در ۱۸ ماه گذشته:

مرگ ۵ نفر و زخمی شدن شدید ۱۲ نفر کارگرِ ساختمانی در بوکان

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوکان از مرگ ۵ نفر و زخمی شدن شدید ۱۲ نفر کارگرِ ساختمانی در ۱۸ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، «توفیق اختک»، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوکان گفت:در طول سال ۹۸ و ۶ ماهه نخست امسال، پنج نفر کارگر ساختمانی بر اثر حوادث ناشی از کار در این شهرستان جان باخته و ۱۲ کارگر دیگر نیز دچار حادثه شدید شده اند.

او افزود:هیچ کدام از حادثه دیدگان که دچار شکستگی اعضای بدن و یا در مواردی به کما رفته بودند، دوره‌های ایمنی و بهداشت را نگذرانده بودند.

 «اختک» با بیان اینکه ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار در بوکان مربوط به کارگران ساختمانی است، تصریح کرد:فقدان آموزش کافی و نبود اهرم فشار برای مجبور کردن کارگران به گذراندن دوره‌های ایمنی و بهداشت کار از مهمترین عوامل بروز حوادث کارگری در حوزه ساختمان سازی است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بوکان با تاکید بر اینکه مهم‌ترین راه برای دستیابی به ایمنی کامل در فعالیت‌های مختلف ساختمانی و ارتقاء فرهنگ ایمنی، آموزش کارگران درزمینه ایمنی و بهداشت‌کار می‌باشد، اظهار داشت:این انجمن صنفی در سه سال گذشته برای ۸۵۰ نفر از کارگران ساختمانی دوره‌های ایمنی و بهداشت کار برگزار کرده است.

او در خصوص نحوه تعهد بیمه در حوادث کارگری نیز اذعان کرد: بیمه تامین اجتماعی تنها در مواردی که کارگر دارای بیمه، در ساختمان‌های دارای پروانه قانونی ساخت دچار حادثه شود به وی دیه و خسارات پرداخت می‌کند. ولی در مواردی که کارفرما خود اقدام به تهیه بیمه مسئولیت بدون نام کرده است، به کارگران حادثه دیده دیه پرداخت می‌شود.

توفیق اختک در پایان گفت: راهکار اصلی برای کاهش حوادث در کارگاه‌های ساختمانی، اجباری کردن دوره‌های ایمنی کار از سوی تامین اجتماعی و معرفی کارگران به مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای برای گذراندن دوره، قبل از بیمه کردن آن‌ها است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.