلق می‌کند و مخاطب همراه با این کاراکتر‌ها تا انتهای فیلم پیش می‌رود. بازی‌های متفاوت جواد عزتی، احمد مهران فر و هادی حجازی فر در این فیلم تحسین بسیاری از منتقدین را به همراه داشته است.


بیشتر بخوانید


قلاده‌های طلا

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

ابوالقاسم طالبی که سال۷۴ و در اولین فیلم سینمایی‌اش «ویرانگر»، به ماجرا‌های درگیری ماموران موساد و وزارت اطلاعات ایران پرداخته بود و یک اثر حادثه‌ای – اکشن را به این بهانه به سینما‌ها فرستاده بود، در آخرین فیلمش هم باز سراغ ماموران امنیتی رفت. قلاده‌های طلا که به‌زعم سازنده‌اش قرار بود به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بپردازد، ماجرای تلاش نیرو‌های اطلاعات ایران برای برخورد با عواملی بود که از آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و سایر دولت‌های غربی برای اغتشاش به ایران آمده بودند. در قلاده‌های طلا که قرار بود به سبک و سیاق فیلم‌های غربی، یک ماجرای جاسوسی را روایت کند، برای اولین بار برخی فعالیت‌های امنیتی ماموران وزارت اطلاعات ایران مانند اتاق مانیتورینگ شهری به تصویر کشیده شد. در این فیلم برای نخستین‌بار حتی برخی ماموران اطلاعات ایران خائن نشان داده شده بودند.

روباه

۹ فیلم جاسوسی-امنیتی که ضربان قلبتان را بالا می‌برد

بهروز افخمی بعد از فیلم «روز شیطان» و گذشت ۲۱ سال از ساخت آن، با فیلم «روباه» به ژانر جاسوسی بازگشت. این فیلم داستان جاسوسی به نام یوهان نتانیاهو را روایت می‌کرد که یکی از برادران بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. روباه را به‌طور دقیق‌تر می‌توان مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه انرژی هسته‌ای دانست. برادر نتانیاهو (جلال فاطمی) برای انجام یک عملیات تروریستی جدید علیه دانشمندان هسته‌ای به ایران می‌آید. این مامور حرفه‌ای در ایران برای رسیدن به اهداف خود از یک راننده ساده (حمید گودرزی) سوءاستفاده کرده و او را وارد برنامه عملیاتی خودش می‌کند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
فیلم گاندو واقعا جالب و دیدنی تاثیر داره البته نظر دیدگاه و عوض میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اگه با این فیلما ضربان قلب آدم بره بالا با دیدن فیلم فرار از زندان ضربان همه جای آدم به صورت رگباری به صدا در میاد
Iran (Islamic Republic of)
نانی
۲۲:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
روباه و قلاده های طلا و روز صفر عالیی بود
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۱۸:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
هیچ کدوم دزاز نمی ارزه جوری گفتیدضربان قلب بالا می ره فکر کردم چه فیلمیه