عنابستانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

فرصت‌های شغلی به درستی توزیع نشده است/ کارمندی و کارشناسی همزمان، فساد می‌آورد

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: فرصت‌های شغلی به درستی توزیع نشده است و با ارتباط و رانت اشتغال ایجاد می‌شود.

افراد چند شغله و بازنشستهعلی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از تدوین طرحی مبنی بر ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و شاغلان در سمت‌هایی مانند کارشناس و کارشناس رسمی از سوی تعدادی از نمایندگان خبر داد و گفت: فرصت‌های شغلی به درستی توزیع نشده است و با ارتباط و رانت اشتغال ایجاد می‌شود. بسیاری از کارشناسان رسمی  مانند کارشناسان دادگستری، کارمند دستگاه‌های مختلف هستند و این باعث می‌شود فرصت اشتغال برای جوانان تحصیلکرده به وجود نیاید.


بیشتر بخوانید


او با یادآوری اینکه طرح مذکور صرف نظر از نوع تصویب، کارآمد و لازم است، ادامه داد: وقتی یک فرد هم کارمند و هم کارشناس رسمی باشد، احتمال بروز فساد را افزایش می‌دهد؛ مثلاً در وزارتخانه جهاد کشاورزی بسیاری از کارشناسان کشاورزی، آب و زراعت، کارمندان همین وزارتخانه هستند و همین مسئله را در وزارت راه‌وشهرسازی هم می‌توان دید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برخی بازنشستگان پس از سال‌ها خدمت با وجود بهره‌مندی از حقوق بازنشستگی، بلافاصله پروانه‌های مختلف اشتغال را دریافت می‌کنند، درحالیکه فرزند جوان آنها بی‌کار است.

عنابستانی یادآور شد: البته نمی‌گوییم از تجربه افراد استفاده نشود، حتماً افراد با تجربه در دفاتر حقوقی و کارشناسی مشاوران خوبی می‌توانند باشند، اما اینکه پروانه‌ها به نامشان باشد و جوانان بی‌کار شوند، درست نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست علنی ۱۳۹۹/۷/۹ مجلس شورای اسلامی طرح «ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشستگان» اعلام وصول شد که بر اساس ماده واحده آن، صدور و تمدید هر نوع مجوز یا پروانه اشتغال به کار وکالت، کارشناسی از قبیل کارشناسان رسمی دادگستری، نظام مهندسی، خدمات مشاوره، ترخیص‌کاری و خدمات گمرکی، ازدواج و طلاق، امور اتباع بیگانه، تعویض پلاک، صدور گواهینامه، حج و زیارت، قرارداد برون‌سپاری، انواع داروخانه‌ها و مراکز درمانی، خدمات انتظامی و قضایی و سایر عناوین مشابه برای افراد حقیقی و حقوقی که هریک از اعضای آن در هریک از صندوق‌های بیمه حقوق و یا مستمری دریافت می‌کنند یا در هریک از آنها عضو هستند ممنوع است.

در تبرصره این طرح آمده است: کسانی که قبلاً مجوز و یا پروانه دریافت کرده‌اند باید تا یک‌سال بعد از این قانون، با افراد دارای صلاحیت جایگزین گردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اغلب ناظران نظام مهندسی ساختمان, چندشغله هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بسیاری از کارشناسان رسمی مانند مهندسان ناظر نظام مهندسی ساختمان، کارمند دستگاه‌های مختلف هستند و این باعث می‌شود فرصت اشتغال برای جوانان تحصیلکرده به وجود نیاید.
آخرین اخبار