معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست:

ورود حق‌آبه باید بر اساس نیاز‌های تالاب بین‌المللی هامون باشد

لاهیجان زاده گفت: سد سازی‌هایی که مانع ورود آب به تالاب بین‌المللی هامون می‌شود مشکلاتی برای آن ایجاد کرده و بر این اساس ورود حق آبه از محل چاه نیمه‌ها باید بر اساس برنامه‌ای دقیق، مدون و بر اساس نیاز‌های تالاب برنامه‌ریزی و انجام شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست کارگروه احیای تالاب بین المللی هامون اظهارداشت: با توجه به اهمیت اهداف زیست محیطی در سیستان‌وبلوچستان شامل تالاب‌ها و آب‌های داخلی و ساحلی، پنج سفر در یکسال گذشته به این استان شده و مهمترین برنامه‌های اجرایی و مطالعاتی از نزدیک مورد بررسی قرار گرفتند.

او  افزود: سفر‌های مذکور درخصوص بازدید تالاب‌ها و برنامه‌های اجرایی و در دست انجام از قبیل لایروبی، حفر کانال، قرق و پیاده سازی طرح‌های عملیاتی در تالاب نشان از اهمیت مسائل زیست محیطی سیستان‌وبلوچستان در سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: معیشت جایگزین برای ساکنان در حاشیه تالاب بین المللی هامون و بررسی اقلیمی منطقه یکی از برنامه‌های در دست اجرا با همکاری سایر سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی است تا توان اجرایی و احیای این تالاب با قوت بیشتری طبق برنامه‌های تعیین شده انجام شود.

او ادامه داد: در ۲ سال گذشته میزان بارش و ورود آب به تالاب بین‌المللی هامون در مقایسه با دهه گذشته بسیار بیشتر بوده و ظرفیت‌های آبی در این مدت به میزان ۲ برابر افزایش داشته که نمی‌توان برنامه احیای این تالاب را بر این مبنا گذاشت.

لاهیجان زاده بیان کرد: ایجاد سازمان‌های مردم نهاد فعال، ارتباط نزدیک با بخش‌های ذی‌نفع در تالاب بین‌المللی هامون و پیگیری موضوع از طریق کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی و آموزش به جوامع محلی برای برداشت صحیح از تالاب از دیگر اولویت‌های ضروری در برنامه احیای آن است.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: تالاب بین‌المللی هامون یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و برنامه‌های متعددی شامل مطالعات و برنامه‌های اجرایی دقیقی برای احیا و کاهش اثرات خشکسالی در طی سالیان متمادی انجام داده شده که اعم آن انجام پروژه‌های لایروبی بوده تا ورود آب به بستر تالاب بین‌المللی هامون و نقاط بحرانی کانون گردو غبار را مهار کرده که این امر یک پروژه طولانی مدت تا احیای کامل این تالاب و در نهایت تغییر روش در بهره‌گیری از تالاب و استفاده از روش‌های جایگزین معیشت است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار