چشم‌های مسئولان ریگانی‌ها را نمی‌بیند/ از آسمان شهر خاک می‌بارد

ضریب محرومیت در ریگان رکورد شکسته است و فقر بیداد می‌کند، مردمانی که ۲۰۰ روز از سال خورشید را نمی‌بینند از دید مسئولان هم پنهان مانده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اینجا ریگان است و همان طور که از نامش پیداست در این سرزمین ریگ و بیابان همه جا را فرا گرفته است، با این وجود مردم کویر شین با تلاش و کوشش و با حفر قنات از سال‌های گذشته تا امروز با دامپروری و کشاورزی روزگار می‌گذرانند و اقلیم کویر را با اراده شان به سخره گرفته‌اند، اما طی دو دهه اخیر ریگان رفته رفته به یکی از مهمترین مراکز بیابان زایی و ریزگرد ایران تبدیل و عرصه زندگی هر روز بر مردم این سرزمین تنگ‌تر شده است.

تغییرات اقلیمی موجب مهاجرت در ریگان شد

اما مهمترین عامل بیابان زایی در یکی از محروم‌ترین مناطق کرمان که ضریب محرومیت در برخی از روستا‌های آن به ۹ می‌رسد. طوفان‌های بی‌امان شن و گرد و غبار ناشی از این طوفان ها است و با جود وعده‌های مکرر مسئولان برای حل مشکلات پیش رو، اما ۱۰۰ هزار ساکنان این شهرستان طی هشت سال گذشته شاید افزایش ریزگرد‌ها و بی عملی مسئولان بوده‌اند.

طبق اعلام فرمانداری این شهرستان به صورت متوسط در هر سال ۲۰۰ روز آسمان این شهر مملو از ریزگرد است، اما فرق ریگان با سایر مناطق کشور که طی سال‌های اخیر زیر موج‌های مکرر ریزگرد‌ها گرفتار بودند این است که مطالبه مردم محروم این منطقه از سوی مسئولان شنیده نمی‌شود و اگر هم به گوششان برسد اراده‌ای برای حل این مشکلات وجود ندارد.

تغییرات اقلیمی ناشی از باد‌های مونسون در سیستان و بلوچستان از یک سو و کاهش بارندگی در شرق استان کرمان و در نهایت کاهش رطوبت هوا و وجود کویر لوت موجب شده است با وزش کوچک‌ترین بادی، ریزگرد‌ها آسمان شرق کرمان را فرا گیرند، در طول سال‌های اخیر مسئولان در سطح ملی کمتر به مساله ریزگرد‌ها پرداخته‌اند.

چشم‌های مسئولان ریگانی‌ها را نمی‌بیند/ از آسمان شهر خاک می‌بارد

هر چند ردیف اعتباری برای مقابله با ریزگرد‌ها در استان کرمان برای نخستین بار اختصاص یافته است، اما سوال اینجاست اقدامات عملی صورت گرفته در سال‌های اخیر برای کنترل ریزگرد‌ها در شرق استان کرمان و به خصوص ریگان چه بوده است؟ اقدامات بیشتر در حد حرف و روی کاغذ بوده و در حالی که ریزگرد‌ها در استان‌های غربی کنترل شده، اما در کرمان گویی اراده‌ای در سطح ملی برای حل مشکل وجود ندارد.

این در حالیست که دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور، وضعیت ریگان در کرمان را در زمینه ریزگرد‌ها بسیار بحرانی‌تر از سایر مناطق کشور می‌داند و عدم مطالبه گری مردم شرق کرمان را دلیل ادامه بحران ریزگرد‌ها می‌داند.

علی محمد طهماسبی عقیده دارد که باید به مردم مناطق غبار خیز آموخت که چگونه با تغییرات اقلیمی کنار آیند و معیشتشان را به گونه تأمین کرد که کمترین تأثیر از ریزگرد‌ها زندگی شان را تحت تأثیر قرار دهد.

مردم ریگان در رسانه‌های مختلف بار‌ها مطالبه گری کرده‌اند، اما انتقاد اصلی به مسئولان برمی گردد که نمی‌خواهند در مقابل این مطالبات چاره اندیشی کنند.

اما نکته اصلی این است که مردم ریگان در رسانه‌های مختلف بار‌ها مطالبه گری کرده‌اند. هر چند انتقاد‌هایی در خصوص عملکرد برخی از رسانه در بعد ملی وجود دارد، اما انتقاد اصلی به مسئولان برمی گردد که نمی‌خواهند در مقابل این مطالبات چاره اندیشی کنند.

چشم‌های مسئولان ریگانی‌ها را نمی‌بیند/ از آسمان شهر خاک می‌بارد

اقدامات نمایشی دردی از مردم رفع نمی‌کند

حالا سوال این است که در کرمان چه اقدام مؤثری برای مقابله با ریزگرد‌ها صورت گرفته است، روند کاشت درختان متناسب با اقلیم منطقه برای تثبیت شن‌های روان، مالچ پاشی و استفاده از توانمندی مردم محلی عملاً نمایشی انجام شده است و مهمترین عامل در نمایشی انجام شدن این طرح‌ها نیز کمبود اعتبارات بوده است.

مرجان شاکری، مدیرکل محیط زیست استان کرمان تغییرات اقلیمی و ریزگرد‌ها را از جمله مهمترین مشکلات موجود در استان کرمان دانست و گفت: بدون تردید استان کرمان درگیرترین استان کشور در زمینه ریزگرد‌ها می‌باشد.

او کویر لوت را عامل اصلی ریزگرد‌ها در کرمان می‌داند و می‌گوید: برای اولین بار ردیف بودجه‌ای برای مقابله با ریزگرد‌ها اختصاص یافته است و باید با همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها و مسئولان و مردم منطقه به سمت مقابله با ریزگرد‌ها برویم.

او خشکسالی و کمبود رطوبت در کرمان را عامل افزایش کانون‌های گرد و غبار به خصوص در کویر لوت دانست و افزود: ۷۲ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگرد‌ها اختصاص یافته و برنامه ریزی بلند مدت برای مقابله با ریزگرد‌ها نیز تدوین شده است.

اما در کنار همه وعده‌ها و گفته‌های مسئولان اگر این روز‌ها نگاهی به ریگان کنیم عملاً هیچ اقدام مؤثری برای مقابله با ریزگرد‌ها نشده، فرماندار ریگان ریزگرد‌ها را مهمترین عامل مشکلات شهرستان و مردم محروم این منطقه می‌داند و می‌گوید: ۱۵۰ روستای شهرستان با بروز هر بار طوفان شن و ریزگرد‌ها درگیر این مساله می‌شوند و ده‌ها روستا نیز از سکنه خالی شده و مردم این مناطق به روستا‌های دیگر، ریگان و یا شهر‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند.

چشم‌های مسئولان ریگانی‌ها را نمی‌بیند/ از آسمان شهر خاک می‌بارد

امین باقری می‌گوید: حل مشکل ریزگرد‌های در ریگان نیاز به چاره اندیشی در سطح ملی دارد و در غیر این صورت هر روز بر مشکلات مردم و مهاجرت افزوده می‌شود.

او تصریح کرد: به صورت مشخص رویه عادی زندگی مردم مختل شده و ریزگرد‌ها روی معیشت مردم تأثیر مستقیم داشته اشت.

او با اشاره به محرومیت شدید مردم در برخی از روستا‌ها گفت: مردم در شرایط سخت زندگی باید با ریزگرد‌ها هم درگیر باشند که منجر به بروز بیماری‌های تنفسی در بین مردم روستا‌ها و شهر ریگان شده است.

او تأثیرگذار‌ترین اقدام برای کنترل ریزگرد‌ها را ایجاد جنگل‌های دست کاشت و حراست از جنگل‌هایی که در گذشته احداث شده‌اند و نگهداری از پوشش‌های جنگل‌های عمانی در منطقه دانست و گفت: متأسفانه کمبود اعتبار همیشه مهمترین عامل در پیشبرد امور در منطقه داشته است.

در حالی فقط چند ماه به انتهای دولت دوازدهم مانده است که هر روز بر مشکلات مردم ریگان افزوده می‌شود و وعده‌های مسئولان نتوانسته‌اند سد مناسبی مقابل ریزگرد‌ها ایجاد کنند.

نفس کشیدن مردم منطقه هر روز زیر سایه گرد و غبار سخت‌تر می‌شود و مشکلات مردم این منطقه دیده نمی‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.