نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در دوران کودکی

نهادینه شدن فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه باید در دوران کودکی باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سود بخش عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه شیراز، گفت: بیگانه بودن فرد از کتاب و مطالعه را باید در دوران کودکی جستجو کرد، چرا که در دوران کودکی باید بنای علاقه مندی به کتاب کذاشته شود.

او، بیان کرد: با وجود کتاب‌های متنوع ویژه سنین نوزادی تا بزرگسالی، می‌توان از سن ۴، ۵ ماهگی بچه‌ها را به سمت کتاب متمایل کرد.

سود بخش، با اشاره به کشور مالزی و ژاپن با سرانه بالای مطالعه، تصریح کرد: برای نهادینه شدن مطالعه، خانواده‌ها باید گام اول را بردارند، ودر ساعاتی در از روز با مطالعه، فرزندان خود را به سمت کتاب متمایل کنند.

عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه شیراز، نقش والدین در تشویق کودکان به مطالعه را بی بدیل دانست و ادامه داد: تا والدین کتاب دست نگیرند نباید از کودک توقع روی آوردن به کتاب را داشت.

حسام پور استاد دانشگاه شیراز نیز با با تاکید بر نقش خانواده در ترویج فرهنگ مطالعه، افزود: والدین باید از روش‌های انگیزشی مختلف باید برای تشویق کودکان به کتاب استفاده کنند.
 
او، بهره گیری از شخصیت‌های کتاب یا اسباب بازی کودکان به جای شخصیت‌های داستانی کتاب، مشارکت دادن کودک در یافتن پاسخ سوالات در کتاب‌های مختص سنین آنها، نقاشی کرد و تصویر نگاری داستان و تصاویر کتاب با کمک کودک، هزینه کردن برای خرید کتاب‌های کودک، در نظر گرفتن کتابخانه در منزل را از جمله شیوه‌های ترغیب کودک به سمت کتاب و مطالعه برشمرد.
حسام پور ، بر تخصیص ساعتی معین در شبانه روز برای مطالعه تاکید و اضافه کرد: بر اساس نظر این اساتید دانشگاهی، نباید نقش بی بدیل رسانه ها، به ویژه صدا وسیما، و آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های فرهنگی را در حفظ و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب خوانی نادیده گرفته شود.
 
انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار