هشدار نوری مالکی درباره پروژه‌های استعماری آمریکایی-صهیونیستی در منطقه

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در خصوص پروژه‌هایی استعماری آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سلطه بر منطقه هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق عراق در مقاله‌ای با عنوان «حاکمیت عراق و مسیر حل بحران» به بیان مسائلی در این خصوص پرداخت.

او گفت: آنچه نظام بعث برای مردم عراق برجای گذاشت دولتی اشغال شده و بدون حاکمیت بود که مردم به رهبری مرجعیت دینی و تلاش نیرو‌های سیاسی و اسلامی برای کاهش ضرر‌های نظام سیاسی که اشغالگران پایه گذاری کرده بودند، تلاش و ایستاگی کردند.

مالکی تاکید کرد: مشکل عراق با محور آمریکایی-اسرائیلی مشکلی راهبردی است که پروژه‌ای استکباری و استعماری است که عمق حاکمیت عراق را هدف قرار داده است.

او افزود: نبرد و مقاومت عراق برای تحقق حاکمیت و استقلال در تصمیم گیری، به مذاق نیرو‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه دولت‌های واشنگتن، تل آویو، ریاض و آنکارا و همینطور گروه‌های مرتبط با آن‌ها نظیر حزب بعث، القاعده و داعش و برخی از فرقه گرایان داخلی حاضر در روند سیاسی خوش نمی‌آید و ما با دیکته‌های آمریکا در پرونده‌های مرتبط با ایران، روسیه و سوریه مقابله کردیم و بهای این دستاورد را خواهیم پرداخت.

رئیس ائتلاف دولت قانون، کارشکنی‌هایی که از سال ۲۰۱۳ علیه عراق صورت گرفته تا حمایت و وارد کردن تروریست‌های داعش به استان‌های غربی عراق در سال ۲۰۱۴ را توطئه‌هایی برای مقابله با دولت عراق و ممانعت از تحقق حاکمیت و استقلال عنوان کرد.

او درباره وجود پروژه‌هایی که به دنبال «بلعیدن» سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق هستند، هشدار داد و افزود: پروژه آمریکا در خاورمیانه سلطه بر آن است تا سرازیر شدن نفت به جیب خود، صادرات سلاح، امنیت رژیم صهیونیستی و بازتعریف فرهنگی منطقه را به موجب آن تضمین کند و عراق در مرکز این پروژه قرار دارد.

نوری مالکی در این مقاله نوشت: طرح رژیم صهیونیستی که برای تامین امنیت اسرائیل در یک عمق امنیتی- راهبردی که شامل عراق هم می‌شود، فعالیت می‌کند. رویا‌های ترکیه عثمانی در منطقه که تنها به مباح شمردن شمال عراق اکتفا نمی‌کند بلکه برای تصرف آنچه عثمانی‌ها «ولایت موصل» می‌خواندند و تاثیرگذاری در تصمیم گیری‌های بغداد برنامه می‌ریزی می‌کند. طمع ورزی‌های عربستان سعودی که برای معرفی کردن خود به عنوان رهبر مطلق منطقه از نظر مذهبی، سیاسی، امنیتی و مالی تلاش می‌کند و عراق نیز در مرکزیت آن قرار دارد.

نخست وزیر اسبق عراق در پایان نوشت: آنچه از این تضاد اراده‌های منطقه‌ای- بین‌المللی حاصل می‌شود، عراق را از درون آزار می‌دهد نه فقط به این دلیل که میدان درگیری است بلکه به این دلیل که ثروت ها، پتانسیل‌ها و امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن را هدف قرار می‌دهد؛ بنابراین آگاهی عمیق از عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی و انگیزه‌های آن، به آگاهی عمیق از راه‌های مقابله با آن‌ها و رهایی از آثار منفی آن‌ها منجر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار