ضوابط مصوب وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شد

ضوابط مصوب وزارت میراث فرهنگی برای حفظ بافت تاریخی همدان به استانداری ابلاغ شد.

ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار ارسال شدعلی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت: نامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکم آذرماه سال جاری به شهردار همدان ارسال شده است.

او افزود: براساس این نامه مصوب ۲۸ آبان ماه ۹۹ و طی نامه ارسالی که به تاریخ ۲۹ آبان ماه به استاندار و دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل میراث فرهنگی استان ابلاغ شد، آمده است، ضوابط حفاظتی عمومی بافت فرهنگی، تاریخی شهر همدان به تصویب اعضا رسیده است.

مالمیر بیان کرد: بافت تاریخی شهر همدان در سال ۱۳۸۸ توسط رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی به وزارت کشور ابلاغ شد، در آن زمان بافت تاریخی ابلاغ شده شامل رینگ اول شهر می‌شد، در سال ۹۴ محدوده بافت ۱۶۸ شهر در کل کشور توسط شورای عالی معماری، شهرسازی تدقیق و ابلاغ شد که چهار شهر در استان همدان هستند.

مالمیر با اشاره به اینکه بافت شهر‌های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان جزو بافت‌های تاریخی اشاره شده است، اظهار داشت: در محدوده‌ای که توسط شورای عالی معماری، شهرسازی ابلاغ شد، عملا محدوده شهر همدان سال ۱۳۳۵ به عنوان مبنا قرار می‌گیرد و به عبارتی رینگ دوم هم به محدوده بافت اضافه می‌شود.

او ادامه داد: براساس قانون و ضوابط میراث فرهنگی مانند ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون اساسنامه اشاره می‌شود شهرداری برای انجام هر گونه ساخت و ساز یا صدور مجوز در حرائم محدوده‌ها، محوطه‌ها و آثار تاریخی باید نظر میراث فرهنگی را استعلام کند.

مالمیر یادآورشد: بند ۱۰، ۱۱ و ۱۲ قانون اساسنامه، ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها  نیز تأکید بر این دارند که شهرداری قبل از صدور مجوز باید از اداره کل میراث فرهنگی استعلام کند.

او گفت: در سال ۸۹ ضوابط حفاظت عمومی از بافت‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شد و ما نیز مانند همه شهرستان‌های دارای بافت ضروری دیدیم که ضوابط اختصاصی و ویژه را متناسب با شرایط آن تهیه کنیم و ماده ۳ قانونی که سال گذشته در مجلس مصوب شد هم بر این موضوع تأکید دارد.

مالمیر با اشاره به اینکه ضوابط حفاظتی بر حفاظت تأکید دارد و طرح تفصیلی بر احیای بافت، گفت: این قضیه نیازمند مشارکت دستگاه‌های دیگر است، ماده ۳ قانون یاد شده تأکید می‌کند سازمان راه و شهرسازی، سازمان شهرداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن با همکاری هم پیشنهاد و طرحی برای احیاء و حفاطت آماده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه احیای بافت نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط است، مطرح کرد: در این راستا مکاتبه و پیگیری‌هایی با وزارتخانه ذیربط انجام شد، ضوابط اختصاصی بافت همدان از سال ۹۲ کلید خورد و تهیه شد و براساس مصوبات شورای فرهنگی مبنای عمل قرار گرفته بود.

مالمیر ابراز داشت: پیشنهاداتی را شهرداری و بعضی از دستگاه‌ها داشتند و میراث فرهنگی نیز پیشنهاد داد که ضوابط موجود اصلاحاتی را به ویژه در رینگ دوم داشته باشد که به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

او با اشاره به نامه ابلاغی دادستان به شهرداری و میراث فرهنگی در تاریخ ۲۷ مهرماه سال جاری گفت: در این نامه آمده بود که اداره‌کل میراث فرهنگی ظرف یک ماه ضوابط مربوط به بافت تاریخی، فرهنگی شهر همدان را به شهرداری ابلاغ کند.

مالمیر اضافه کرد: این موضوع به وزارت میراث فرهنگی منعکس و آخرین ویرایش پیشنهاد اصلاحی در نامه یاد شده به استان ابلاغ شد همچنین روز گذشته نامه‌ای از شهردار همدان مبنی بر ابلاغ نشدن ضوابط به این دستگاه داشتیم که در پاسخ ابلاغیه ضوابط مصوب ابلاغی و تصویر ابلاغیه وزارتخانه به شهردار ارسال شد.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.