برنامه ریزی برای صرفه‌جویی ۳۲۵ میلیون متر مکعبی آب در قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان تا پایان برنامه هفتم توسعه برای صرفه‌جویی سالانه ۳۲۵ میلیون متر مکعب آب برنامه‌ریزی شده است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان قزوین گفت: در سطح ملی همه استان‌ها مکلف شده اند برای کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی یک برنامه عملیاتی ارائه کنند که در صورت تصویب، استان مکلف به اجرای آن در یک مدت زمان مشخص است.

ملکی با اشاره به لزوم صرفه جویی ۳۲۵ میلیون متر مکعب آب در استان، افزود: در این برنامه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۰۶ میلیون متر مکعب، آب شرب پنج میلیون مترمکعب، صنعت ۱۲ میلیون مترمکعب و شهرداری‌ها یک میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

این مسوول با اشاره به وجود یک هزار و ۷۰۰ عدد چاه فرم پنج در استان، افزود: برای انسداد کامل این چاه‌ها سه سال در نظر گرفته شده است که ۱۳۰ میلیون متر مکعب سالانه صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: استان قزوین دارای هزار و ۱۸۸ حلقه چاه فرم یک با حجم ظرفیت ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب است که با تعیین و تکلیف آن‌ها صرفه جویی در این حوزه نیز قابل توجه خواهد بود.

ملکی با اشاره به نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز، افزود: بیش از ۲ هزار حلقه چاه آب کشاورزی استان اصلاح پروانه صورت گرفته که با انجام آن سالانه ۱۵۳ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی به عمل آمده است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت اجرای سامانه آبیاری نوین برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات تحت پوشش شرب چاه‌های مشمول فرم یک، برای جلوگیری از خشک شدن درختان به۴۷ میلیون متر مکعب آب در سال نیاز داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.