بررسی راهکارهای حل مشکلات اقتصادی در تیتر امشب؛

تولید ملی معیار عملکرد اقتصادی کشور است/ ضرورت کاهش وابستگی به نفت

کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد کشور وابسته به نفت است و برای رهایی از این وابستگی باید تولیدملی و صادرات غیرنفتی تقویت شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دانش جعفری کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب در خصوص فرمایشات امروز مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر چهار محور اصلی اقتصادی تصریح کرد: مهمترین مسئله کشور و معیار عملکرد اقتصادی ، تولید ملی است. مشکل ما در تولید همانند سایر کشورهای نفتی این است که تولید در داخل به صورت درون زا نیست و رشد تولید در کشور همواره به عوامل برون زا متکی بوده است و زمانی که نفت گران بود هم این مشکل وجود داشت.

او ادامه داد: در این شرایط با تغییر قیمت نفت و مقدار فروش آن، کشور دچار مشکل می شود. اقتصاد ما به نفت بستگی دارد و در زمان جنگ و تحریم با مشکل مواجه می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما باید در ارتباط با وابستگی اقتصاد به نفت فکری بکنیم. برای رونق تولید کاهش وابستگی به نفت لازم است. برای رهایی از وابستگی به نفت باید صادرات محصولات غیر نفتی پیشی بگیرد.

او به استفاده از ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این شرایط برای رسیدن به یک اقتصاد قدرتمند تقویت تولید ملی بسیار ضروری است.

دانش جعفری توضیح داد: نفت در اقتصاد ایران دو کارکرد دارد . یکی در بودجه که بخش مهمی از بودجه را تشکیل می دهد و دیگری در تجارت خارجی که ارز نفتی کمک به واردات بیشتر به کشور می کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:  باید این امکان به وجود بیاید  تا نیاز وارداتی را با صادرات غیرنفتی تامین کنیم.

دانش جعفری بیان کرد: یکی از مشکلات بخش تولید، سرمایه گذاری است که باید این حوزه تشویق  و تقویت شود. در سال های اخیر میزان سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال مناسب نبوده است.

او افزود: در بخش مالی ناپایداری داریم. ناپایداری در ارزش پول ملی، نقدینگی و قدرت خرید مردم وجود دارد. هرچه ارزش پول ملی کاهش یابد و کسری بودجه بیشتر شود نیاز به افزایش نقدینگی هم بیشتر خواهد شد.

دانش جعفری بیان کرد: باید سیاست های ارزی را در جهت تولید ملی تعیین کنیم. ما در تمام دولت ها افت ارزش پول ملی را شاهد بودیم و دولت ها برای تامین کسری بودجه به سراغ  چاپ اسکناس می رفتند که باعث پدیده دلاری شدن اقتصاد  شده است.

او تاکید کرد : برای جبران کسری بودجه باید صرفه جویی در هزینه های عمومی صورت گیرد و  اندازه دولت منطقی شود.

دانش جعفری افزود: در بخش درآمدهای بودجه باید افزایش درآمد مالیاتی داشته باشیم. باید جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود و پایه های جدید مالیاتی شکل گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: این  نکات در سیاست های اقتصاد مقاومتی از ۱۰ سال پیش ذکر شده بود که باید به مرور اجرا می شد تا شاهد مشکلات کنونی نبودیم.


بیشتر بخوانید


دانش جعفری در خصوص حفظ قدرت خرید مردم گفت: یکی از ابزارهای حفظ قدرت خرید، حفظ ارزش پول ملی است. همچنین باید نظارت بر دریافتی مردم در برابر کار انجام شده آن ها صورت گیرد.

او ادامه داد: ایجاد اشتغال برای آحاد جامعه و افزایش بازدهی سرمایه گذاری ها از دیگر عوامل افزایش قدرت خرید مردم به شمار می رود.

دانش جعفری گفت: دنیا با بیماری ویروس کرونا روبه رو شده و ممکن است که در آینده کشور‌های مختلف جهان با بیماری‌های ویروسی دیگر مواجه شوند، لذا برای مقابله با این شرایط، کشور‌ها باید زیرساخت‌های مورد نیاز را برای ایجاد امنیت درمانی مردم خود مهیا کنند.

او افزود: نباید در این شرایط عده‌ای بیکار شوند، ارزش پول ملی کاهش یابد و برای مقابله با این بیماری مردم هزینه کنند، در این شرایط برای حفظ قدرت خرید مردم باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حساب ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه ملی برای روز مبادا تشکیل شد، تا در مواقعی که درآمد‌های نفتی دولت کاهش یافت از این منابع استفاده شود، اما متاسفانه در سال‌های گذشته منابع صندوق توسعه ملی به عنوان بودجه دوم دولت مورد استفاده قرار گرفته است.

دانش جعفری در خصوص لزوم  سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: سیاست‌های فعلی، سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی جذاب نمی‌کند در حالی که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باید فرصت‌های لازم برای سرمایه گذاری در کشور فراهم شود و با ایجاد جذابیت بیشتر، بخش خصوصی سرمایه گذاری‌های خود را افزایش دهد تا بخشی از هزینه‌های دولت نیز کاهش یابد.

باید بتوانیم نفت نفروشیم

در ادامه برنامه شاکری دیگر کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وابستگی ایران به نفت از گذشته های دور گفت: در دوران رکود نیازمند سرمایه گذاری دولت هستیم و برای ادامه جریان توسعه و سرمایه گذاری نیز نیازمند جریان صادرات نفت هستیم، اما برای این که بتوانیم به جریان صادرات نفت ادامه دهیم باید کاری کنیم که درصورت لزوم بتوانیم نفت نفروشیم، یعنی باید اقتصادی بسازیم که بدون نفت هم به خوبی کار کند.

این کارشناس با تاکید بر این که در ایران تا به امروز سیاست مالی نداشته ایم افزود: یکی از ظرفیت‌های سیاست مالی در ایران فروش اوراق بدهی است که امر بی نهایتی نیست با وجود این در برابر فروش اوراق هم مقاومت وجود دارد.

او ادامه داد: بعد از فروش اوراق، ظرفیت مولدسازی دارایی‌های دولت وجود دارد که معنی  آن فروختن دارایی‌های دولت نیست. دولت اشکال متفاوتی از دارایی دارد که باید به سمت افزایش کارایی آنها برود.

شاکری با انتقاد از این که هنوز پایه‌های مالیاتی جدید به آن صورت که باید ایجاد نشده است، گفت: در حوزه مالیات، چون نمی‌دانیم ایده اصلی ما چیست هنوز به هدف نرسیده ایم.

او بیان کرد:  ما از سال ۸۸ به بعد از ریل توسعه خارج شده ایم، اما پاسخ این مذاکره نیست. مشکلات اقتصادی ما راه حل دارد، اما اول باید ببینیم مشکل و سوال جدید چیست و پاسخ جدید به آن بدهیم نه این که همان حرف‌های همیشگی را تکرار کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار