سران «آ‌سه‌آن» قرار‌داد مورد حمایت چین را امضا می‌کنند

سران سازمان «آ‌سه‌آن» قرارداد مورد حمایت چین را در میان ابهامات موجود درباره نتایج انتخابات آمریکا امضا خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، رهبران جنوب شرقی آسیا «آ‌سه‌آن» روز پنجشنبه در تدارک برگزاری جلساتی هستند که انتظار می‌رود منجر به یک توافق تجاری جاه‌طلبانه مورد حمایت چین شود، آن هم در زمانی که هنوز نتیجه نامشخص انتخابات در آمریکا  سوالاتی را در مورد تعامل با این کشور در منطقه ایجاد می‌کند.

سران ۱۰ عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا آ‌سه‌آن قصد دارند گفتگو درباره مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای «آر‌سی‌پی‌ای» را یکشنبه به پایان برسانند.

این توافق  قرار است در حاشیه اجلاس چهار روزه آ‌سه‌آن که بصورت آنلاین برگزار می‌شود، در هانوی امضا شود، اگرچه شاید روی روال افتادن این توافق‌نامه سال‌ها به طول انجامد، به تدریج تعرفه‌ها را در بسیاری از مناطق کاهش می‌دهد و می‌تواند به بزرگترین توافق تجاری جهان تبدیل شود.

۱۵ کشور عضو آر‌سی‌ای‌پی تقریباً یک سوم مردم جهان و ۲۹درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند. چین در حال حاضر بزرگترین منبع واردات و مقصد صادرات برای اعضای احتمالی آر‌سی‌ای‌پی است.

به گفته «نگوین کوک دانگ» وزیر خارجه ویتنام که امسال اداره جلسات آ‌سه‌آن را عهده‌دار است- امضای این توافق‌نامه می‌تواند باعث ایجاد تحریکاتی بین اعضا شود.

این اجلاس در حالی که هنوز نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده برگزار می‌شود. علی رغم اینکه جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها ۲۷۰ رأی الکترال انتخاباتی مورد نیاز برای پیروزی را کسب کرده است، ترامپ مدعی پیروزی و تقلب دموکرات‌ها در انتخابات است.

انتظار می‌رود بایدن، که با طرح همکاری با کشورهای آسیایی رئیس جمهور پیشین باراک اوباما همراه بود از سیاست‌های تنش‌زای  ترامپ دور شود و مسیر اوباما را پیش گیرد.

جنگ تجاری افزایش تعرفه ترامپ با چین در سال‌های اخیر انگیزه بیشتری برای پیشبرد آر‌سی‌ای‌پی ایجاد کرده است، که از زمان آغاز مذاکرات در این زمینه در سال ۲۰۱۲ فقط با کندی پیش رفته بود. این معامله نفوذ چین را چند برابر خواهد کرد. 

این  توافق، که مهمترین توافق در اجلاس آسه آن است، احتمالاً موقعیت چین را به عنوان یک شریک اقتصادی با جنوب شرقی آسیا، ژاپن و کره تقویت می‌کند و آن را در موقعیت بهتری برای شکل دادن به قوانین تجارت منطقه قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار