۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال دشتستان دیابت دارند

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: ۷٫۳ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان به عنوان بیمار دیابتی در سامانه سامانه یکپارچه سلامت(سیب) ثبت‌شده‌اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ماریا خویش‌دوست رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان عنوان کرد: دیابت یک بیماری غیر واگیر است که در آن قند خون برای تولید انرژی در سلول‌ها جذب نمی‌شود و بنابراین میزان قند خون افزایش می‌یابد.

او افزود: آموزش، خود مراقبتی، پیروی از شیوه زندگی سالم و همچنین استفاده از دارو در کنترل بیماری مؤثر است و می‌تواند از ابتلا به عوارض آن تا حدود زیادی پیشگیری کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان ادامه داد: افرادی که دچار دیابت می‌شوند در ابتدای بیماری علائم خاصی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود و بی‌اطلاع هستند و تنها با آزمایش‌ به این بیماری پی خواهند برد و همین موضوع باعث شده، شاهد افزایش تعداد مبتلایان این بیماری میان شهروندان دشتستانی باشیم.

خویش‌دوست، درباره ارتباط مرگ بیماران کرونایی و دیابت عنوان کرد: بخش قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر‌ها در شهرستان از افراد دیابتی بوده‌اند و با توجه به همه گیری کووید ۱۹، افراد دیابتی در صورت مبتلا شدن می‌توانند عوارض شدیدتری بروز دهند، بنابراین همه اعضای جامعه باید به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اهتمام ورزند.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: ۷٫۳ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان به عنوان بیمار دیابتی در سامانه سیب ثبت‌شده‌اند که حدود ۸ هزار و ۷۰۰ نفر هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: مطابق برنامه کشوری، مراقبت بیماران دیابتی ماهانه به صورت حضوری در مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد که به دلیل شرایط کرونا و توصیه به این بیماران برای ماندن در خانه، مراقبت‌ها به صورت حضوری کمرنگ شده است.

خویش‌دوست گفت: با این وجود بهورزان و مراقبین بهداشتی، مراقبت‌ها را برای بیمارانی که به هر دلیل به مراکز مراجعه کنند ارائه می‌دهند و از ابتدای سال ۵۰ درصد این بیماران در مراکز بهداشتی مراقبت و پایش شده‌اند. همچنین با توجه به شرایط کرونا، برخی پیگیری‌ها به صورت تلفنی نیز برای این بیماران انجام می‌گیرد.

او بیان کرد: با توجه به تهدید بیشتر کرونا برای بیماران دیابتی، توصیه می‌شود این بیماران کمتر از خانه خارج شوند، ولی به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت با پزشک خود داروی خود را قطع و یا تعویض نکنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.